Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@14:40:00 GMT

اسلامی: به قانون اقدام راهبردی مقید هستیم

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۱۴۷۱

اسلامی: به قانون اقدام راهبردی مقید هستیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، اسلامی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک، درمورد اختلاف اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه چرا ایران گزارش دسترسی به دوربین های نظارتی در مجتمع کرج را غیرسازنده می داند، توضیح داد.

وی ادعای کشف مقادیری ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت ایران را که به آژانس گزارش نشده است، رد و تاکید کرد که تهران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد اما از آن هرگز برای ساخت سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر اولویت های مدنظر سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران در حال حاضر با نیاز شدید به برق مواجه است، از اینرو ما هدف را تامین ۵۰ درصد تقاضای کشور برای ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار مگاوات برق با ساخت نیروگاه های هسته ای جدید با ظرفیت ترکیبی ۸ هزار مگاوات تعیین کرده ایم.

وی افزود: این مساله در حال حاضر هدف اصلی سازمان انرژی اتمی ایران است و دومین اولویت این سازمان توسعه تولید داروهای پرتوزا و تولید ژنراتورهای ردیاب پرتویی است. امروزه این محصولات هسته ای باید به طور فعالانه ای در کشور ما در بخش پزشکی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست استفاده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درمورد اینکه آیا هر کشوری باید به انرژی هسته ای دسترسی داشته و توان استفاده از آن را داشته باشد، گفت: البته همه کشورها حق کامل برای استفاده از فناوری های پیشرفته هسته ای را دارند. این حق در اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی قید شده است. بعلاوه، آژانس باید کشورها را به توسعه پروژه های هسته ای ترغیب و با تخصص و حتی فناوری های لازم به کشورها در این زمینه کمک کند.

وی افزود: آژانس طبق اساسنامه اش باید از همه کشورها در زمینه آموزش و حوزه های تحقیقاتی برای تولید انرژی هسته ای مسالمت آمیز حمایت و مساعدت کند. البته این امر در درجه اول در مورد کشورهایی صدق می کند که در آن توسعه اقتصادی پایدار و عادی وجود دارد، کشورهایی که درگیری های نظامی در آن روی نمی دهد و دموکراسی و حاکمیت مردم در آن برقرار است.

خبرنگار اسپوتنیک از اسلامی پرسید از نظر شما قدرت هسته ای ایران چه تغییری کرده؟ و این قدرت برای کشور چه کاری انجام داده است؟. برای سال ها، برنامه هسته ای ایران منحصرا از جنبه منفی در صدر اخبار بوده است.

اسلامی در این زمینه گفت: برای تقریبا ۴۰ سال، پیشرفت ایران در هر حوزه ای با انتقادهای ناعادلانه و شدید غرب مواجه شده است. این مساله صرفا درمورد قدرت هسته ای نیست. آنها (غرب) نمی خواهند کشورهای دیگر به فناوری های پیشرفته در زمینه انرژی هسته ای دسترسی داشته باشند. از نظر آنها، همه پیشرفت ها و کشفیات در این زمینه باید انحصارا تحت کنترل و نظارت آنها باشد.  

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: ایران یک کشور ثروتمند است، نه تنها از نظر منابع طبیعی بلکه به واسطه پتانسیل بالای انسانی. این امر به ایران امکان داده است دانش خود را در زمینه تولید اتم صلح آمیز بومی سازی کند، فناوری هسته ای را به تنهایی توسعه بخشد و پایگاه آموزش علمی خود را در زمینه انرژی هسته ای تاسیس کند.

وی تصریح کرد: کشور توانسته اولین نیروگاه هسته ای اش را با مشارکت متخصصان روسی بسازد، بدین معنی که توجه سرمایه گذاری خارجی را در این زمینه جلب کند تا به سطح خودکفایی انرژی هسته ای صلح آمیز برای تامین نیازهای مردم خود چه در زمینه سوخت و چه در زمینه ایزوتوپ ها و توسعه پزشکی هسته ای دست یابد. در همین حال، ایران به مدت ۵۰ سال عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در این مدت زمان تنها کشور ما هدف حملات متعدد و انتقادها به خاطر انرژی هسته ای قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113507 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز سازمان انرژی اتمی ایران انرژی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس

ایسنا/فارس وزیر کشور در حاشیه بازدید از غرفه استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ گفت: قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است.

سومین روز از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) در غرفه استان فارس اقدامات متنوعی نظیر رونمایی از ۲۰ فرایند و محصول زنجیره ارزش راهبردی با حضور وزیر کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، استانداران استان‌های فارس، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کردستان، در دستور کار قرار گرفت.

در این رویداد که با شعار «فارس پیشرو در مدیریت هوشمند زنجیره‌های ارزش راهبردی» و با محوریت دانش، تولید و توسعه برگزار می‌شود، از ۲۰ فرایند و محصول زنجیره ارزش راهبردی رونمایی و ۹ تفاهم‌نامه در حوزه زنجیره ارزش فولاد منعقد شد.

 علاوه بر این ۱۰ تفاهم‌نامه نیز در حوزه زنجیره ارزش بخش کشاورزی به امضای مدیران مربوطه رسید که عمدتا زمینه‌های صنایع تبدیلی، شیلات و باغبانی را شامل می‌شد.

نکته حایز اهمیت در خصوص برخی از این تفاهم‌نامه‌ها این بود که با استان‌های هرمزگان و بوشهر به صورت بین استانی به امضا رسیدند.

وزیر کشور امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه در دو سال اخیر موضوع ارائه توانمندی‌های استان‌های مختلف از طریق استانداری‌ها در حال پیگیری است، گفت: خوشبختانه روند رو به رشدی در تعریف و شناسایی زنجیره‌های ارزش را شاهد بودیم.

احمد وحیدی با تأکید بر اینکه استان فارس از جمله استان‌هایی است که اقدامات خوبی در زمینه شناسایی و تعریف زنجیره‌های ارزش داشته است، تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌توان به ظرفیت‌های این استان در زمینه زنجیره‌های ارزش گیاهان دارویی و فولاد اشاره کرد.

وزیر کشور همچنین با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است، گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به متولیان این حوزه در استان فارس، اطلاعات لازم برای انجام سرمایه‌گذاری را کسب کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، وحیدی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در زمینه زنجیره‌های ارزش در استان فارس وجود دارد، افزود: خوشبختانه همه استان در زمینه مدیریت زنجیره ارزش‌ راهبردی اقدامات مناسبی داشتند و حرکت‌های خوبی را در این مسیر انجام می‌دهند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان