Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@09:54:00 GMT

هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان احیا می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۳۹۳۶

هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان احیا می‌شوند

محمد شهباز گهروئی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره یکی از طرح‌های در دست اجرا حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: حوزه هنری استان خوزستان طرحی را با عنوان «بازآفرینی هویت فرهنگی هنری مناطق حاشیه و محروم» آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی و محرومیت یکی از عرصه‌های آسیب‌زا در زیست اجتماعی استان خوزستان است، افزود: اهواز که به‌عنوان مرکز استان شناخته می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حوزه هنری خوزستان خبر داد: خوزستان با دارا بودن ۱۴ شهرستان محروم از استان‌های با درصد محرومیت بالا محسوب می‌شود و به همین دلیل در حوزه هنری استان این طرح به «آسیب محرومیت و حاشیه‌نشینی» تعریف شد.

وی با بیان اینکه مسائل انقلاب اسلامی نیز جزو اولویت‌های حوزه هنری استان محسوب می‌شود، افزود: محرومیت‌زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی از اهداف حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان است.

رئیس حوزه هنری خوزستان تصریح کرد: ملاک ما در انتخاب مناطق محروم، محرومیت مناطق و محرومیت مردم آن منطقه از دسترسی به امکانات شهری و خدمات فیزیکی اقتصادی است؛ همچنین علاوه بر این محرومیت از زیرساخت‌های فرهنگی و خدمات فرهنگی از اصلی‌ترین دلیل انتخاب آن منطقه برای فعالیت است.

شهباز گهروئی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره این موضوع که محرومیت‌های فرهنگی نیز محرومیت‌های اجتماعی را به دنبال دارد، عنوان کرد: اگر با برنامه‌ریزی صحیح به ارتقای سطح فرهنگی و هنری این مناطق پرداخته شود بی‌شک درصد زیادی از آسیب‌های اجتماعی و حتی آسیب‌های اقتصادی این مناطق کم خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خوزستان درباره دلیل نام‌گذاری این طرح توضیح داد: ما معتقد هستیم عمده این مناطقی که به‌عنوان مناطق محروم یا حاشیه‌نشین مشخص شده‌اند، دارای یک هویت مستقل و اختصاصی فرهنگی، هنری و اجتماعی در طول دهه‌های اخیر هستند و بعضی مناطق حتی قدمت ۱۰۰ ساله دارند.

وی افزود: همین قدمت چند دهه‌ای المانی هویت‌ساز محسوب می‌شود که به دلایل مختلفی ممکن باشد عناصر هویتی این منطقه کمرنگ شده یا از بین رفته باشد و برای همین اگر بتوانیم ما این هویت را بازآفرینی و یادآوری کنیم بی‌شک پله محکمی را در راستای کاهش آسیب‌های فرهنگی پایه‌گذاری کرده‌ایم و به همین دلیل در این طرح توجه ما به ظرفیت‌های بالفعلی است که به‌عنوان نیروی انسانی موفق فراموش شده‌اند.

رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: در فصل اول طرح، هفت منطقه را در اهواز، سوسنگرد و هویزه انتخاب کردیم و ۹ ماهی می‌شود که در این مناطق در حال فعالیت و بررسی هستیم؛ مناطق هدف ما شهرستان کارون، حصیرآباد، منبع آب، ملاشیه و کوی علوی در اهواز و شهرستان سوسنگرد و هویزه است.

وی گفت: در این مناطق دو برنامه اصلی به‌موازات هم پیش بردیم؛ یکی شناسایی استعدادهای هنری ساکنان این منطقه بود که حدود ۳۰۰ نفر شناسایی و اکنون در حال گذراندن دوره‌های توانمندسازی ما هستند؛ همچنین تا پایان مهرماه دوره اول این توانمندسازی به پایان می‌رسد.

رئیس حوزه هنری خوزستان افزود: برنامه دوم ما در این مناطق نیز شناسایی عناصر هویت‌ساز این مناطق بوده که با استفاده از افراد هر محله در چهار قالب فرهنگی اعم از کتاب، سرود، تئاتر و مستند برای هر محله اثر تولید کردیم تا از طریق زبان هنر، هویت فرهنگی فراموش شده این مناطق را احیا کنیم.

وی اظهار کرد: در مجموع ۲۸ اثر در این چهار قالب و برای هفت محله حاشیه‌نشین باید تولید شود که از این تعداد اثر شامل ۷ مستند، ۷ سرود، ۷ نمایش و ۷ کتاب تولید شده است.

شهباز گهروئی تصریح کرد: پس از پایان ماه صفر آثار هر محله در همان محله رونمایی خواهد شد و آثاری که بر اساس زیست بومی و اجتماعی همان محله‌هاست برای مردم رونمایی می‌شود.

وی گفت: پوریا اشتری (دبیر مرکز هنر مردمی)، علی حیاتی (مستند)، آرش ساربان (نمایش)، علی اکبر فلاحی (سرود)، امجد (کتاب) و اسماعیل حزباوی (توانمندسازی استعدادهای بالقوه) به‌عنوان راهبران این طرح هستند.

کد خبر 5319016

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری حوزه هنری خوزستان مناطق محروم فعالیت فرهنگی ویروس کرونا بوشهر اربعین 1400 خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا اربعین حسینی کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گرگان مرز مهران سیستان و بلوچستان قزوین طوفان رئیس حوزه هنری خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دونماینده استان درجام حذفی فوتبال فردا به میدان می‌روند

همچنین، نماینده استان درلیگ یک درتهران ازساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه میهمان تیم هوادار است.

باشگاه تراکتور نسبت به وضع عارف آقاسی از فدراسیون فوتبال استعلام گرفت و مشخص شد که این بازیکن از دیدار برابرذوب‌آهن محروم نیست.

بر اساس اعلام لیست اولیه سازمان لیگ، عارف آقاسی به دلیل محرومیت انضباطی که در آخرین بازی جام حذفی فصل گذشته با فولاد داشت، اولین بازی تراکتور در رقابت‌های حذفی را از دست داده بود، اما با توجه به اینکه دیدار تراکتور برابر چوکا لغو شد، در ابتدا اینطور به نظر می‌رسید که محرومیت آقاسی به دیدار برابر ذوب‌آهن منتقل خواهد شد.

سعید مظفری‌زاده با تائید این خبر ا گفت: با توجه به استعلامی که گرفتیم عارف آقاسی محرومیت خود را در بازی با چوکا گذرانده است چرا که در این بازی تیم حریف بود که در زمین حاضر نشد.

 سیدمحمد حسینی به دلیل مصدومیت، محروم تیم تراکتور دراین بازی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • دونماینده استان درجام حذفی فوتبال فردا به میدان می‌روند
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • حکم سنگین علیه دروازه‌بان استقلال چگونه صادر شد؟