Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از یورک الرت، سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق مغز بسته ‌شده و در پی آن خون‌رسانی به بافت‌های طبیعی مختل شود و در نتیجه آن این بافت‌ها از بین‌ بروند. با توجه به موقعیت شریان‌های اصلی مغز، بیشتر سکته‌های مغزی بر عملکرد حرکتی افراد اثر می‌گذارند. با این حال برخی از سکته‌ها نیز منجر به اختلال در بینایی شده و باعث از بین رفتن بینایی فرد یا ضعیف شدن آن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از محققان به رهبری "الکساندر چوبیکین"، استادیار دانشگاه علوم زیستی در کالج علوم با همکاری گروهی به رهبری "گونگ چن"از دانشگاه "جین‌جان"در چین راهی برای تبدیل سلول‌های گلیال مغز به عصب با کمک ژن‌درمانی یافته‌اند که می‌تواند بینایی فرد را بازگرداند و امیدی برای بازگرداندن عملکرد حرکتی افراد نیز باشد.

عصب‌ها قادر به بازسازی خود نیستند. با این حال برخی اوقات مغز قادر به تغییر مسیر عصبی خود است که این موضوع به بهبود عملکرد بینایی پس از سکته مغزی کمک می‌کند اما چنین فرآیندی به کندی پیش رفته، کارآمد نیست و در برخی بیماران هرگز رخ نمی‌دهد.

درمان نابینایی با سلول‌های بنیادی

استفاده از درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی نیز به دلیل واکنش سیستم ایمنی به سلول‌های پیوندی جدید دشوار است. این ژن‌درمانی جدید که بر روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی شده بسیار کارآمدتر و امیدوار کننده‌تر است.

"چوبیکین" می‌گوید: ما سلول‌های گلیال را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که تبدیل به عصب شوند و از آن‌جا که از سلول‌های جدید استفاده نمی‌کنیم این سلول‌ها توسط سیستم ایمنی پس زده نمی‌شوند. این روش از درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی آسان‌تر است و آسیب کمتری به مغز وارد می‌کند. ما به مغز کمک می‌کنیم تا خودش را درمان کند. ما شاهد ارتباط میان عصب‌های قدیمی و عصب‌های جدید و بازگشت بینایی موش‌ها بودیم.

تحقیقات "چوبیکین" اهمیت زیادی دارد زیرا اندازه‌گیری دقیق عملکرد بینایی نسبت به عملکرد حرکتی آسان‌تر است و با استفاده از روش‌هایی از جمله تصویربرداری نوری می‌توان روند بهبود بینایی در موش‌های زنده را در چندین هفته مورد بررسی قرار داد.

بهبود این روش‌ و درک آن‌ می‌تواند به یافتن راهی مشابه برای بازسازی عملکرد حرکتی کمک کند.

کد خبر 630097 برچسب‌ها نابینایی بیماری - سکته مغزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نابینایی بیماری سکته مغزی عملکرد حرکتی سکته مغزی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد

ایسنا/یزد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: یک مرکز مداخله گر در امور درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد.

دکتر «سید کاظم رضوی» افزود: هیچ یک از کارکنان این مرکز غیرقانونی، تخصص پزشکی نداشتند و با پیگیری و تلاش کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه و همکاری دادستانی و پلیس اماکن، پس از طی مراحل قانونی، پملپ انجام شده و مدارک موجود به مقامات قضایی و همچنین دفتر حقوقی دانشگاه ارائه شد.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف حوزه معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی حفظ سلامت آحاد جامعه است و برخورد با مراکز غیرمجاز و مداخله‌گر در امور درمانی در حوزه پزشکی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، رضوی از مردم درخواست کرد ضمن خودداری از مراجعه به واحدها و موسسه‌های غیرمجاز درمانی، هرگونه تخلف یا دخالت غیرمجاز افراد بدون صلاحیت در موضوع درمان‌ را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد