Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهلول تکلوی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با شیوع بیماری‌های مختلف در دنیا به ویژه بیماری طاعون گاوی در کشورهای مختلف ضرورت تشکیل دانشکده‌ها و سازمان دامپزشکی با هدف تأمین امنیت غذایی امکان‌پذیر شد.

او تصریح کرد: رویکرد دامپزشکی در کنار توجه به دام سالم کشتار صحیح و در ایران شرعی است که در کنار نظارت بر فعالیت‌های مختلف در این دو حوزه نقش‌آفرینی دامپزشکی به تقویت نظام تأمین غذای سالم کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل وجود ۸۷۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام را یادآور شد و گفت: اصلی‌ترین رویکرد دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه است و در کنار آن در صورت بروز بیماری مقابله و کاهش خطرات و آسیب‌ها از دیگر رویکردهای دامپزشکی است.

تکلوی افزود: با توجه به وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی، تب مالت و سایر بیماری‌ها دامپزشکی در سطح استان و شهرستان‌ها تلاش می‌کند تا با اولویت واکسیناسیون دام و طیور را انجام داده و سلامت آنها را حفظ کند.

او در ادامه تصریح کرد: در این زمینه در نیمه اول امسال بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌ها واکسینه شده و ۸۹ میلیون قطعه طیور نیز در فرآیند تزریق واکسن قرار گرفتند.

تکلوی افزود: با همکاری محیط زیست استان سعی خواهیم کرد تا امسال نیز در فصل مهاجرت پرندگان مراقبت‌های لازم را انجام دهیم تا مواردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های استان مشاهده نشود.

او بیان کرد: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌ها هم برای واکسینه کردن دام و طیور و هم کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تدارک دیده شده و سعی خواهیم کرد تا در نیمه دوم سال به ارتقا امنیت غذایی با تزریق واکسن و نظارت و پایش در حفظ سلامت دام و طیور کمک کنیم.

تکلوی نظارت‌های مستمر بر دامداری‌های صنعتی و واحدهای پرورش و کشتارگاه‌های طیور را به عنوان ضرورت حفظ سلامت و تأمین امنیت غذایی یادآور شد و ادامه داد: در کنار این امر، آموزش فعالان این حوزه و برنامه‌سازی و تبلیغ برای ریشه‌کنی بیماری‌ها جز هدف‌گذاری‌های اصلی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: ما سعی کردیم امسال با تأمین ۱۰ میلیارد تومان اعتبار آزمایشگاه مجهز دامپزشکی را راه‌اندازی کنیم تا دیگر امکان ارسال نمونه‌های آزمایش طیور، پرندگان و دام به سایر مناطق نباشیم.

تکلوی نظارت بر کشتار سالم دام و عرضه گوشت استاندارد و با کیفیت را یادآور شد و گفت: همچنان تلاشمان بر این است تا مردم در خرید گوشت به مراکز مجاز مراجعه کرده و از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و بین راهی خودداری کنند و با مشاهده مهر کشتارگاه دامپزشکی نسبت به تهیه گوشت اقدام کنند.

انتهای پیام/ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، علیرضا عرب علیدوستی در این باره گفت: با توجه به نزدیکی کرمان به استان سیستان‌ و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین(معمول) کودکان اضافه شده  وخانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر علت واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رییس مرکز بهداشت رفسنجان از شهروندان خواست اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند؛ همچنین در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک فوری به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) جهت انجام نمونه‌گیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد، بنابراین خانواده‌ها واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی (واکسن MMR) به تعویق نیاندازید.

سرخک بیماری ویروسی مسری است که از طریق ذرات معلق در هوا و تماس با ترشحات فرد بیمار سرایت می‌کند و علائم این بیماری شامل تب، بثورات پوستی، التهاب، قرمزی پشت گوش، خستگی، ضعف و بی‌حالی نمایان می شود.

 

دیگر خبرها

  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • ارائه خدمات رایگان دامپزشکی طیور روستائیان وعشایر در جرقویه
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • پلمب کارخانه خوراک دام و طیور متخلف در سبزوار
  • جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی طیور فقط با اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی امکانپذیراست
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • فعالیت یک کشتارگاه طیور متخلف در ری متوقف شد