Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:30:30 GMT

معرفت، اولین گام دینداری/ خداوند شناختنی است

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۴۲۵۵

معرفت، اولین گام دینداری/ خداوند شناختنی است

ایسنا/لرستان مدیر کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان شناخت و معرفت به خداوند را نخستین مرحله دینداری دانست و گفت: معرفت به‌ معنای شناخت است و خداوند شناختنی است و دانستنی نیست.

حجت‌الاسلام حسین روزبهانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در فراز نخستین خطبه نخست نهج‌البلاغه با مضمون «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ کَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَ کَمَالُ التَّصْدِیقِ بِهِ تَوْحِیدُهُ» اولین گام دینداری معرفت است، اظهار کرد: مراد از کلمه دین مجموعه بخشی از باروها بخشی از اخلاق‌ها و اعتقادات  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال عقاید و اخلاق و احکام را در کنار هم قرار داده و یک دین  که مراد دین اسلام است ایجاد شده است، افزود: دین اسلام ساختار تعیین شده از سوی خداوند است که روش زندگی و سعادت انسان را تعیین می‌کند.

روزبهانی اولین مرحله دین را معرفت خداوند دانست و با اشاره به اینکه معرفت به‌ معنای شناخت است و به‌معنای آگاهی نیست، گفت: معرفت شناخت است و علم و آگاهی نیست از طرفی عارف و عالم در لغت با هم تفاوت دارند و در یک معنا خداوند شناختنی است و دانستنی نیست.

مدیر کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان اولین ‌گام دینداری را شناخت خداوند برشمرد و با اشاره به اینکه تا زمانی کسی سرمنشأ دین را نشناسد، دیندار خوبی نخواهد بود، یادآور شد: دین طرح الهی و نقشه راه خداوند برای سعادت انسان است؛ به این معنی که ماهیت الهی دارد و وقتی می‌دانیم دین یک طرح الهی است نگاه ما باید به آن نگاهی مقدس باشد.

وی با اشاره به فراز «الَّذِی لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ»، گفت: شناخت ما در حد و اندازه و محدودیت‌های ما است حس و تعقل و شهود ما هم به‌عنوان ابزارهای شناخت و معرفت دارای محدودیت‌هایی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ما با حس و ابزار حسی با مقیاس فکری و آینه شهودی می‌خواهیم ذاتی را بسنجیم که هیچ محدودیتی ندارد، ادامه داد: ما چیزی را می‌شناسیم که در دایره ابعاد ما باشد ما پدیده را در زمان و مکان می‌شناسیم و از طرفی ذات خداوند حد و مرز و اندازه، شرط، قید، مکان، ابعاد، محدودیت ندارد.

روزبهانی با طرح این سؤال که وقتی ما با ابزارهای شناختی نمی‌توانیم خدا را بشناسیم پس راه شناخت خداوند چگونه است، افزود: ما هیچ احاطه‌ای به علم خداوند نداریم و امکان ندارد بشر حدی برای خدا بشناسد و خدا خود باید با بیان اوصاف خود با ذکر اسماء الهی زمینه شناخت را برای انسان فراهم کند.

مدیر کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با بیان اینکه خداوند وقت و زمان ندارد و زمان در جایی است که ماده وجود دارد، چراکه زمان مقیاس حرکت ماده است و وقتی انسان به بالا و عالم مجردات برود زمان وجود ندارد، در خصوص فراز «فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ» گفت: واژه «فَطَرَ» به‌معنای شکستن است از طرفی به چیزهایی که روزه را می‌شکند مفطرات گفته می‌شود.

روزبهانی با بیان اینکه «فَطَرَ» به‌معنای شق و شکستن است و کلمه فاطر که نام سوره‌ای است که با حمد آغاز می‌شود نیز مشتق از این واژه است، افزود: واژه «وَتَّدَ» به‌ معنای قید، محکم کردن و سفت کردن است و «وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ» بیان‎کننده این نکته است که خداوند متعال به سبب کوه‌های افراشته لرزش و اضطراب و زمین را تثبیت و به آرامش تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه بساطی که خلایق روی آن قرار دارد زمین است و این زمین نیاز به قرار و ثبات دارد تا بتوان بر روی آن زندگی کرد، اظهار کرد: این فراز از نهج‌البلاغه به قاعده‌ای که زمین را به آرامش می‌رساند اشاره می‌کند.

مدیر کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با اشاره به اینکه خداوند کوه‌ها را عامل تثبیت در زمین قرار داده است و کوه‌ها را در زمین فرو برده است، گفت: از مهمترین عاملی که این جسم کروی در میان منظومه شمسی در حال حرکت است این است که قاعده ثبات در آن حاکم است. آنچه درون زمین است تمام فشارهایی که بر روی پوسته‌ها است توسط کوه‌ها کنترل می‌شود کوه‌ها عامل حفظ زمین در مقابل طوفان‌ها و بادها هستند و زمین را و در مقابل فرسایش در امان نگه می‌دارند تا قابل سکونت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ایسنا نهج البلاغه نهج البلاغه ايسنا کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است

ایسنا/گلستان امام جمعه موقت گرگان با اشاره به جنایات آمریکا در کشورهای دنیا به ویژه ویتنام گفت: آمریکا در حمله به این کشور حتی به کشاورزی و غذای مردم هم رحم نکرد.

حجت الاسلام قربانعلی برقرار در خطبه‌های این هفته نمازجمعه گرگان اظهار کرد: شیطان همواره در کمین انسان است و انسان را به معاصی گوناگون امر می‌کند و اگر انسان با علم به اینکه دعوت‌های شیطان سرانجامی جز جهنم ندارد از او پیروی کند شیطان به تدریج در او نفوذ کرده تا جایی که او به یکی از عوامل شیطان بدل می‌شود.

وی همگان را به تقوای الهی دعوت کرد و افزود: رستگاری انسان تنها در سایه پیروی از دستورات الهی محقق خواهد شد.

امام جمعه موقت گرگان با اشاره به سالروز حمله آمریکا به ویتنام تصریح کرد: آمریکا به معنای واقعی کلمه شیطان بزرگ است و زمانی که به این کشور حمله ور شد حتی به کشاورزی آن رحم نکرد و با ریختن سم در مزارع و مواد غذایی این کشور، سلامت مردم را به خطر انداخت.

حجت الاسلام برقرار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز عملیات بیت المقدس گفت: آسایش و آرامش امروز کشور را مرهون رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستیم.

وی ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر یادآور شد: روز جهانی کارگر یادمان انسجام کارگران آمریکا و روزی است که کارگران این کشور تحصن سراسری بر علیه ۱۴ ساعت کار داشتند.

امام جمعه موقت گرگان با اشاره به روز ۱۲ اردیبهشت، روز شهادت استاد مطهری و روز معلم گفت: استاد مطهری شخصیتی بزرگ و کم نظیر بود که باید اسوه معلمان باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلنگ اولین پارک بانوان شهریار به زمین زده شد
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند
  • (عکس) اولین حضور مهدی فضائلی در یک مراسم بعد از حملات تندروها به او بخاطر توئیتش
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد