Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@23:55:27 GMT

در مواجهه با ضربه مغزی چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۵۰۸۲

در مواجهه با ضربه مغزی چه کنیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین، جام جم نوشت: غیر از تصادفات جاده‌ای ممکن است سقوط از ارتفاع، نزاع و در موارد نادرتر حوادث خانگی هم به ضربه مغزی منجر شود. شدیدترین فرم آسیب مغزی در موتورسوارانی مشاهده می‌شود که از کلاه‌ ایمنی استفاده نکرده و بر اثر تصادف با خودرو از موتورسیکلت پرتاب‌ شده و دچار ضربه به سر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل آسیب مغزی در این موارد معمولا بسیار شدید بوده و محل آسیب در قسمت‌های عمقی مغز است که سبب مرگ بیمار یا بروز عوارض طولانی‌مدت و جدی خواهد شد.

به‌ دنبال ضربه به سر ممکن است شکستگی جمجمه، خونریزی اطراف مغز، خونریزی داخل مغز یا آسیب بافت عصبی مغز بدون خونریزی رخ دهد. ساده‌ترین عارضه ضربه به سر، پاره‌شدن پوست سر با یا بدون شکستگی جمجمه در زیر آن است و شدیدترین حالت، خونریزی داخل مغزی و آسیب عمقی مغز خواهد بود.

بیمار ممکن است به دنبال ضربه به سر حتی بدون خونریزی و آسیب شدید دچار سردرد، فراموشی، تهوع و استفراغ شود که در اکثر موارد پس از چند روز تا چند هفته این علائم برطرف می‌شود. در موارد شدید ضربه‌ مغزی و خونریزی، رساندن بیمار در اسرع‌ وقت به مرکز درمانی می‌تواند نجات‌بخش باشد زیرا گاهی با وجود هوشیاری خوب بیمار و نداشتن علامت جدی ممکن است پس از یک یا چند ساعت بیمار دچار افت هوشیاری و علائم آسیب مغزی شود که علت آن این است که خونریزی اولیه حجم کمی داشته و با گذر زمان حجم آن به حدی می‌رسد که علائم جدی ایجاد می‌کند و به این ترتیب حتی در مورد بیمارانی که حال عمومی خوبی دارند بهتر است به‌ دنبال ضربه شدید به سر به مرکز درمانی برای ویزیت پزشک و در صورت لزوم بررسی‌های تکمیلی مراجعه کنند.

در صورتی که شاهد ضربه شدید به سر یکی از اطرافیان خود بودید، ضمن حفظ خونسردی به اورژانس اطلاع دهید! در صورتی که خونریزی از پوست سر بیمار مشاهده می‌کنید بدون ایجاد اضطراب با قراردادن دستمال پارچه‌ای تمیز روی زخم و مختصری فشار از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، از خوراندن مواد غذایی به بیمار پرهیز کنید و تا رسیدن به مرکز درمانی به او آرامش دهید.

پربیننده ترین سایت ثبت نام واکسن کرونا ( لینک کارت واکسن ) گمانه‌زنی‌ها از آینده کرونا در ایران علت فوتی های کادر درمان علی رغم واکسیناسیون کرونا چیست؟ چرا دریافت کنندگان دوز دوم واکسن آسترازنکا با مشکلاتی مواجه شدند؟ فوری! اطلاعیه جدید درباره واکسیناسیون کودکان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سکته مغزی ضربه به سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی اورژانس دزفول، رضا معمارزاده سه‌شنبه بیان کرد: فرد مصدوم به درمانگاه شهدای سردشت دزفول منتقل و از آنجا نیز توسط آمبولانس مستقر در درمانگاه، به بیمارستان بزرگ دزفول انتقال یافت.

وی ضمن اشاره به وضعیت جسمی بیمار این مرد ۶۰ ساله افزود: فرد مصدوم با حال عمومی خوب از بیمارستان بزرگ دزفول ترخیص شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول به تشریح نکات آموزشی در زمان مقابله با خرس پرداخت و افزود: حفظ خونسردی و آرامش در صورت مواجهه با خرس، پرهیز از حرکات ناگهانی، اجتناب از حرکت‌هایی که موجب تحریک حیوان به حمله می‌شود از جمله مواردی است که در مواجهه با خرس باید رعایت کرد.

وی اضافه کرد: عشایر حاضر در مناطق پرخطر این شهرستان باید ضمن اخذ مجوز حمل ابزارهای دفاعی مانند اسپری دور کننده حیوانات درنده از دستگاه‌های متولی، از وسایل دفاعی مانند اسپری فلفل یا سلاح‌های غیرکشنده و مجوزدار برای دفاع خود در صورت مواجهه با حیوانات وحشی استفاده کنند.

معماری تاکید کرد: در صورت مواجهه با خرس بهتر است افراد به جای مبارزه با حیوان، ضمن حفظ آرامش بدون حرکت تا دور شدن خرس در محل باقی بمانند.

به گزارش ایرنا، مناطق کوهستانی بخش سردشت و شهیون دزفول به دلیل وجود جنگل‌های متراکم زیستگاه حیوانات وحشی گونه‌های مختلف است و این موجب شده تا چند مورد حمله حیوانات وحشی به اهالی و احشام این منطقه طی سال‌های گذشته ثبت شود.

دیگر خبرها

  • ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم
  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه به‌ چه کار می‌آید؟
  • حمله خرس به مرد ۶۰ ساله در مناطق عشایری دزفول
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست