Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@19:03:21 GMT

نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۷۰۹۱

نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا - بعد از تغییر دولت و شروع به کار تیم رئیسی اولین سوال جدی که مطرح شد این بود که تکلیف مذاکرات چه می‌شود. بعد که دولت جدید اطمینان داد اهل مذاکره است و در چارچوب مصالح کشور و سیاست‌های نظام و منافع ملی به این امر ادامه می‌دهد نیز مساله این شد که مذاکرات را چه کسی انجام می‌دهد.

بسیار گمان می‌کردند که عباس عراقچی با توجه به حضورش در تیم مذاکره کننده دولت قبل و نقشی که در ماه‌های اخیر و بعد از افشای فایل صوتی ظریف به عهده گرفته بود، در سمت خود ابقا شده و فرمان مذاکرات را به دست می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مباحث زیادی مطرح شد اما در نهایت تصمیم دولت این بود که وی دیگر معاون سیاسی نباشد و جایش را به باقری‌کنی بدهد. این جابه‌جایی اما گمانه‌زنی‌ها درباره نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای را پایان نداد.

به ویژه که دیروز کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی طی حکمی عراقچی را دبیر این شورا کرد. اهمیت این شورا از آن رو است که یک نهاد مشورت دهنده به رهبری در زمینه سیاست خارجی به حساب می‌آید. بر همین اساس هم بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای شدت گرفت. 

روزنامه «صبح نو» در تحلیل جایگاه جدید عراقچی نوشت: «هر چند عباس عراقچی دیگر در جایگاه معاون وزارت خارجه حضور نخواهد داشت ولی پیش‌بینی می‌شد وی به عنوان عضوی از گروه مذاکره کننده برای مذاکرات احتمالی آینده ابقا شود.»

بنا بر این گزارش «با انتصاب او به عنوان دبیری شورای راهبردی روابط خارجی این احتمال وجود دارد که از او در مذ اکرات وین استفاده شود.»

نکته دیگری که «صبح نو» در گزارش خود مورد توجه قرار داده این است که مذاکره کننده نیز به اندازه مذاکره اهمیت دارد و انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده ایران برای طرف مقابل پیامی خواهد داشت.

اینکه چه کسی مذاکره می‌کند و چه کسی نمی‌کند اما در شماره امروز «آفتاب یزد» هم مورد توجه بود. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده سعی در پیش‌بینی ترکیب تیم مذاکره کننده دارد و از مجید تخت‌روانچی، علی باقری‌کنی، سعید جلیلی و ابوالفضل ظهره‌وند اسم می‌برد. ضمن اینکه با احسان حضرتی، کارشناس روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده و او عراقچی را بهترین گزینه برای به دست گرفتن فرمان مذاکرات می‌داند اما امیدی به سپردن کار به او ندارد. وی می‌گوید: « اگر قرار بود بازگردد که برکنار نمیشد. همین تیم را ابقا میکردند. البته ممکن است که در میانه مذاکرات، با توجه به شرایطی که پیش‌بینی می‌شود، ایشان را برگردانند اما بعید میدانم ایشان قبول کنند، چون واقعا شرایط دشواری است و ممکن است دیر بشود.البته یک نکته را در نظر بگیرید، ممکن است تیم جدید در مذاکرات شکست بخورند و وقتی ببینند که اوضاع سخت شده است، تیم قبلی را بیاورند تا بگویند آنها شکست خورند. در واقع مقصر را کس دیگری جلوه دهند. با این همه همچنان من معتقدم که عقل حکم میکند که آقای عراقچی را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد معرفی کنند تا نتیجه مطلوب رخ دهد. واقعیت این است که باید به دنبال بهترین انتخاب باشیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.»

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات عراقچی مذاکره کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود

به گزارش العربی الجدید، یک هیئت مصری به سرپرستی عباس کامل، رئیس اداره اطلاعات مصر، قرار است امروز جمعه برای نهایی کردن مذاکرات آتش بس و آزادی اسرا در درگیری‌های جاری در غزه به تل آویو سفر کند. 

کامل در این سفر با دیوید بارنیا، رئیس موساد و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی دیدار خواهد کرد. در این گزارش همچنین آمده است که مصر قصد دارد با تضمین توافق آتش‌بس از تهاجم به رفح جلوگیری کند.

اسرائیل تایمز اخیرا اعلام کرده است که اگر حماس ۴۰ اسیر صهیونیست را زنده آزاد کند، با آتش بس موقت در غزه موافقت خواهد کرد. با وجود گزارش‌های ضد و نقیض، همین رسانه مدعی شد که حماس در مرحله اولیه آتش بس حاضر به پذیرش این خواسته است.

دیروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که تل‌آویو مایل است در صورت توافق با حماس بر سر آزادی اسرا و آتش‌بس در خصوص قصد خود برای حمله به رفح تجدید نظر کند. همچنین، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با طرح‌های ارتش برای حمله به رفح موافقت کرده، اما هنوز برای اجرای آن چراغ سبز نشان نداده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • حماس: اسرائیل راهی جز مذاکره ندارد
  • چرا لیورپول روبن آموریم را نادیده گرفت؟
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود