Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@17:50:50 GMT

کدام سرطان دردناک‌ تر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۳۴۳۱

کدام سرطان دردناک‌ تر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با افزایش اندازه تومور، می‌تواند مواد شیمیایی منتشر کند که ناحیه اطراف تومور را تحریک می‌کند. سرطان ممکن است از استخوان شروع یا به استخوان گسترش یابد. میزان درد به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

• نوع سرطان

• مرحله سرطان

• آستانه تحمل درد

افراد مبتلا به سرطان مرحله چهار، بالاترین درجه سرطان را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، جراحی سرطان، درمان یا آزمایش‌ها باعث ایجاد سرطان می‌شود.

فشرده‌سازی نخاع: هنگامی که تومور به ستون فقرات گسترش می‌یابد، می‌تواند بر روی اعصاب نخاع فشار آورده و منجر به فشرده‌سازی نخاع شود. علائم به‌طورکلی شامل درد کمر یا گردن است. درد، بی‌حسی یا ضعف نیز ممکن است به دنبال داشته باشد.

جراحی سرطان همچنین می‌تواند منجر به درد شود. بیشتر درد پس از مدتی برطرف می‌شود. بااین‌حال، برخی از افراد ممکن است دردی داشته باشند که ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

پرتودرمانی باعث ایجاد درد می‌شود که گاهی اوقات برطرف می‌شود. شیمی‌درمانی ممکن است باعث درد و بی‌حسی در انگشتان دست‌وپا شود که نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.

سایر علل درد سرطان عبارتند از:

• آرتروز

• کمردرد مزمن

• درد فانتوم (اثر طولانی‌مدت جراحی، فراتر از درد معمول جراحی)

• اسپاسم، درد، سوزش و خارش ناشی از شیمی‌درمانی داخل وریدی

• داروهایی مانند فیلگراستیم یا پگفیلگراستیم باعث درد استخوان می‌شوند

• داروهایی مانند بیس فسفونات‌ها باعث استئونکروز فک می‌شوند

انواع مختلف دردهای سرطان چیست؟

درد سرطان را می‌توان به یکی از سه روش زیر احساس کرد:

درد حاد: در ابتدا شدید است و سپس بلافاصله تسکین می‌یابد. ممکن است به دلیل زخم شبیه زخم در پوست و داخل بدن باشد که سرطانی است.

درد مزمن: این یک درد کم ضربان یا تند است که به مدت طولانی در اطراف می‌ماند. این درد می‌تواند با داروهای ضد درد کنترل شود اما نمی‌تواند به طور کامل ناپدید شود. ممکن است به دلیل تخریب بافت طبیعی توسط سلول‌های سرطانی باشد.

درد ناگهانی: اگر درد مزمن را با دارو درمان می‌کنید، ممکن است هرچند وقت یکبار درد را احساس کنید. به این دلیل "درد ناگهانی" گفته می‌شود زیرا اثرات داروها را از بین می‌برد.

آیا می‌توان درد سرطان را تسکین داد؟

درد سرطان را نمی‌توان به طور کامل تسکین داد؛ بااین‌حال، می‌توان آن را تا حد زیادی کنترل و مدیریت کرد.

پزشک چگونه درد سرطان را درمان می‌کند؟

پزشک انتخاب می‌کند که سرطان را با جراحی، شیمی‌درمانی یا اشعه حذف کند. داروهای ضد درد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

داروهای بدون نسخه: برای درد خفیف، تب و تورم، پزشک ممکن است استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن را تجویز کند.

تریاک ضعیف: کدئین یک تریاک ضعیف است که برای دردهای سرطانی تجویز می‌شود.

تریاک قوی: فنتانیل، متادون و مورفین قوی‌ترین مواد مخدر هستند که برای تسکین دردهای سرطانی استفاده می‌شوند.

داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدتشنج و استروئیدها نیز در درمان دردهای سرطانی مفید هستند. یک درمان تخصصی، مانند بلوک عصبی (بی‌حسی موضعی) ، از پیام‌های درد در اطراف یا داخل مسیر عصبی از مغز جلوگیری می‌کند.

درمان‌های جایگزین نیز ممکن است برای درمان دردهای سرطانی استفاده شود که شامل موارد زیر است:

• طب سوزنی

• بیوفیدبک

• هیپنوتیزم

• ماساژدرمانی

• فیزیوتراپی

• تصویرسازی

پربیننده ترین سایت ثبت نام واکسن کرونا ( لینک کارت واکسن ) ویتامین E چگونه می‌ تواند برای موهای شما مفید باشد گمانه‌زنی‌ها از آینده کرونا در ایران علت فوتی های کادر درمان علی رغم واکسیناسیون کرونا چیست؟ چرا دریافت کنندگان دوز دوم واکسن آسترازنکا با مشکلاتی مواجه شدند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان دردهای سرطانی دردهای سرطان درد سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد