Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، سعید شهرابی فراهانی تحلیلگر مسائل منطقه نوشت: پس از حوادث منطقه شرق کشور و افغانستان، متعاقب خروج شتابزده نظامیان آمریکا از این حوزه، در روز‌های اخیر شاهد تحولات قابل توجهی در منطقه شمال غرب ایران اسلامی هستیم.

مثل تمامی رویداد‌های سیاسی در این زمینه نیز نگاه‌های خوشبینانه، بدبینانه و حتی تئوری توطئه مطرح است؛ اما الزامات مربوط به موضوعات امنیتی ایجاب می‌‌کند که ضمن مطالعه و مباحثه حول نگرش‌های مختلف، در نهایت رویکرد واقع‌نگر را در اولویت اول قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شاخه‌های واقع‌گرایی در سیاست خارجی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، اصل دانستن و محور قرار دادن نقش «مردم» و «بدنه اجتماعی» در کشور‌های مخاطب است؛ این اصل تعاملی جمهوری اسلامی در قبال تحولات منطقه‌ای و بین المللی را می‌توان از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین و حتی آمریکا ملاحظه کرد. تنها استثنای این اصل، رژیم جنایتکار و جعلی صهیونیستی است.

در کنش و واکنش‌های اخیر منطقه شمالغرب کشور، ارزیابی دیدگاه «مردم» آذربایجان و ترکیه نشان می‌دهد که مسأله لاینحل یا مشکل خاصی نسبت با دولت و ملت ایران به چشم نمی‌خورد، بلکه سیاست‌های غلط و اشتباه محاسباتی مقامات دولتی است که می‌تواند به تنش‌آفرینی منجر شود. تنش و التهابی که قطعاً از هدایت و خط‌دهی شرور منطقه و حامیان او ناشی می‌شود.

همان‌گونه که عنوان شد، نگاه اصولی ایران در محترم شمردن آرا و عقاید مردمی در کشور‌های مورد تعامل، موجب می‌شود که تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای برای جای پا گرفتن، به‌طور خودکار مردم ایران و کشور‌های منطقه و به خصوص همسایگانی که ریشه‌های تاریخی مشترک زبانی، فرهنگی، تاریخی، تمدنی و عاطفی دارند را در یک جبهه قرار دهد، حتی اگر طرفین نسبت به یکدیگر انتقاداتی هم داشته باشند، ولی در هنگامی بروز و ظهور تهدید مشترک، همگرا، همراه و همگام خواهند شد.

برای از هم پاشیدن این جبهه قدرتمند؛ دشمنان مشترک مردم منطقه، پاشیدن بذر اختلافات قومی یا همسایه‌هراسی یا سهم‌خواهی‌های اقتصادی در منطقه را به عنوان راهکار جذاب و کارآمد برای پیشبرد نقشه‌های خود محسوب می‌کنند که مهم‌ترین اهداف آن بدین شرح است:

تلاش برای قطع مسیر مواصلاتی بین ایران و ارمنستان و طرح مسیر‌های جایگزین ترانزیت تجاری
افزایش تحرکات تجزیه‌طلبانه و قوم‌گرایانه
ایجاد بازار جدید تجارت پرسود تسلیحاتی به سبب بالا گرفتن التهابات
تغییر تدریجی و آرام بافت هویتی-جمعیتی منطقه به وسیله اسکان تکفیری‌ها و افراطیون تخلیه شده از مناطق درگیری که سابقه و تجربه نبرد‌های پیچیده علیه دولت‌ها و مردم را دارند
وعده دروغین به بازیگران فرامنطقه‌ای به‌منظور حمایت از اقدامات تنش‌زای چهره‌های سیاسی با هدف انداختن آنان در تله وابستگی و مسیر بی‌بازگشت سرسپردگی به سرویس‌های جاسوسی
تقلا برای تصویرسازی از یک ائتلاف ضدایرانی با هدف انزوای جمهوری اسلامی و تشدید فشار در موضوعاتی نظیر برجام ۱ و ۲ و ۳، اف‌ای تی اف و...
همه این‌ها مواردی هستند که نشان از طراحی یک استراتژی کلان برای منطقه را توسط ناراضیان از اقتدار محور مقاومت دارند.

نکته قابل توجه این‌که عبرت نگرفتن سیاسیون در کشور‌های منطقه از سرنوشت افرادی مانند اشرف غنی محل تعجب است. بررسی تاریخ نشان می‌دهد که قرار گرفتن در پازل آمریکا و صهیونیست‌ها و همکاری با آنان بخشی از خود بحران است و نه قسمتی از راه حل.

از اهل شر جز شر صادر نمی‌شود و کسانی که دست به دست شروران می‌دهند در واقع با همان دست، قبر خویش را کنده‌اند؛ ضروری است به این اشخاص متذکر شویم که اگر گمان می‌کنند مقاومت اسلامی در دفع شرارت‌های ام‌الفتنه، دچار رودربایستی‌ها دیپلماتیک یا تردید می‌شود، سخت در اشتباه هستند. در صورت ادامه یافتن این‌گونه خطا‌های راهبردی، دستگاه‌های مقتدر امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین همرزمان و همفکران شهید حاج قاسم سلیمانی به شیوه‌های خلاقانه و ابتکاری، معادلات مطلوب محور مقاومت را در برابر دشمنان مردم منطقه، محقق خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ترکیه افغانستان رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۲۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشت و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز به دایره اهداف خود افزود تا به نوعی این غول‌های نظامی را تحقیر و بازدارندگی را به آنها تحمیل کند.

به گزارش ایسنا، سایت انصارالله یمن در یادداشتی در این باره نوشته است: عملیات نظامی ارتش یمن تحت عنوان «فتح موعود» با هدف قرار دادن ناوگان دریایی رژیم صهیونیستی و کشتی‌های در حال حرکت به سمت بنادر فلسطین اشغالی تشدید شد و طی برهه اخیر شاهد مجموعه‌ای از حملات منحصر به فرد در مناطق مختلف دریای سرخ و دریای عرب و همچنین در اقیانوس هند بودیم و اخیرا نیز نیروی هوایی یمن به واسطه یک موشک زمین به هوا پهپاد آمریکایی MQ۹ را رهگیری و سرنگون کرد و علاوه بر این موارد حملات موشکی نیز به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام شده است.

نیروهای مسلح یمن با حملات مستمر خود تأکید می‌کنند که در دفاع از یمن و در تأیید موضع خود در قبال حمایت از ملت مظلوم فلسطین به اقدامات نظامی بیشتر علیه تمام اهداف متخاصم ادامه می‌دهند و در همین راستا تلاش مستمری برای گسترش و تقویت عملیات در اقیانوس هند وجود دارد و این عملیات‌ها به شکلی است که طبق گفته «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن هرگز در ذهن و محاسبات آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها و شاید هیچ یک از کشورهای جهان جای نداشت.

پهپاد ساقط شده ام‌کیو-۹

بر اساس محاسبات صورت گرفته، میزان عملیات هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی معادل هر دو روز یک کشتی است و همین مسئله منجر به کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا شده و بسیاری از ناوهای آن عقب‌نشینی کرده و در حومه دریای سرخ مستقر شده‌اند.

این وقایع به وضوح نشان دهنده قدرت جبهه دریایی یمن و ضعف نیروهای آمریکایی در حفاظت از ناوبری رژیم صهیونیستی در صحنه عملیات است. آمریکا حتی مجبور شد بخشی از نیروهای دریایی خود را خارج کند و طبق گزارش‌های رسانه‌ای، این حملات منجر به افزایش فشار بر رژیم اشغالگر، خسارات قابل توجه به اقتصاد آن، افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل کانتینری در انگلیس و همچنین تأخیر بیش‌ از حد در تحویل کالا و اثرات و پیامدهای منفی دیگر شده است.

 موارد فوق به وضوح نشان دهنده موفقیت یمن در تحمیل معادله بازدارندگی موثر و حمایت موثر از فلسطین در زمینه مقابله با رژیم صهیونیستی است.

سرهنگ «مجیب شمسان» کارشناس نظامی یمنی در سخنانی در این باره با تایید اینکه این تشدید در عملیات یمن نشان دهنده توسعه توانمندی‌ها و وضعیت هوشیاری کامل نیروهای مسلح این کشور در رصد آب‌های سرزمینی است، خاطرنشان کرد: آمریکا در مقابله با چالش‌ها در دریای سرخ و دریای عرب با شکست بزرگی مواجه شد.

توقیف کشتی اسرائیلی توسط ارتش یمن

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد، افزود: آمریکا به‌طور محسوسی در درک خطرات و پیامدهای احتمالی تشدید تنش در منطقه ناکام ماند و بخشی از این شکست ناشی از نفوذ لابی صهیونیست بر تصمیم‌گیری آمریکاست. این ناکامی باعث شد آمریکا گزینه‌ها و اعتبار خود را در منطقه از دست بدهد و در مقابل موقعیت یمن به عنوان یک نیروی تأثیرگذار در منطقه تقویت شود.

وی گفت: آمریکا و متحدانش هر روز در دریای سرخ با یک رسوایی مواجه می‌شوند و آنها در تمام سطوح به معنای واقعی کلمه شکست خورده‌اند و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ نشان دهنده رسوایی بزرگ آنها در برابر جهان است.

شمسان اضافه کرد: آمریکا علی‌رغم آگاهی از خطرات و پیامدهای تبدیل منطقه به منطقه تقابل و درگیری نظامی، دریای سرخ را به منطقه درگیری نظامی در نتیجه نفوذ لابی صهیونیسم به  تصمیم‌گیری غرب تبدیل کرد و این اتفاق به  از بین رفتن «حیثیت» باقی مانده آمریکا منجر خواهد شد.

این کارشناس نظامی یمن خاطرنشان کرد: تأثیر عملیات نظامی مستمر یمن، آمریکا را به بن‌بست واقعی و از دست دادن گزینه‌ها در بالاترین سطوح رسانده است و به این ترتیب آمریکایی‌ها به یک بن‌بست رسیدند و با توجه به اینکه همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در این منطقه به کار گرفته بود، اما نه در سطح بازدارندگی، نه در سطح شکستن تصمیم قاطع یمن و نه در سطح محدود کردن اثربخشی و تأثیر عملیات نظامی، یا محدود کردن توانایی‌های یمن موفق به دستیابی به هیچ یک از اهدافش نشد.

تجمع مردم یمن در حمایت از فلسطین

وی ادامه داد: نزدیک‌ترین راه برای حفظ آنچه از «آبروی» آمریکا آن باقی مانده بود، توقف تجاوز و محاصره غزه بود، اما از سوی لابی صهیونیستی برای ادامه این رویارویی که نتایج آن از دست دادن «حیثیت» باقی مانده بود، تحت فشار قرار گرفت.

شمسان در پایان گفت: امروز رویارویی با آمریکایی‌ها به سطح بسیار پیشرفته‌ای رسیده است و آمریکا و غرب علی‌رغم بسیج کامل اما نتوانستند موشک‌های یمنی را رهگیری کنند و موفق به متوقف کردن عملیات‌هایی که به طور دقیق به اهداف خود چه در دریای سرخ و دریای عرب و چه در اقیانوس رسیدند، نشدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • حمایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکایی
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی