Web Analytics Made Easy - Statcounter

 با مشخص شدن نتایج انتخابات سراسری آلمان، این بار برخلاف دوره‌های گذشته، احزاب بزرگ نقشی در چگونگی تشکیل دولت ائتلافی این کشور نداشته و سرنوشت دولت آینده را احزاب کوچکتر مانند «سبزها» و «دموکرات آزاد» تعیین خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، یک هفته پس از انتخابات پارلمانی آلمان، رهبران حزب سبزها از تعهد خود برای به سرانجام رساندن مسیر دشوار مذاکرات برای تشکیل دولت جدید خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز شنبه «آنالنا بربوک» یکی از دو رهبر حزب در کنفرانس حزبی در برلین گفت ، سبزها باید آشکارا وارد مذاکرات دولت آینده شوند. وی با این حال اعتراف کرد که احزاب پیروز با روندی دشوار برای ائتلاف روبرو هستند.

بربوک در این رابطه گفت: همه چیز پیچیده است. به اعتقاد او تا کنون این تنوع از شانس های تشکیل دولت ائتلافی پس از انتخابات سراسری در آلمان وجود نداشته است. در حال حاضر و بر روی کاغذ امکان تشکیل ۵ دولت ائتلافی در آلمان وجود دارد که امکان و نحوه شکیل گیری آنها به مذاکرات پیش روی احزاب پیروز در انتخابات اخیر بستگی دارد.

طبق نظرسنجی ها ائتلافی که بیشترین شانس تشکیل در دوره پارلمانی جدید را با ۶۹ درصد دارد، اتئلاف متشکل از سه حزب سوسیال دموکرات (قرمز)، احزاب مسیحی (سیاه) و حزب سبز (سبز) است. از آنجا که رنگ های این سه حزب تداعی کننده رنگ پرچم کنیا است، از این ائتلاف با نام «ائتلاف کنیا» نام برده می شود.

دومین بخت تشکیل دولت ائتلافی با ۶۴ درصد از آن احزاب سوسیال دموکرات (قرمز)، احزاب مسیحی (سیاه) و حزب دموکرات آزاد (زرد) است که سه رنگ پرچم آلمان را تشکیل می دهند و از این رو نام «ائتلاف آلمان» را گرفته است.

ائتلاف موسوم به «ائتلاف چراغ راهنمایی» نیز با ۵۸ درصد و حضور سه حزب دموکرات مسیحی، سبزها و دموکرات آزاد، سومین شانس شکل گیری در این دوره را دارد. چهارمین ائتلافی که در محافل سیاسی آلمان از آن زیاد یاد می شود و بخت تشکیل آن در انتخابات این دوره ۵۳ درصد است، ائتلاف احزاب مسیحی با حزب سبزها و دموکرات آزاد موسوم به «ائتلاف جامائیکا» است.

اما مرسوم ترین ائتلافی که برای تشکیل دولت در آلمان رخ می دهد، متشکل از دو حزب سنتی بزرگ (احزاب مسیحی و سوسیال دموکرات) و موسوم به «ائتلاف سیاه-قرمز» یا «ائتلاف بزرگ» شانس زیادی در این دوره نداشته و با ۵۱ درصد در رتبه ششم نظرسنجی ها است.

آغاز ماراتن تشکیل دولت آلمان؛ وقتی احزاب کوچکتر تعیین‌کننده می‌شوند

با اشاره به این واقعیت «روبرت هبک» دیگر رهبر حزب سبزها، در نشست حزبی برلین اعتراف کرد که کار در دولت آینده بدون بحث ، تاکید بر خواسته ها و تلاش های طاقت فرسا پیش نخواهد رفت و این موضوع رهبران احزاب را برای رسیدن به تصمیم درست به چالش خواهد کشید.

هبک با بیا این که سبزها این بار دو برابر عملکرد خود در سال ۱۹۹۸ برای ورود به دولت ائتلافی تلاش می کنند از تمایل رهبران حزبش برای به ثمر رساندن خواسته رای دهندگان آلمانی خبر داد.

سبزها که در انتخابات فدرال به ۱۴.۸ درصد آرا دست یافتند ، اکنون مشارکت در دولت را هدف گرفته اند و ائتلاف چراغ راهنمایی (با مشارکت احزاب سوسیال دموکرات SPD و دموکرات آزاد FDP) را ترجیح می دهند. در این راستا رایزنی بین سبزها و FDP آغاز شده و ادامه دارد. همچنین اولین رایزنی ها با SPD برای روز یکشنبه برنامه ریزی شده است. احتمال دارد که احزاب سبزها و FDP با رهبران اتحادیه دموکرات مسیحی نیز صحبت کنند، زیرا تشکیل ائتلاف جامائیکا با حضور دو حزب خواهر خوانده «دموکرات و سوسیال مسیحی» (CDU / CSU) و سبزها و FDP یکی از گزینه های موجود است.

در آنسوی میدان، حزب دموکرات مسیحی به دلیل شکستی که در انتخابات متحمل شده با اختلافات درونی دست به گریبان است. فشارها بر «آرمین لاشت» رئیس CDU برای کناره گیری در حال افزایش بوده و حزب در حال بحث بر سر تغییر ساختار از نظر محتوایی و نیروی انسانی است. «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان و معاون حزب در گفتگو با «ولت آم زونتاگ» تاکید کرد که برای این منظور باید حداکثر تا ژانویه ( دی ماه) یک کنگره حزبی در سطح فدرال برگزار شود.

به گفته وی هیچ کس نمی تواند انکار کند که اشتباهاتی در مبارزات انتخاباتی رخ داده و نامزد اصلی این حزب عملکرد قابل قبولی نداشته، اشتباهی که هزینه گزافی برای حزب حاکم داشته است.

از سوی دیگر این حزب ریشه دار که ۵ دوره صدراعظمی را با مرکل تجربه کرده است قصد کوتاه آمده ندارد و با وجود ناکامی در انتخابات، می خواهد بخت خود را در تشکیل دولت ائتلافی طی مذاکراتی با FDP در روز یک شنبه و با سبزها در روز سه شنبه بیازماید. چنین ائتلافی موسوم به جامائیکا تنها در صورتی شکل می گیرد که مذاکرات ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی تحت رهبری SPD با سبزها و FDP که به طور موازی ادامه می یابد شکست بخورد.

آغاز ماراتن تشکیل دولت آلمان؛ وقتی احزاب کوچکتر تعیین‌کننده می‌شوند

در عین حال احزاب مسیحی به خوبی از شرایط موجود و خواست جامعه آلمان نیز آگاه هستند. آنطور که «مارکوس زودر» رئیس حزب سوسیال مسیحی CSU خواهر خوانده دموکرات مسحی ها به تازگی اعتراف کرده که «اولاف شولتس» نامزد سوسیال دموکرات ها برای صدراعظمی، در حال حاضر بیشترین شانس را در بین مردم دارد.

در صورت شکست این مذاکرات و بر باد رفتن ایده شکل گیری ائتلاف جامائیکا ، چندین سیاستمدار CDU بر طبل تغییرات اساسی در ساختار حزب، خواهند کوبید. در میان آنها اعضای پارلمانی فراکسیون سوسیال دموکرات از جمله «کارستن لینمن» و «کریستیان فون اشتتن» از جناح اقتصادی حزب حضور دارند که بارها از «فردریش مرتس» به عنوان رهبر حزب حمایت کرده بودند. روزنامه 'بیلد' گزارش داده است که مرتس می خواهد در صورت برگزاری انتخابات درون حزبی، مجددا برای ریاست حزب نامزد شود.

در همین رابطه لینمن به 'بیلد' می گوید: ما در تصمیم بعدی ریاست حزب به آرای اعضا رجوع خواهیم کرد. وی به فرانکفورتر آلگماینه نیز گفت که اگر ائتلاف جامائیکا محقق نشود و لاشت مقام خود را از دست بدهد ، CDU باید در انتخاب رهبری آینده خود به آرای پایه رو بیاورد. فون اشتتن نیز به این روزنامه گفته است که اگر مشارکت دولت موفقیت آمیز نباشد ، زمان تغییرات اساسی فرا رسیده است.

اشپان نیز تاکید دارد که برای آینده ، روش جدیدی برای تعیین نامزد صدراعظم و تدوین برنامه انتخاباتی ضروری است. وی می گوید: این منطق که که فقط دو رئیس (رهبران احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) می توانند تصمیمات مهم را با هم اتخاذ کنند منسوخ شده است. پس از این نتیجه انتخابات، باید ترکیب آینده مشخص شود. اشپان با اشاره به انتخابات سراسری بعدی آلمان، یادآور می شود: «پروژه ۲۰۲۵ از امروز آغاز می شود. نسل بعدی پس از «آنگلا مرکل» اکنون باید بیشتر نمایان شود ، موضع گیری کند و مسئولیت را بر عهده بگیرد ».

نکته ای سبزها این بار روی آن پافشاری می کنند، مذاکرات بی سر و صدا با احزاب پیروز برای تشکیل دولت ائتلافی است. از این رو بربوک معتقد است مذاکرات برای تشکیل دولت جدید ، که پیش از این بین سبزها و FDP آغاز شده است ، باید به صورت محرمانه ادامه یابد و تجربه تلخ سال ۲۰۱۷ نباید تکرار شود. در آن زمان مذاکرات ناموفق برای تشکیل ائتلافی از احزاب CDU / CSU ، FDP و سبزها با بی احتیاطی های زیادی از سوی مقامات حزبی همراه بود و بی نتیجه ماند.

روبرت هبک، دیگر رئیس سبزها شک ندارد که این بار سبزها بخشی از دولت جدید فدرال خواهند بود. وی در کنگره حزبی گفت: «اگر ما خوب عمل کنیم، نه تنها از این دولت در چهار سال آینده حمایت می کنیم، بلکه یک حرف بزرگ نیز می زنیم. از این پس، شاید از کریسمس ، هر بحران بحران ما و هر چالشی چالش ما است.»

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است

رئیس جمهور با اشاره به نحوه تعیین دستمزد کارگران گفت:‌ به نظر من همین شیوه سه جانبه‌گرایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران شیوه مناسبی است و ما با این شیوه موافقیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ آیت الله سیدابراهیم رئیسی امروز سه‌شنبه در جشنواره ملی امتنان از کارگران طی سخنانی اظهار داشت: باید در تمام ایام سال به کار و کارگر توجه شود اما به دلیل آنکه این ایام موضوع کار و کارگر بیشتر مورد توجه همگان است به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: ما باید بتواینم آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون و سیاستهای کلی مشخص کرده‌اند و برای رشد اقتصادی کشور موثر است به انجام برسانیم. این نشست در کارخانه بزرگی که کرگران آن کارهای قابل عرضه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی دارند، برگزار می‌شود. این نشان دهنده توانایی نیروهای کشور ما و نشان دهنده آن است که در کشور می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور ادامه داد: عزیزان ما علی رغم بسیاری از کاستی‌ها و تحریم‌ها تولیدات امید آفرینی برای کشور دارند. ما با همین روحیه ارزشمند و جهادی کارگران و مهندسان عزیز پای کار کشور هستیم و دشمن همچنان که در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است در عرصه اقتصادی هم ناکام خواهد ماند.

رئیسی با بیان اینکه کارگران محور تولید هستند، عنوان کرد: باید همه حمایت‌های حقوقی،‌ مالی و اجتماعی از کارگر صورت بگیرد تا شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات کشور باشیم. در سفری که اخیرا به سریلانکا داشتیم شاهد کاربزرگی که با صدرو خدمات فنی و منهدسی ما به این کشور انجام شده بود، بودیم، این کار از جهت تکنیک بسیار کم نظیر و به تعبیر مدیران‌ آن کشور بی نظیر بود. اینگونه اقدامات از دست فناوران ایران بر می‌آید.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در بین جامعه کارگری افرادی را داریم که نخبه هستند و باید به این افراد توجه کرد تا ایده پردازی آنها تقویت شود و نخبگی آنها باید مورد توجه خاص قرار بگیرد و ما هم در دولت ایده‌های نخبگان را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی توجه به فرهنگ کار را موضوع بسیار مهمی دانست و عنوان کرد: توجه به عمل به هنگام و زمان شناسانه بسیار مهم است. در دوارن دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌های ما انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. امروز هم شاهد یک جنگ اقتصادی هستیم اما به لطف خدا جوانان ما تا کنون نشان داده‌اند که همچنانی که رزمندگان ما در جنگ نظامی سیلی محکمی به دشمن زدند کارگان ما نیز در جنگ اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد.

رئیس ادامه داد: دشمن تصور کرده است با تهدید و تحریم می‌تواند ما را متوقف کند در صورتیکه امروز شاهد رشد تولید و رشد در حوزه‌های دانش بنیان هستیم. این بدان معنا است که جوانان کشور ما در حال انجام کارهای بزرگی هستند.

رئیس جمهور در ادامه از تصویب لایحه امنیت شغلی در دولت خبر داد و گفت: برای خانوداه‌ها ثبات و امنیت شغلی بسیار مهم است و ما هم به این موضوع معتقدیم.

رئیسی با اشاره به نحوه تعیین دستمزد کارگران گفت:‌ به نظر من همین شیوه سه جانبه‌گرایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران شیوه مناسبی است و ما با این شیوه موافقیم.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد