Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:28:03 GMT

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۴۷۰۵

تعزیه حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) ثبت ملی شد

 روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس شامگاه یکشنبه در مطلب ارسالی به ایرنا از قول هادی شه‌دوست شیرازی افزود:زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه‌ها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم توس شدند اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان حاکم دست‌نشانده‌ مأمون، روبرو شدند و طی دفاعی جانانه به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان داشت: هم‌زمان با ثبت ملی این اثر، آیین تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) به‌صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) پخش شد که اتفاقی کم‌نظیر است.

شه‌دوست شیرازی عنوان کرد: افزون بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع)، آیین‌های محرمی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک‌چکوی استهبان و چاووش‌خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به‌صورت نمادین برگزار شد.

تعزیه شهادت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) به مناسبت ایام سوگواری سالروز شهادت ایشان در حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم در شیراز برگزار می‌شود.

اجرای مجلس حضرت شاهچراغ(ع) در گذشته معمولا با عنایت به مناسبت‌ها صورت می‌پذیرفته است، یعنی گاه این مجلس در ایام شهادت ائمه اطهار(ع) و گاه در ایام دیگری به سبب ادای «نذر» برگزار می‌شده است. در واقع غالبا برگزاری مجالس تعزیه مربوط به حضرت شاهچراغ(ع) به شکل کاملا خودجوش و مردمی توسط یک یا چند نفر که «بانی» نامیده می‌شود، انجام می‌پذیرفته است.

بانی معمولا یا به جهت بهره‌مندی از ثواب اخروی و یا به لحاظ برآورده شدن نذر خویش هزینه برگزاری مجلس را متقبل می‌شده و در اینجا ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که شبیه‌خوانان نیز کمتر به سودای رسیدن به مال و شهرتی به این کار می‌پرداخته‌اند زیرا ایمان مذهبی و عشق و ارادت به عترت گرامی رسول اکرم(ص) در آنان موجب می‌شد تا بدون هیچ‌گونه چشمداشتی مادی و یا فزون‌طلبی، صمیمانه قدم در این راه نهاده و به نوبه خود پیام‌رسان و مبلغ فرهنگ دینی باشند. به همین لحاظ هنر تعزیه را می‌توان هنری متعهد و پایبند به اخلاق، ارزش‌ها و آرمان‌های بزرگ الهی و دعوت به ستم‌ستیزی محسوب کرد.

برچسب‌ها تعزیه شیراز فارس شاه‌چراغ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تعزیه شیراز فارس تعزیه شیراز فارس شاه چراغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. انشاالله به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.»

به گزارش دیده‌بان ایران؛ پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد، مناقشات حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را دوباره به خیابان‎ها آورده، ایجاد کرده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. انشاالله به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.»

وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون می‌توانند.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است گفت: «قانونی که مصوب کردند ... (مکث می‌کند) فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.»

این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.»

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم