Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:12:20 GMT

مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۳۰۰۶

مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، هفته جهانی فضا بزرگترین رویداد عمومی حوزه فضایی محسوب می‌شود که همه ساله ۱۲ تا ۱۸ مهرماه با هدف افزایش آگاهی عمومی جامعه از فعالیت‌های فضایی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

از این رو سازمان فضایی ایران نیز به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران و علاقه مندان با تاریخ علم نجوم و همچنین دانشمندان ایرانی و اسلامی، مسابقه اسطرلاب را طراحی کرده که هدف آن احیای محاسبات و اقدامات دانشمندان در زمان قدیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهیت مسابقه مبتنی بر خلاقیت، کار گروهی، پشتکار، مطالعه، جستجو و اطلاعات عمومی است و تمامی افراد جامعه می‌توانند در مسابقه شرکت کنند؛ اگرچه در طول مسابقه به ریاضیات و برخی پیش‌نیازها احتیاج خواهند داشت.

به عنوان مثال دانشمندان ایرانی در گذشته چگونه محاسبات مربوط به ستارگان و زمین را انجام می‌دادند و یا از چه محاسبات و ابزارهایی استفاده می‌کردند. آیا ما به عنوان وارثان این دانشمندان توانایی احیای همان محاسبات را داریم؟ غیاث الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، عبدالرحمان صوفی، ابن هیثم، خوارزمی، ابن شاطر دمشقی، ابوریحان بیرونی و بسیاری دیگر از دانشمندان دوران تمدن ایرانی-اسلامی کارهایی ارزشمند در این حوزه داشتند که بسیاری از مردم حتی نام این دانشمندان را نشنیده و یا اصلاً با خدمات آن‌ها آشنایی ندارند. تجربیات این دانشمندان چراغ روشنی برای نسل امروز است تا بتوانند با آگاهی از تاریخ علم قدمی استوارتر در راه اعتلای این سرزمین بردارند.

این مسابقه با همکاری سازمان فضایی ایران، انجمن نجوم ایران و مرکز نجوم آوا استار برگزار می‌شود. جوایز این مسابقه را سازمان فضایی ایران به برگزیدگان اهدا خواهد کرد و بخش علمی و اجرایی مسابقه به عهده این مرکز نجوم است. تیم علمی و اجرایی مسابقه اسطرلاب جمعی از مدال آوران المپیاد، نخبگان و اساتید حوزه نجوم هستند و در کنار بخش رقابت به آموزش نجوم به شرکت کنندگان می‌پردازند.

زمان برگزاری: ۱۸ مهر تا ۱۲ آبان ۱۴۰۰

آخرین مهلت ثبت نام: ۱۸ مهر

علاقه‌مندان می‌توانند به صورت انفرادی و یا گروه‌های حداکثر ۳ نفره در این مسابقه شرکت کنند. شرکت کنندگان باید شرط سنی ۱۲ سال به بالا را داشته باشند.

کارگاه‌های آموزشی رایگان برای شرکت کنندگان مسابقه اسطرلاب در هفته جهانی فضا (۱۲ لغایت ۱۸ مهر) و تا پیش از آغاز مسابقه به صورت مجازی برگزار می‌شود. موضوع برنامه کارگاه‌ها در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

در طول مسابقه تمامی کارگاه‌ها و بخش‌ها به صورت آنلاین خواهد بود و در هیچ یک از موارد نیازی به آزمون حضوری نیست.

ثبت نام در مسابقه اسطرلاب رایگان است و پس از بررسی فرم‌های دریافتی، پیامک تأیید ثبت نام برای متقاضی ارسال می‌شود. با توجه به ظرفیت مسابقه، اولویت ثبت نام با کسانی خواهد بود که فرم ثبت نام را زودتر ارسال کنند.

فضای کلی رقابت به صورت یک سیر تاریخی در دنیای ستاره‌شناسی ایران کهن است. شاید در طول مسابقه نیاز به ساخت ابزارهایی خلاقانه نیز باشد.

جزئیات بیشتر نحوه حضور در این مسابقه در سایت سازمان فضایی ایران قرار دارد.

کد خبر 5318750 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: نجوم سازمان فضایی ایران هفته جهانی فضا حاکمیت سایبری فیس بوک تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گوگل نوآوری فناوری فضایی شرکت دانش بنیان همراه اول آمازون هوش مصنوعی ایالات متحده امریکا عیسی زارع پور سازمان فضایی ایران برگزار می شود ثبت نام ۱۸ مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۳۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرف آخر استقلال: هفته پایانی باید با تماشاگر باشد

به گزارش "ورزش سه"، یکی از چالش‌های سازمان لیگ در راه برگزاری هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر، بحث مربوط به مکان دیدار استقلال و پیکان است. مسابقه‌ای که باید به میزبانی خودروسازان برگزار شود و چنانچه آبی‌ها در آن هفته شانس اصلی کسب قهرمانی باشند، امکان انجام این دیدار در استادیوم دستگردی وجود ندارد.

آبی‌ها برای برگزاری دیدار هفته پایانی خود دو راهکار را به سازمان لیگ ارائه داده‌اند. آنها معتقدند چنانچه در هفته ما قبل پایانی لیگ یعنی در هفته بیست و نهم بتوانند قهرمانی خود را مسجل کنند و چنانچه پیکان نیز خیالش بابت بقا در لیگ راحت شده باشد، هیچ اجباری به برگزاری همزمان مسابقه آنها و پرسپولیس نیست.

در واقع آبی‌ها اعتقاد دارند اگر تا قبل از هفته پایانی لیگ بتوانند عنوان قهرمانی را از آن خود کنند، آنگاه سازمان لیگ می‌تواند برای برگزاری جشن قهرمانی استقلال، دیدار آنها و پیکان را یک روز زودتر از سایر بازی‌ها و یا یک روز پس از دیدار با پرسپولیس و در استادیوم آزادی برگزار کند.

چنانچه این اتفاق رخ دهد و استقلال پیش از هفته پایانی لیگ قهرمانی خود را قطعی کند، به نظر می‌رسد سازمان لیگ می‌تواند با این پیشنهاد موافقت کند چرا که در موقعیت مشابه و سال قبل، آنها دیدار پرسپولیس و پیکان در هفته بیست و هشتم که به میزبانی خودروسازان بود را به ورزشگاه آزادی منتقل کرده و زمان آن را نیز تغییر دادند چرا که در آن هفته استقلال هم در استادیوم آزادی باید به میدان می‌رفت.

اما راهکار دوم این است که اگر استقلال و پرسپولیس به رقابت برای قهرمانی تا هفته پایانی ادامه دهند، این مسابقه در ورزشگاه دیگری بجز دستگردی برگزار شود تا تماشاگران هوادار استقلال برای مشاهده جشن احتمالی قهرمانی، بتوانند در استادیوم حضور پیدا کنند.

آتیلا حجازی سرپرست استقلال نیز امروز با بیان این موضوع اعلام کرد: فوتبال با تماشاگر زیبا است. اینکه در یک بازی تماشاگران حضور داشته باشند و در مسابقه دیگر آنها به استادیوم نیایند، نمی‌شود. آخرین بازی ما طبیعتاً حساس‌ترین مسابقه ما است و استقلال نیز باید از حضور تماشاگرانش بهره ببرد. حتی اگر میزبان بازی نباشیم، باید از حداقل حضور هواداران برخوردار باشیم. امیدوارم که تمهیداتی اندیشیده شود تا این اتفاق رخ بدهد.

دیگر خبرها

  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود
  • حرف آخر استقلال: هفته پایانی باید با تماشاگر باشد
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • گلر لیگ‌ برتری 1 ماه و 24 روز دور از کلین‌شیت!
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • آینده‌سازان والیبال حریفان جهانی خود را شناختند