Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آمار نشان می‌دهد که خودروهای پرتقاضای داخلی در پایان نیمه اول سال جاری نسبت به ابتدای سال تورم غالبا بین ۱۳ تا ۲۲ درصد را تجربه کرده‌اند؛ این در حالیست که دو خودرو توقف تولید خودروسازان (پراید و پژو ۴۰۵ GLX) نیز در این مدت مشمول تورمی در حدود ۲۰ درصد شده‌اند.

به گزارش ایسنا، از مقایسه وضعیت قیمت خودروهای پرتقاضا بازار داخلی که اکثرا خودروهای پرتیراژ خودروسازان به حساب می‌آیند، در آخرین روز از شهریور ماه سال جاری نسبت به روزهای ابتدایی سال  می‌توان به میزان تورم آن‌ها در مدت شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این بررسی نشان می‌دهد که محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۱۳ تا ۲۲  درصد مشمول تورم شده‌اند. پژو ۴۰۵ GLX که از سال گذشته، تولید آن متوقف شده همچنان در بازار مشتری دارد و از تورم حدودا بالایی در شش ماهه نخست امسال برخوردار شده است؛ با توجه به اینکه در آخرین روز شهریور ماه پژو ۴۰۵ GLX  در محدوده ۲۲۳ میلیون تومان قرار داشته، نسبت به ۱۷۹ میلیون تومان روزهای ابتدایی سال، ۱۹.۷ درصد تورم قیمت را تجربه کرده است. 

محصول رانا در دو مدل LX  و پلاس، کمترین میزان تورم قیمت را در نیمه نخست سال جاری در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند و هریک مشمول تورم ۱۳ درصدی شده‌اند.

پس از راناها، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز تورم قریب به ۱۵ درصدی در مدت مذکور داشته است. در حالیکه در ابتدای سال قیمت این خودرو ۲۵۰ میلیون تومان بود، در پایان نیمه اول سال به ۳۰۰ میلیون تومان (۲۹۴ میلیون تومان) نزدیک شد.

دنا معمولی، پژو ۲۰۶ تیپ۲ و پژو پارس نیز تورم بیش از ۲۰ درصدی را طی شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌اند. دنا با ۲۱ درصد تورم از محدوده ۲۵۲ میلیون تومان در روزهای ابتدایی فروردین ماه به ۳۱۹ میلیون تومان در روزهای پایانی شهریور ماه رسیده است.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس نیز هریک در این مدت تورم ۲۲ درصد تورم قیمت داشته‌اند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از حدود ۱۸۴ میلیون تومان در ابتدای سال به ۲۳۸ میلیون تومان در پایان شهریور ماه رسیده و پژو پارس نیز از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در مدت شش ماهه ابتدایی سال جاری بین ۱۶ تا ۲۲ درصد تورم قیمت داشته‌اند.

خودرو ساینا که در روزهای نخست سال ۱۴۰۰ در محدوده ۱۳۰ میلیون تومان قرار داشت تا پایان نیمه نخست سال تا ۱۵۶ میلیون تومان هم پیش رفت و مشمول تورم حدودا ۱۶ درصدی شد.

پس از آن پراید ۱۱۱ با حدود افزایش قیمت ۱۷ درصدی از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان طی شش ماه رسید؛ اما پراید ۱۳۱ نیز با بیشترین میزان تورم در محصولات گروه سایپا (۲۲ درصد) صعود قیمت از ۱۰۶ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان را طی شش ماهه ابتدایی امسال تجربه کرد. این درحالیست که خط تولید پرایدها نیز بیش از یکسال است که متوقف شده است. 

کوییک دنده‌ای و تیبا ۲ نیز هریک با تورم حدودا ۱۸ درصدی در مدت مذکور مواجه شده‌اند؛ کوییک دنده‌ای از محدوده ۱۳۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسید و تیبا ۲ نیز از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافت.

براین اساس در مجموع می‌توان گفت که بازار خودرو در مدت شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بطور میانگین ۱۸ درصد تورم را تجربه کرده است.

شایان ذکر است که سال ۱۴۰۰ با نوسان حدود یک تا ۲.۵ میلیون تومانی قیمت‌ها نسبت به آخرین قیمت‌ها در اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و این روند متعادل تا اواسط فروردین ماه ادامه داشت اما در زمان محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف و توقف معاملات به صورت رسمی، بازار به دست دلالان افتاد و تیغشان هرچه که می‌برید، بریدند و قیمت‌ها را دل خواهانه بالا بردند که تا اواسط اردیبشهت ماه هم این مسیر افزایشی ادامه داشت.

اما پس از مصوبه شورای رقابت برای افزایش رسمی قیمت خودروها برای نیمه نخست سال، بازار اعتنایی به این افزایش قیمت نکرد و به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران شد و نه‌تنها تقاضای کاذب ایجاد نشده، بلکه واکنشی معکوس از خود نشان داد و در خلاف جهت تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروها، کاهشی شد و تا اوایل خرداد ماه هم متعادل پیش رفت اما از اواسط خرداد ماه مجدد روند افزایشی را پیش گرفت و تا اوایل شهریورماه هم ادامه داد اما از اواسط شهریور ماه باز هم تغییر مسیر داد و کاهشی شد.

در نهایت نیز کمتر از یکماه پیش برای مدتی افزایشی شد اما پس از تصوب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس شورای اسلامی، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد و علیرغم چند روز افزایشی شدن، روزهای پایانی شهریور ماه را کاهشی به پایان رساند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت خودرو نرخ تورم بازار خودرو میلیون تومان شش ماهه ابتدایی میلیون تومان ابتدایی سال افزایش قیمت میزان تورم شهریور ماه تجربه کرده مشمول تورم نیمه نخست تورم قیمت درصد تورم نخست سال سال جاری سال ۱۴۰۰ قیمت ها ۲۲ درصد شده اند پژو ۲۰۶ شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده روسی: امشب، شب لورکوزن بود و در کل امسال، سال لورکوزن است

پس از شکست ۲-۰ آاس رم مقابل بایرلورکوزن در دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا ۲۰۲۳/۲۴، دنیله ده روسی گفتگویی با خبرنگاران داشت.

سرمربی رم در مصاحبه با اسکای ایتالیا گفت:

ما مقابل یک تیم قدرتمند بازی کردیم و اگر آنها گل اول را بزنند، به دلیل نحوه مدیریت توپ، بازگشت به بازی دشوار می شود. بعد از گل کمی بی نظم و عجول شدیم.

عملکرد کلی به درستی انجام شد. من نیمه اول را دوست داشتم. سریعا توپ را از آنها پس می گرفتیم. دقیقا همه چیز طبق برنامه پیش رفت، به جز اینکه گل اول را آنها زدند. 

آیا اشتباه کارسدورپ برای رم گران تمام شد؟ لحظات همیشه تعیین کننده هستند، اما بی انصافی است اگر امروز انگشت اتهام را به سمت کسی بگیریم. اشکالی ندارد، اشتباه هم بخشی از بازی است. همه ما با هم از این وضعیت خارج می شویم، هنوز بازی برگشت باقی مانده است.

در آخرین دقایق، ۲ فرصت باورنکردنی را از دست دادیم. امشب، شب آنها بود و در کل امسال، سال آنهاست. شاید در بازی برگشت اوضاع تغییر کند. من اعتقاد زیادی دارم، بدیهی است که دشوار خواهد بود، اما بیایید تسلیم نشویم.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • ده روسی: امشب، شب لورکوزن بود و در کل امسال، سال لورکوزن است
  • آنتالیا طی ۴ ماه از ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۶۲ گردشگر خارجی میزبانی کرد
  • بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال
  • پیروزی هوادار مقابل صنعت نفت در ۴۵ دقیقه نخست
  • برتری یک نیمه‌ای شمس آذر مقابل پیکان
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است