Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:35:08 GMT

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۴۴۴۰

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید

به‌گزارش خبرگزاری مهر، هادی شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: تعزیه، ازجمله نمایش‌های آئینی است که به‌طور عمیقی با باورهای شیعی و عشق به خاندان عصمت و طهارت پیوندیافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه‌ها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم طوس می‌شوند، اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان، حاکم دست‌نشانده مأمون، روبرو می‌شوند و طی دفاعی جانانه به شهادت می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه این ثبت ملی در ایام مابین اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به انجام رسید، افزود: همزمان با ثبت ملی این اثر تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) به‌صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) پخش می‌شد که اتفاقی کم‌نظیر است.

شه‌دوست شیرازی بیان کرد: علاوه بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، آئین‌های محرمی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک‌چکوی استهبان و چاووش‌خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به‌صورت نمادین برگزار شد.

کد خبر 5319335

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی فارس ثبت ملی ویروس کرونا بوشهر اربعین 1400 خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد گرگان مرز مهران سیستان و بلوچستان قزوین طوفان حضرت احمد بن موسی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواستگاری مهران مدیری از نعیمه نظام دوست

به تازگی ویدیوی جالبی از نعیمه نظام‌دوست در فضای مجازی منتشر شده است که مربوط به سریال ساعت خوش است.

او در این سریال تنها ۲۰ سال سن دارد و با مهران مدیری همبازی است.

اخیرا حضور نعیمه نظام دوست در برنامه «اسکار» مهران مدیری موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است.

 

 

دیگر خبرها

  • گل سعید احمد عباسی به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 0-2 ایران)
  • خواستگاری مهران مدیری از نعیمه نظام دوست
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک