Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، 13 هزار تن برنج خارجی پشت درب‌های گمرک معطل مانده و اجازه ترخیص از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی را ندارد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد افزایش برنج داخلی و به تبع آن گران شدن برنج خارجی را به همراه داشته است و کارشناسان پیش بینی می‌کنند ترخیص برنج‌های خارجی باعث کاهش قیمت در بازار مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در نامه‌ای به سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار اعلام نظر درباره محموله‌های برنج وارداتی شده که از نظر حقوقی تاریخ ورود آنها به کشور قبل از تاریخ ممنوعیت است.

در این مکاتبه آمده است: عطف به نامه شمارۀ ١٠٣٨٠٦/٦٠ مورخ ۱۴۰۰.۴.۱۵ معاون وقت بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار موضوع ممنوعیت فصلی برنج وارداتی از ابتدای مردادماه تا پایان آبانماه سالجاری و اجازۀ ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ٣١ تیرماه سالجاری وارد بنادر و گمرکات کشور شده اند اعلام می دارد: با توجه به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به این سازمان مبنی بر «صرفاً بلامانع بودن ترخیص آن بخش از محموله های برنج وارداتی که تا قبل از ۱۴۰۰.۴.۳۱ دارای اعلامیۀ ورود/ قبض انبار بوده، مشروط به اینکه دارای ثبت سفارش باشد»، نظر بر اینکه تاریخ رسیدن برخی از کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی به لنگرگاه و بنادر کشور قبل از تاریخ ٣١ تیرماه ١٤٠٠ بوده لیکن تاریخ اعلامیه ورود یا قبض انبار این محموله‌ها بعد از تاریخ ١ مردادماه سالجاری است ، لذا با توجه به ابلاغیه صدرالاشاره از ترخیص این قسمت از محموله‌ها ممانعت شده است.

با عنایت به اینکه ورود کالا به ١٢ مایلی آبهای سرزمینی کشور، از نظر حقوقی ، ورود کالا به قلمرو سیاسی کشور محسوب می‌شود، صاحبان محموله‌های مزبور درخواست ترخیص کالاهای واصله به شرح فوق را دارند که خواهشمند است دستور فرمایید رسیدگی و موافقت فرمایند "چنانچه کشتی‌های حامل برنج های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج یعنی تا ٣١ تیرماه ١٤٠٠ ، به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار، اجازه ترخیص از گمرک را با رعایت سایر مقررات مربوطه داشته باشند". دستور تسریع در اعلام پاسخ بدلیل پیگیری صاحبان کالا موجب امتنان است.

ذکر است چنانچه موافقت آن مرجع بشرح پیشنهاد ارائه شده به این سازمان اعلام شود، بیش از ١٣٠٠٠ تن برنج که حقوق مکتسبه برای صاحبان محموله ها ایجاد شده است، قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این امر قطعاً بر قیمت برنج خارجی موجود در بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت. بدیهی است احراز تاریخ رسیدن کالا به بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش فارس همه سال در فصل برداشت محصول برنج داخلی، وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج خارجی را ممنوع می‌کند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک برنج وزارت صمت برنج وارداتی برنج خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس گفت: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است.

حمید اسدپور بیان کرد: ۱۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که یک سوم این مقالات برای ارائه در همایش پذیرفته شده است.

وی گفت: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشور هاست.

اسدپور با بیان اینکه همایش بین المللی خلیج فارس در دو روز برگزار می‌شود گفت: روز اول، روز علمی همایش است و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در روز علمی همایش پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان برنامه ریزی شده است.

دبیر اجرایی همایش هم گفت: برای حضور ۱۰ مهمان خارجی که مقالات ارسالی آنان پذیرفته شده برنامه ریزی شده و قرار است از پژوهشگران کشور‌های عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش میزبانی کنیم.

علی اکبر کیانی افزود: برگزاری مسابقه دو و میدانی، نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس و غرفه‌های سنتی از جمله برنامه‌های جانبی این همایش در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت است.

دیگر خبرها

  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • توقیف محموله تلفن همراه آیفون قاچاق در بانه
  • درخواست آرژانتین علیه وزیر کشور ایران بعد از سفر خارجی
  • وزیر ورزش: امروز بهترین روز تاریخ ورزش ایران است
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • هاشمی: امروز بهترین روز تاریخ ورزش ایران است
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است