Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@17:20:49 GMT

قیمت چای و عوامل موثر بر آن

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۸۶۶۴

قیمت چای و عوامل موثر بر آن

 تمامی ارقام نام برده از برگ گیاه کاملیا سیننسیس که یک گیاه بومی آسیای شرقی می باشد بدست می آیند و وجه تمایز آنها در قسمت برگ مورد استفاده برای تهیه چای و فرآیند تهیه این محصول می باشد. با توجه به اینکه چای سفید از غنچه های نارس گیاه چای بدست می آید، می توان گفت که این محصول گران قیمت ترین رقم چای به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگ گیاه چای دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و غیره می باشد و از آن به عنوان یک منبع طبیعی کافئین یاد می شود. طعم بی نظیر چای و ارزش غذایی بالای این محصول سبب شده افراد زیادی در سراسر جهان از این نوشیدنی به صورت روزانه استفاده کنند. قیمت چای به فاکتورهای متعددی از جمله حجم واردات و صادرات، حجم تولید سالانه چای، کیفیت، بسته بندی، نام برند، نرخ روز ارز، نحوه خشک کردن و غیره بستگی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آنها را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قیمت چای ایرانی

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان می باشد که سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام مختلف چای را تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند. از آنجایی که تولید چای نیازمند آب و هوا و شرایط اقلیمی خاصی می باشد، تولید این محصول به بخش شمالی کشور اختصاص دارد. در حال حاضر استان گیلان بالغ بر 90 درصد چای ایرانی را تولید می کند و می توان گفت که لاهیجان با کیفیت ترین نمونه چای ایرانی را تولید می کند. چای ایرانی دارای ارقام مختلفی از جمله باروتی، سرگل، ممتاز، قلم و شکسته می باشد که در سه نوبت بهار، تابستان و پاییز برداشت می شوند. لازم به ذکر است که قیمت ارقام نام برده به نسبت کیفیت و بازه زمانی برداشت آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. قیمت چای بهاره به دلیل چین اول بودن، عطر و طعمی که دارد در مقایسه با نمونه های دیگر بیشتر می باشد.

نرخ تورم یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت چای ایرانی می باشد. افزایش روز به روز نرخ تورم در کشور سبب افزایش هزینه های تولید، برداشت محصول، خشک کردن، بسته بندی، نیروی انسانی، توزیع و غیره شده است که تمامی این عوامل در نهایت سبب تغییر قیمت نهایی چای ایرانی در بازار خواهد شد. کیفیت بالا، نداشتن مواد افزودنی و طبیعی بودن چای تولید شده در استان های شمالی باعث شده کشورهای متعددی به دنبال خرید چای از ایران باشند، در حال حاضر این محصول به عراق، روسیه، آلمان و غیره صادر می شود. از آنجایی که صادرات چای نسبت به فروش چای در بازارهای داخلی سوددهی بیشتری برای تولید کنندگان به همراه دارد، بسیاری از چایکاران و تامین کنندگان این محصول، فروش چای به کشورهای خارجی را نسبت به عرضه آن با قیمت پایین تر در بازارهای داخلی ترجیح می دهند که این موضوع در نهایت بر روی حجم عرضه چای ایرانی در بازارهای داخلی و قیمت این محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دقت داشته باشید که قیمت چای ایرانی از نرخ روز ارز نیز تاثیر می پذیرد. برخی از افراد به اشتباه براساس اینکه این محصول در داخل کشور تولید می شود، بر این باورند که قیمت دلار تاثیری بر روی قیمت چای ایرانی ندارد، اما با توجه به اینکه درصد زیادی از این محصول برای صادرات در نظر گرفته می شود و سالانه مقادیر قابل توجهی چای خارجی در بازار عرضه می شود، می توان گفت که افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت چای ایرانی خواهد شد.

بررسی عوامل موثر بر روی قیمت چای خارجی

قیمت چای خارجی در بازارهای داخلی ایران بر اساس نرخ روز ارز تعیین می شود و به همین دلیل می توان گفت که بازار فروش این محصول مستعد بروز نوسانات شدید می باشد، در صورتی که کوچکترین تغییری بر روی قیمت دلار در ایران رخ دهد، قیمت انواع چای خارجی دستخوش تغییر خواهد شد. متاسفانه حجم واردات چای به ایران قابل پیش بینی نمی باشد که این موضوع قیمت و بازار فروش این محصول را تحت الشعاع قرار می دهد. در صورتی که حجم واردات انواع چای خارجی کاهش پیدا کند و عرضه آن در بازار پاسخگوی نیاز تمام افراد نباشد، قیمت چای خارجی به صورت لحظه ای با افزایش همراه خواهد شد.

در حال حاضر ده ها برند خارجی محصولات مختلفی از جمله چای CTC، چای ارل گری، چای سبز و غیره را در حجم ها و بسته بندی های متنوع روانه بازار می کنند که هر یک از آنها دارای کیفیت و مشتریان مختص به خودشان می باشند. بنابراین در نظر داشته باشید که نام برند و کیفیت بسته بندی یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت چای خارجی به حساب می آید.

متاسفانه یکی از مشکلات دیگری که وارد کنندگان و فروشندگان چای خارجی با آن مواجه هستند، عدم ثبات تعرفه گمرکی برای واردات چای می باشد. از آنجایی که تعرفه گمرکی واردات چای دائما در حال تغییر است، قیمت چای خارجی نیز در بازارهای داخلی به ثبات نمی رسد که این موضوع سبب نارضایتی بسیاری از افراد شده است. دقت داشته باشید که قیمت چای خارجی به نسبت منطقه تولید این محصول متفاوت می باشد،.در حال حاضر کشورهای چین، هند و کنیا به ترتیب رتبه های اول تا سوم بزرگترین تولیدکنندگان چای را به خود اختصاص داده اند. چای تولید شده در این مناطق به عنوان گران قیمت ترین ارقام چای جهان نیز شناخته می شود.

به صورت کلی پارامترهای مختلفی از جمله عطر، طعم، قدرت رنگ دهی، ارگانیک بودن، وجود اسانس در چای، نوع بسته بندی، نرخ روز ارز، حجم واردات و غیره بر روی قیمت چای خارجی تاثیر دارد. در نظر داشته باشید که اگر چای ارگانیک و چین اول باشد و هیچ گونه اسانس و مواد افزودنی در فرآیند تهیه آن استفاده نشده باشد، قیمت آن به مراتب بالاتر از ارقام دیگر می باشد.

پربیننده ترین سایت ثبت نام واکسن کرونا ( لینک کارت واکسن ) کارنامه نهایی پذیرفته شدگان کنکور۱۴۰۰ منتشر شد طوفان حاره ای در راه ایران + فیلم واکنش وزیر دفاع به اظهارات رییس جمهور آذربایجان چگونه کارت هوشمند واکسیناسیون کرونا بگیریم / دریافت خدمات عمومی فقط برای دارندگان کارت هوشمند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت چای کافئین تولیدکنندگان چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله معترضان گرجستانی به پارلمان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»

معترضان شامگاه چهارشنبه در تفلیس، پایتخت گرجستان با پلیس درگیر شدند و سعی کردند به پارلمان این کشور نفوذ کنند. این در حالیست که تظاهرات شدید علیه لایحه جنجالی «عوامل خارجی» ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، جمعیت زیادی از معترضان گرجستانی برای دومین شب متوالی در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و فعالان پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشتند. آنها با لایحه‌ای مخالف هستند که سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، مجبور می‌کند به‌عنوان «عامل خارجی» ثبت‌ شوند. نمایندگان مجلس روز چهارشنبه این لایحه را تصویب کردند.

گروهی از معترضان که برخی از آنها ماسک‌های اسکی به صورت داشتند، نرده‌های امنیتی را برچیدند و سعی کردند به داخل محوطه پارلمان گرجستان نفوذ کنند. افسران پلیس با ماشین‌های آب‌پاش و اسپری فلفل به مقابله پرداختند و تلاش داشتند معترضان را از نزدیکی درب‌های ورودی دور کنند.

همچنین تصاویری ویدیویی از برخی از معترضان منتشر شده که با ماموران درگیر شدند و در برابر دستگیری مقاومت می‌کنند. به گزارش شبکه اول گرجستان، معترضان سنگرهایی برپا و چندین جاده را در مرکز تفلیس مسدود کرده‌اند.

«الکساندر داراخولیدزه» معاون وزیر کشور گرجستان به خبرنگاران گفت در مجموع ۶۳ معترض به اتهام اغتشاش شامگاه چهارشنبه بازداشت شده‌اند. حزب اپوزیسیون پیشرو طرفدار غرب موسوم به «جنبش ملی متحد» گفت رهبر آن «لوان خابیشویلی» در ساعات اولیه روز چهارشنبه توسط پلیس برای مدت کوتاهی «ربوده» و مورد ضرب و جرح قرار گرفت. خابیشویلی اواخر همان روز با بانداژ روی بینی و پیشانی خود در جلسه پارلمان شرکت کرد.

به گزارش راشا تودی، اپوزیسیون این لایحه بحث‌برانگیز را «قانون روسیه» می‌نامد و این قانون را با قانونی که در سال ۲۰۱۲ در روسیه تصویب شد و از آن زمان گسترش یافته است، مقایسه می‌کند. معترضان اصرار دارند که دولت از این قانون برای برچسب زدن به رسانه‌های مستقل و مجازات مخالفان استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • حمله معترضان گرجستانی به پارلمان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال