Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@12:24:50 GMT

ثبت بیش از ۲۶ هزار مورد وقف در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۲۷۰۰

ثبت بیش از ۲۶ هزار مورد وقف در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده پیش از ظهر یک‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز دهه وقف در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به این‌که اولین واقف جهان اسلام پیامبر اکرم (ص) بوده است، اظهار کرد: روز قبل از رحلت پیامبر اکرم (ص)، روز وقف نامیده شده است.

وی به بیان برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این روزهای پایانی ماه صفر پرداخت و ادامه داد: مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) در ۱۹۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ ۱۲ بقعه شاخص سطح کشور در خراسان رضوی است که این مراسم با حضور خادمان و پرچم متبرک امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: ۶۰ نشست علمی و صنفی پیش‌بینی شده که در اصناف مختلف مانند روحانیون، دانشگاهیان و نخبگان در دو سطح شهرستان و استان برگزار می‌شود.

وی گفت: ۵۲ ایستگاه «همه واقف باشیم» در سطح استان مستقر می‌شود که روحانیون، احکام شرعی و حقوقی وقف را به عموم مردم منتقل و در این خصوص به آنان مشورت می‌دهند.

تجلیل از یاوران وقف

احمد زاده با بیان این‌که همایش استانی «تجلیل از یاوران وقف» در بیست و یک مهرماه برگزار می‌شود، گفت: این همایش به‌منظور تجلیل از اصحاب وقف در دو سطح استان و شهرستان برگزار خواهد شد که از خدمات بخشی از واقفین شامل خدام، خیران، مسئولان بقاع متبرکه، هنرمندان، اصحاب رسانه و سایر واقفین تجلیل می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که این دهه، دهه اوقاف نیست بلکه «دهه وقف» است، افزود: تلاش می‌کنیم این سنت حسنه به مردم شناسایی شود و به‌خاطر این امر دفاتر مشاوره وقف در شهرستان‌های استان دایر شده است که هر روزه خدمات مشاوره ارائه می‌دهند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های موضوعی وقف در استان، خاطرنشان کرد: مراسم حضوری مربوط به دهه وقف با ظرفیت حداقلی و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی، برگزاری ۱۲ مسابقه فرهنگی و ورزشی، برپایی خیمه‌های معرفت و محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه را از دیگر برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برشمرد و اضافه کرد: رؤسای اداره اوقاف شهرستان‌های استان گزارشی از اقدامات خود پیش از نمازجمعه آن شهرستان ارائه خواهند کرد.

تهیه و توزیع ۱۲۴ هزار بسته معیشتی

احمدزاده با بیان این‌که همه باید تلاش کنند که سنت حسنه وقف در جامعه گسترش و ارتقا پیدا کند، به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل پرداخت و اظهار کرد: بالغ بر ۹۹ میلیارد ریال از محل موقوفات در حوزه درمان به ۷۰ هزار نیازمند کمک شده که علاوه بر آن، از ابتدای شیوع کرونا ۱۲۴ هزار بسته معیشتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال تهیه و توزیع شده است.

وی افزود: تعدادی از بقاع متبرکه استان در پیک پنجم کرونا به دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول‌های اکسیژن با صرف اعتبار ۱۴ میلیارد ریال مجهز شدند که این امکانات را به‌صورت امانی در اختیار بیماران کرونایی قرار دادند؛ علاوه بر آن، کمک به هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضاعت با مبلغ سه میلیارد ریال و حمایت از هیئات مذهبی در ماه محرم به میزان ۲۰ میلیارد ریال، از دیگر اقدامات اوقاف خراسان رضوی به شمار می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان این‌که ۱۰۹ مورد وقف در سال گذشته ثبت شد، ادامه داد: بیشترین وقف مربوط به مشهد با ۳۸ مورد و پس از آن شهرستان نیشابور با ۳۴ مورد، شهرستان گناباد با ۱۸ مورد، تربت حیدریه با ۱۵ مورد و جغتای و داورزن هر کدام ۱۴ مورد وقف بوده‌اند.

ثبت ۲۶ هزار و ۴۰۷ مورد موقوفه

وی با بیان این‌که مجموع موقوفات استان ۲۶ هزار و ۴۰۷ مورد است، تصریح کرد: در حوزه عمرانی ۴۹۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و ۵۲ نیروگاه خورشیدی نیز در بقاع متبرکه با ظرفیت ۲۰۰۶ کیلو وات در ساعت به بهره‌برداری رسیده است.

احمدزاده با اشاره به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دو هزار و ۴۰۰ نفر توسط اوقاف خراسان رضوی، گفت: در یک سال اخیر، اسناد اجاره ۲۳ هزار و ۵۳۶ وقف به روزرسانی شده که حاصل آن، صدور ۸۲۴ برگ سند مالکیت به نام موقوفات بوده که موجب سنددار شدن هزار و ۶۶۳ وقف با مساحت کل ۱۸ هزار و ۱۷۳ هکتار شده است.

کد خبر 5319124

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی وقف هفته وقف موقوفه ویروس کرونا بوشهر اربعین 1400 خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد کرمانشاه گرگان مرز مهران عکس استانها ایلام سیستان و بلوچستان کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار می شود میلیارد ریال بقاع متبرکه اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کمال سروی‌ها ظهر دوشنبه با حضور در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ استان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، اما در خراسان رضوی الکترونیکی نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی بیان کرد: انتخابات دور اول در ۱۱ اسفند سال گذشته با حضور گسترده مردم با مشارکت بالا برگزار شد. ۴ داوطلب به مجلس راه یافتند و در دور دوم انتخابات بین دو نفر از داوطلبان انتخابات برگزار خواهد شد و فردی که بالاترین آرا را کسب کند به عنوان نماینده پنجم وارد مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی افزود: دور اول انتخابات در فرایند انتخابات مراحل تجمیع آرا و شمارش بعد از اینکه فرماندار بررسی‌های خود را انجام داده بودند نتیجه بررسی‌ها را اعلام کردند در حالی که یک مرحله قبل آن این است که حتماً تجمیع آرایی که شورای نگهبان انجام داده را انطباق دهند و بعد اعلام کنند، بلافاصله جلسه با فرماندار برگزار شد و خود ایشان شاهد بودند احسان عظیمی راد حد نصاب رأی را کسب کردند و محرز شد که نفر چهارم هم وارد مجلس شود.

سروی‌ها گفت: چون در دور اول انتخابات ۴۵۰ داوطلب داشتیم شمارش آرا سخت و زمانبری بود، اما در دور دوم انتخابات دو داوطلب داریم؛ از این رو در زمان کمتری نتایج اعلام خواهد شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمام پیش بینی‌ها برای عدم تخلف در انتخابات لحاظ شده است، بیان کرد: امکانات دولتی، صدا و سیما و ادارات را در اختیار تبلیغات داوطلبین قرار دادیم در ذیل کمیسیون تبلیغات به صورت عادلانه این امکانات توزیع شد.

وی افزود: انتخابات سال‌های گذشته پر هزینه و پر تخلف بود اما در این دوره، تخلفات محدود و کم بود به طوری که در حد تذکر بود، در مشهد پرونده تخلف تشکیل نشد.

سروی‌ها با خاطر نشان کردن اینکه هزار و ۲۰ شعبه در مشهد و ۴۴ شعبه در کلات در دور دوم انتخابات فعال خواهند بود، افزود: ۶۰ شعبه سیار در دور دوم خواهیم داشت اما ملاک ما در ارسال شعب سیار اماکن اجتماعی ذیل پادگان‌ها بیمارستانها و زندان هاست که تجمع جمعیتی داریم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه تخلف یا تقلب اثرگذار در کشور ما نمی‌تواند صورت بگیرد، افزود: هیأت اجرایی در دولت‌ها و شورای نگهبان نظارت می‌کند و نماینده داوطلبان نیز بر صندوق‌ها نظارت دارند.

کد خبر 6098181

دیگر خبرها

  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری، گردوغبار و کاهش دما در خراسان رضوی
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم