Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:53:21 GMT

تغذیه سالمندان در دوران نقاهت بیماری کووید 19

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۹۵۰۴

ایسنا/خراسان شمالی مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: در دوره نقاهت بیماری کووید 19 سالمندان بیش از سایر سنین مستعد سوء تغذیه هستند که باید از نظر تامین کالری، پروتئین و ریز مغذی های لازم چه در منزل و چه در نقاهتگاه ها، تحت مراقبت جدی قرار گیرند.

نسرین علیزاده در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: در صورت امکان غذاها را از نظر پروتئین با اضافه کردن و مصرف گوشت چرخ کرده، پودر شیرخشک، پنیر، ماست چکیده، مغزها، تخم مرغ و ژلاتین غنی کنید مثلا می توانید پودر شیرخشک یا پودر انشور-1 را به شیر معمولی اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مصرف میان وعده های مقوی برای سالمندان افزود: غذاهایی مانند سوپ غلیظ، پوره سیب زمینی با پنیر و یا گوشت مرغ، ساندویج تخم مرغ، پودر مخلوط مغزها و فالوده انواع میوه بسیار مقوی است همچنین می توان از سمنو در میان وعده ها نیز استفاده کرد.

علیزاده ادامه داد: استفاده از مخلوط حبوبات و غلات در غذاها، مانند عدس پلو، لوبیا پلو و باقلا پلو و یا تهیه انواع کیک های کم شیرین خانگی با اضافه کردن مغز گردو و مغز بادام، میان وعده مناسبی برای این دوران هستند.

وی درخصوص غنی کردن وعده های غذایی از کربوهیدرات و کالری گفت: غذاها را از نظر کربوهیدرات با استفاده از پوره سیب زمینی و جوانه گندم، ماش یا جو و  از نظر کالری نیز با اضافه کردن خامه، روغن زیتون و روغن بذر کتان غنی کنید.

علیزاده خاطرنشان کرد: از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کرده و از غذاهای مانده و یا فریز شده و مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه اجتناب کنید.

وی افزود: استفاده از انواع سبزی ها مانند هویج، سبزی های برگ سبز، کدو، کرفس، شلغم و .. در مصرف روزانه بسیار مفید است و می توان پوره آن ها را به غذا اضافه کرد.

علیزاده یکی از علل کم اشتهایی در این گروه سنی را کم آبی خواند و توصیه کرد: استفاده از مایعات مختلف در بین وعده های غذایی، به بدن آب کافی برسانید همچنین روزانه حداقل 8 لیوان، آب آشامیدنی، چای کم رنگ، شیر یا آب میوه های طبیعی در فاصله وعده های غذایی استفاده کنید.

وی یادآور شد: در صورتی که سالمند مبتلا به دیابت نباشد می توان از شیره انگور و یا انواع شربت های تهیه شده با عرقیات و نبات بصورت کم شیرین استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرونا در ایران خراسان شمالی وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

به گزارش خبرآنلاین، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان پروستات و سکته مغزی قرار دارند؛ که این موارد از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان به شمار می‌آید. مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900511

دیگر خبرها

  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • انواع خدمات پذیرایی هتل‌ ها و تورها | از ‌‌‌BB تا UALL
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان