Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته محموله‌ای وارد کشورمان شد که از فرط عجیب بودن، زمینه ساز گمانه‌های مختلفی شد و تعجب بسیاری را به دنبال داشت؛ اما واقعیت چیست؟!
به گزارش «تابناک»، واردات ۸۰ سر کروکودیل (بخوانید «تمساح»!) به کشور، خبری بود که مورد توجه بسیاری از هموطنان مان قرار گرفت و بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. خبری که در روایت آن نکات عجیب و غریبی به چشم می‌خورد تا جایی که می‌بینیم برخی تصور کرده‌اند که منظور از «سر»، کله تمساح است و متوجه نشده اند که با واحد شمارش این گونه (مشابه «راس»، «نفر» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) مواجه هستند که اشاره به واردات ۸۰ تمساح زنده دارد.
ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم برخی پا را فراتر از این اشتباه گذاشته و علت این واردات را «مقابله با انقراض این گونه در کشورمان» ذکر کرده اند و حتی تاکید کرده اند که این اقدام، نه توسط سازمان حفاظت محیط زیست که «با همت بخش خصوصی» صورت گرفته است، در حالی که اساسا واقعیت چیز دیگری است و هدف از این واردات تنها تجارت است و بس!
واقعیتی تلخ که پیش از پرداختن به آن بد نیست به این نکته اشاره کنیم که کشورمان زیستگاه گونه‌ای نادر از تمساح، یعنی تمساحی پوزه کوتاه با نام محلی «گاندو» است که عمدتا در اطراف رود سرباز در سیستان و بلوچستان زیست دارد و به رغم خطرات زیادی که حیاتش را تهدید می‌کند (از جمله خشکسالی و از بین رفتن وسیع زیستگاه)، خوشبختانه وضعیت با ثباتی دارد.
همین گزاره کافی است تا بدانیم که هدف از واردات گونه مالزیایی تمساح، مقابله با انقراض گونه ایرانی این هیولای خزنده (که بزرگترین خزنده ایرانی‌ست) نیست، هرچند اگر بدانیم تمساح‌های وارداتی بلافاصله در مسیر انتقال به مشهد قرار گرفته اند تا در جایگاهی که در «ملک آباد» برای پرورش شان در نظر گرفته شده نگهداری شوند، واقعیت عریان‌تر خودنمایی می‌کند.
این را می‌شود با تامل در اظهارات مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک در خصوص این واردات نیز دریافت که تاکید کرده «۸۰ سر کروکودیل از کشور مالزی و با موافقت سازمان شیلات ایران [در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی]وارد کشور شده و به دلیل زنده بودن کالای وارداتی و برای جلوگیری از صدمه به کروکودیل‌ها، به قید فوریت و به صورت حمل یک‌سره از گمرک ترخیص شد.»
طرح نام سازمان شیلات کافی است تا برایمان مسجل شود که هدف از این واردات، پرورش تمساح هاست؛ هدفی کوتاه مدت برای دایر کردن تجارت پوست این گونه در کشورمان! کالایی گران قیمت در جهان که موجب شده خانم «م. ر» و همکارانش سال‌ها به دنبال دریافت مجوز واردات این محموله به کشورمان باشند و در نهایت موفق به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محی زیست هم شده و نخستین محموله تمساح‌ها را وارد کنند.
این در حالی است که به گفته مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی، مجوز این کار در سال ۱۳۹۸ صادر شده و «تمام شرایط و ضوابط در ۲ صفحه به متقاضی اعلام شده است؛ متقاضی ملزم بود تمام این شرایط را رعایت کرده و اگر مشکلی بود، آن را رفع کند. طبیعتا اگر وی این ضوابط را رعایت نمی‌کرد، هم مجوز ما باطل می‌شد و هم با فرد متقاضی برخورد قانونی می‌کردیم.»
ضوابطی که از جمله آنها، استفاده از آب شور برای پرورش این گونه و پرهیز از پرورش هرگونه دیگری در کنار آن است. پرورشی که این مدیر ارشد محیط زیست علتش را این گونه بیان کرده: «تجارت پوست کروکودیل احتمالا یک صنعت پربازده است که درآمد خوبی دارد. پوست کروکودیل در جهان بسیار ارزشمند است. از این رو فرد متقاضی در حال پیشبرد یک فعالیت اقتصادی و تجاری است.»
نگاهی که گویی برای دایرکردن هر نوع تجارتی در کشورمان کافی است، حتی اگر بحث پرورش و کشتار گونه‌ای حرام گوشت در میان باشد که کمترین ضررش، جلب توجه سودجویان به گونه بومی تمساح در کشورمان است که از قضا در معرض انقراض هم هست و حالا بخش خصوصی با همراهی وزارت کشاورزی، سازمان شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگران، ارزشی پنهان از آن را با قدرت فریاد زده تا به گوش همگان برسد!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای پیمان جبلی فاتحان خیبر گاندو کروکودیل ملک آباد مشهد واردات تمساح مالزی سازمان شیلات سازمان حفاظت محیط زیست تمساح پوزه کوتاه اعمال ماه صفر سازمان همکاری شانگهای پیمان جبلی فاتحان خیبر محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد

حسین معصوم‌زاده گفت: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال افزود: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان