Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی با حضور جمعی از واقفان و مسئولان آستان قدس رضوی در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار شد.

تلاش ما اجرای دقیق نیت واقف است/ تشکیل بنیاد موقوفات آستان قدس رضوی

در ابتدای برنامه سعید جعفری مدیر عامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران طی سخنانی ضمن تقدیر از زحمات واقفان و ناذران آستان قدس گفت: تلاش ما توسعه موقوفات و اجرای دقیق نیت واقف است و با شکل‌گیری بنیاد موقوفات انشاالله دستاوردهای بی‌شماری خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۵ درصد موقوفات آستان قدس رضوی مربوط به بعد از انقلاب است

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از موقوفات آستان قدس مربوط به بعد از انقلاب است، گفت: استان تهران بعد از خراسان رضوی از نظر کمی و کیفی بیشترین موقوفات را دارد.

ثبت ۴۵ مورد وقف در ۱.۵ سال اخیر به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال در استان تهران

جعفری ادامه داد: براساس اسناد موجود موقوفات آستان قدس در تهران قدمت ۲۰۰ ساله دارد و قدیمی‌ترین موقوفات مربوط به دوران قاجار است. همچنین در ۱.۵ سال اخیر ۴۵ مورد وقف به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال در استان تهران ثبت شده که بیشترین واقفان هم بانوان بودند.

پایدار بودن، مردمی بودن و ماندگار بودن سه ویژگی وقف

در ادامه حجت‌الاسلام اصغری مدیر مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های وقف گفت: وقف سه ویژگی اصلی دارد، پایدار است، مردمی است و ماندگار است، یاد واقف در تاریخ زنده و ماندگار است، مثلاً مرحوم عتیقی بیش از ۵۰۰ سال قبل اموالش را وقف کرده، امروز نامش جاودان است و موقوفاتش همه حفظ شده و برقرار است، ۵ قرن است نیات ایشان دقیق اجرا می‌شود.

با وقف بعد از مرگ هم می‌توان از برکات اموال دنیایی بهره‌مند شد

وی ادامه داد: مرگ حتمی است اما اسلام نهادی به نام وقف دارد که با وقف می‌شود همیشه ماندگار شد و بعد از مرگ هم از برکات اموال بهره‌مند شد. وقف انواع زیادی دارد و فقط پول نیست همه می‌توانند واقف رضوی باشند با خدمت هم می‌توان خادم بود.

تلاش آستان قدس برای احیای نهاد وقف

جعفری با بیان اینکه در آستان قدس بعد از انقلاب آستان قدس برای احیای نهاد وقف تلاش های زیادی شده گفت: با تلاش خادمان آستان قدس تلاش‌های زیادی برای احیای موقوفات و اجرای دقیق نیات واقفان شده و تلاش می‌شود وقف رضوی رونق مضائفی بگیرد.

وقف مشارکتی و ثبت جمعی وقف‌نامه

مدیر مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه در وقف نقدی سه مدل داریم گفت: وقف مشارکتی یکی از آنها است و مردم می‌توانند اوراق وقفی هر پروژه را بخرند و مبالغ آنها در پروژه هزینه و در پایان یک وقف نامه جمعی نوشته می شود.

خرید و وقف املاک آستان به وسیله وقف وکالتی

وی ادامه داد: مدل دوم وقف وکالتی است، برخی می‌توانند مستقلات از آستان بخرند و آن را وقف کنند، مثلاً سوئیت های زائر سرا را می‌توانند بخرند و به نام خودشان وقف کنند و وقف نامه هم برای آنها صادر می‌شود و واقف در سال می‌تواند ۲۰ روز هم از آن سوئیت که خودش وقف کرده استفاده کند.

وقف پول و وقف سهام/ ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری وقف در بورس

اصغری درباره وقف پول گفت: وقف پول مورد بعدی است، موضوع وقف پول به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسید و ایشان هم موافقتشان را با وقف پول اعلام کردند. وقف پول به این صورت است که واقف مثلاً واقف  ۱۰۰ میلیون تومان را وقف آستان می‌کند و آستان هم با سرمایه‌گذاری آن پول درآمد حاصل از آن را در راستای نیت واقف هزینه می‌کند. وقف سهام هم راه‌اندازی شده و اول صندوق سرمایه در بورس هم بزودی ایجاد می‌شود.

امانت‌داری، حفظ منافع موقوفه و مردمی بودن وقف

مدیر مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آسان قدس رضوی گفت: اولین اصل در وقف امانتداری است و ما امین موقوفات هستیم و قرن‌ها است که اموال واقفان در آستان قدس حفظ شده است. اصل دوم در راستای منفعت موقوفه است و اصل بعد مردمی بودن وقف است. همه دارایی آستان وقف است و هزینه های حرم از برکت موقوفات است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وقف بهره وری سعید جعفری حجت الاسلام اصغری موقوفات آستان قدس رضوی بنیاد بهره وری بعد از انقلاب وقف پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا خواجه ای گفت: مقاوم سازی اماکن روستایی و مناطق محروم استان در واقع همان پیشگیری قبل از وقوع حادثه و جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالی در برابر سوانح طبیعی است.

وی ابراز کرد: سهمیه استان زنجان در زمینه تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره با اعتباری بالغ بر ۴,۰۲۵ میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در حال حاظر میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ۵۷ درصد است که با مقاوم سازی این تعداد، این میزان به ۶۷ درصد خواهد رسید که این جهش در سابقه بنیاد مسکن کم نظیر است.

خواجه ای تاکید کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌ها نیز نسبت به تکمیل پرونده‌های خود جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: اقساط بازپرداخت تسهیلات جدید با نرخ سود پنج درصد، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود، که متقاضیان پس از تشکیل پرونده در بنیاد مسکن، به بانک مربوطه جهت عقد قرارداد معرفی می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان، از پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله باعث می شود تا همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی در کشور به متقاضیان پرداخت و هر سال نیز سقف آن افزایش یابد.

کد خبر 6098020

دیگر خبرها

  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • وقف یک قطعه زمین به ارزش ده میلیارد ریال در شهر دیر
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات