Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: تنش نظامی در مرز چین و هند با افزایش استقرار نظامیان دو کشور، برگزاری رزمایش نظامی مشترک میان جمهوری آذربایجان و ترکیه، گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری سوریه و شاه اردن پس از ۱۰ سال، پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا و انگلیس اطراف دژ موشکی روسیه و بیانیه وزیرخارجه آمریکا در سومین سالگرد قتل خاشقجی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنش نظامی در مرز چین و هند با افزایش استقرار نظامیان دو کشور

یک مقام ارشد نظامی هند از استقرار همزمان نظامیان چین و هند در مناطق مرزی مجاور دو کشور خبر داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ژنرال «منوک موکوند ناراوان» رئیس ستاد نیروهای مسلح هند روز یکشنبه از استقرار شمار قابل توجه نیروهای چینی در مرز 3500 کیلومتری با هند در منطقه «لاداخ» و نگران کننده خواندن این تحرک نظامی خبر داد. ژنرال ناراوانه گفت ارتش هند نیز در حال افزایش شمار نیروهای خود در مرز با چین است.

وی گفت: «ما همچنین تسلیحات پیشرفته‌ای را به کار گرفته‌ایم. ما قوی هستیم و آمادگی لازم را برای برآوردن هرگونه حادثه داریم.»

هند و چین از زمان درگیری در ژوئن گذشته مذاکرات نظامی سطح بالایی انجام داده‌اند. سخنان رئیس ستاد نیروهای مسلح هند چند روز پس از آن بیان شد که «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نظامیان هندی را به عبور غیر قانونی از مرز به خاک چین متهم کرد، اتهامی که به گفته دهلی نو هرگز واقعیت ندارد.

رسانه‌های محلی روزهای گذشته با استناد به منابع ناشناس مدعی شدند که نزدیک به 100 نظامی چینی اواخر ماه اوت برای چند ساعت از مرز با هند در منطقه ایالت «اوتاراکند» عبور کرده اند.

هند و چین که در سال 1962 در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی خود که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

نیروهای هند و چین اخیرا در یک تقابل بر سر منطقه مرزی لاداخ در هیمالیا قرار گرفتند که در آن ۲۰ نظامی هندی کشته شدند و چین هم تلفاتی داشت اما آماری درباره تعداد تلفات ارائه نکرد. هر دو طرف هندی و چینی یکدیگر را بابت درگیری‌های مرزی اخیر و نقض حاکمیت ارضی مقصر می‌دانند.

یک مقام بلند پایه ارتش هند چندی قبل از تحرکات نیروی هوایی چین و استقرار موشک‌ها و رادارها این کشور در لاداخ شرقی خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامی هند با اشاره به این مطلب گفت که چین در امتداد خط کنترل (LAC) شمار زیادی رادار، موشک‌های سطح به هوا، سطح به سطح مستقر کرده است.

به گفته این مقام هندی، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگنده بومی خود از جمله «جی-10»، «جی-20» و «سوخو-30» ساخت روسیه را در تبت نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این کشور همچنین سامانه‌های دفاع هوایی «اس-400» را نیز فعال کرده است.

برگزاری رزمایش نظامی مشترک میان جمهوری آذربایجان و ترکیه

خبرگزاری روسی «نووستی» خبر داد که جمهوری آذربایجان و ترکیه بین روزهای ۵ الی ۸ اکتبر (۱۳ الی ۱۶ مهرماه رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهای ارمنستان برگزار خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از منبع مطلع گفت که بین روزهای پنجم الی هشتم اکتبر، مرحله جدیدی از رزمایش با عنوان«برادری استوار ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار خواهد شد و هدف از این رزمایش، توسعه همکاری میان نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تا کنون هیچگونه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با آذربایجان در نخجوان در دوره زمانی 5 الی 8 اکتبر در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان را تایید کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه نیز روز یکشنبه گفت که با هدف کمک به ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ترکیه عملیات مین زدایی و آموزش در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان را ادامه می‌دهند.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری سوریه و شاه اردن پس از ۱۰ سال

« بشار اسد » رئیس جمهوری سوریه و « عبدالله دوم » شاه اردن پس از ۱۰ سال به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، در این تماس تلفنی، رئیس جمهوری سوریه و شاه اردن، روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌های مشترک که در آن منافع دو کشور و دو ملت دوست در نظر گرفته شود را بررسی کردند.

تماس تلفنی «بشار اسد» با «عبدالله دوم» اولین تماس میان دو طرف از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.

شبکه المملکه اردن نیز گزارش داد که در این تماس تلفنی، عبدالله دوم بر حمایت اردن از حفظ حاکمیت ملی، ثبات و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

اردن در راستای تقویت روابط با دمشق، هفته گذشته گذرگاه مرز زمینی خود ( جابر - نصیب ) با سوریه را بازگشایی کرد.

سه شنبه هفته گذشته نیز هیاتی متشکل از چند وزیر سوریه با سفر به امان پایتخت اردن با «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن دیدار و درباره تقویت روابط همکاری و هماهنگی بین اردن و سوریه در زمینه‌های مختلف تبادل نظر کرد.

ناظران سیاسی منطقه پیشتر به این موضوع اشاره کرده بودند که دیدگاه «عبدالله دوم» شاه اردن در خصوص بحران سوریه تغییر کرده است و به این نکته اشاره کردند که شاه اردن به همکاری با [ کشورهای ] دوست و جامعه بین المللی برای بازگرداندن سوریه به آغوش اتحادیه عرب تاکید کرده است.

به گفته آن‌ها بر اساس برخی اطلاعات فاش شده از دیدار عبدالله دوم با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، در این دیدار شاه اردن خواستار صرف نظر از بعضی از جنبه‌های قانون قیصر (سزار یا تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه) شده بود.

پیشتر نیز، منابع خبری اواخر شهریور امسال از دیدار و گفت و گوی وزیر دفاع سوریه با رئیس ستاد مشترک ارتش اردن درباره همکاری‌های مشترک نظامی و امنیتی خبر داده بودند.

این دیدار که بنا به دعوت «یوسف الحنیطی» رئیس ستاد مشترک ارتش اردن از «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع سوریه در امان پایتخت اردن برگزار شد، توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل سیاسی و نظامی منطقه را به خود جلب کرد.

وزیران انرژی و نفت کشورهای اردن، مصر، سوریه و لبنان ۱۷ شهریور در نشستی چهار جانبه که در امان پایتخت اردن برگزار شد با انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه (خط عربی) به لبنان موافقت کردند.

لبنان به دلیل سقوط قیمت لیره و کمبود ارز مورد نیاز برای واردات و کمبود سوخت مورد نیاز جهت تولید برق از کمبود شدید انرژی رنج می‌برد.

پس از ارسال سوخت ایران به لبنان، آمریکا در ماه «آگوست» گذشته از اعمال سیاست هایش علیه سوریه و لبنان مبنی بر منع همکاری‌های اقتصادی کشورهای همسایه با دمشق و بیروت عقب نشینی کرد و در همان ماه «دوروثی شیا» سفیر آمریکا در لبنان، «میشل عون» رئیس جمهور این کشور را از تصمیم دولت آمریکا برای ادامه کمک به لبنان جهت دریافت برق از اردن و گاز از مصر از طریق سوریه، مطلع کرد.

پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا و انگلیس اطراف دژ موشکی روسیه

رسانه اختصاصی وزارت دفاع انگلیس روز یکشنبه از پرواز‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا اطراف منطقه «کالینینگراد» ملقب به دژ موشکی روسیه خبر داد.

وبگاه «دیفنس جورنال» به نقل از وزارت دفاع انگلیس گزارش داد که هواپیماهای جاسوسی «آر سی -135» آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته با پرواز اطراف این منطقه سعی در جمع آوری اطلاعات حساس داشتند.

این ماموریت چندی بعد از پرواز این هواپیماهای جاسوسی بر فراز دریای سیاه اتفاق افتاد. وزارت دفاع انگلیس به جزئیات بیشتر این ماموریت اشاره‌ای نکرده است.

آرسی-135 یک هواپیمای مخصوص نظارت الکترونیکی است که می‌تواند در هرگونه شرایط آب و هوایی در ماموریت‌های راهبردی و تاکتیکی به کار گرفته شود. حسگرهای این هواپیما علائم الکترونیکی دستگاه‌های ارتباطی، رادار و سایر سامانه‌ها را جذب می‌کنند.

استقرار انواع سامانه‌های موشکی روسیه از جمله سامانه‌ موشک زمین به هوای اس-400 و سامانه موشکی «اسکندر» در کالینینگراد روسیه موجب نگرانی ناتو است. این منطقه از زمان آغاز جنگ سرد محل سرفرماندهی ناوگان بالتیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و دارای اهمیت راهبردی است.

کالینینگراد که درمنطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است. کرملین بارها اعلام کرده بود که قصد دارد در کالینینگراد سامانه موشکی اسکندر را مستقر کند تا با سامانه دفاعی موشکی آمریکا و ناتو در اروپای شرقی مقابله کند.

این در حالی است که نیروی هوایی آمریک از تاسیس نخستین پایگاه دائمی ویژه استقرار جنگنده‌های «اف-35» خود در قاره اروپا خبر داده است.

قرار است تا چندی دیگر نخستین اسکاداران از جنگنده‌های اف-35 آمریکا در پایگاه هوایی «لیکن‌هیث» در انگلیس مستقر شوند. انگلیس نیز با استقبال از این برنامه پنتاگون اعلام کرده که در برنامه آموزش و آمادگی‌های رزمی کنار نیروی هوایی آمریکا مستقر در اروپا خواهد بود. قرار است 27 جنگنده اف-35 و 60 پرسنل نظامی در این پایگاه هوایی در انگلیس مستقر شوند.

نیروی هوایی آمریکا در اقدام هماهنگ با ناتو قصد دارد پرواز جاسوسی خود را نزدیک حریم هوایی روسیه افزایش دهد. روسیه تاکنون به تاسیس این پایگاه ویژه استقرار جنگنده‌های اف-35 آمریکا در انگلیس واکنشی نشان نداده است، اما به یقین تحرکات نظامی آمریکا نزدیک مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد.

نیروی هوایی روسیه در روزها و هفته‌های گذشته در چند نوبت در ماموریت‌های موفق با عملیات واکنش سریع مانع انجام ماموریت گشت‌های هوایی آمریکا و ناتو نزدیک حریم هوایی خود شده است.

بیانیه وزیرخارجه آمریکا در سومین سالگرد قتل خاشقجی

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، در سومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، به "‌زندگی و میراث فوق‌العاده" وی ادای احترام کرد.

به گزارش آناتولی، آنتونی بلینکن در این بیانیه گفت: ما به یاد او، بار دیگر به آزادی بیان، حمایت از روزنامه‌نگاران، فعالان و دگر اندیشان در سرتاسر جهان متعهد می‌شویم. آمریکا همواره از این اصل که افراد در هرکجا که هستند باید بتوانند بدون ترس از آزار یا تنبیه، از حقوق انسانی خود بهره‌مند شوند، دفاع کرده و از آن حمایت می‌کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس عربستانی واشنگتن‌پست، در سال ۲۰۱۸ به فریب مقامات عربستان، به کنسولگری این کشور در ترکیه کشانده شد و در آنجا به طرز فجیعی به قتل رسیده و -احتمالا- قطعه قطعه شد. اگرچه ریاض در ابتدا هرگونه نقشی در این اتفاق را انکار کرد، اما بعدها اعلام کرد که این کار توسط عواملی خود سر اتفاق افتاده است؛ گزاره‌ای که به شکلی گسترده در جهان رد شده است.

بلینکن در این بیانیه گفت: آمریکا تلاشی هماهنگ در جهت پیشگیری و پاسخ به دولت‌هایی که خبرنگاران، فعالان و دگراندیشان را در خارج از مرزهای کشورشان مورد هدف قرارداده‌اند، در دستور کار خود قرار داده است و با این کار، با کمک ابزارهای دیپلماتیک، وضع قوانین و سرویس‌های اطلاعاتی، دولت‌های سرکوبگر را از انجام چنین اقداماتی برحذر داشته و از افراد یا گروه‌های مورد هدف این دولت‌ها، از جمله در خاک آمریکا محافظت می‌کند.

وی همچنین از طرح محدودیت روادیدی با نام شخص "جمال خاشقجی" سخن گفت که طی آن "روادید افرادی که در هدف قرار دادن خبرنگاران، فعالان و دگراندیشان در هرجای دنیا دخیل بوده‌ یا هستند، لغو خواهد شد."

بلینکن در سومین سالگرد این روزنامه‌نگار مقتول، با بیان اینکه جو بایدن به وضوح تصریح کرده ‌است که آمریکا حقوق بشر را نقطه مرکزی سیاست خارجی خود می‌داند، افزود: من به دیپلمات‌هایمان تاکید کرده‌ام که حمایت از حقوق بشر، مستقیماً با منافع ملی آمریکا در ارتباط است و امنیت ملی ما را تحکیم می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه صفر پیمان جبلی فاتحان خیبر علی سلاجقه فرشاد مهدی پور آمریکا روسیه چین اروپا خاورمیانه ایران اعمال ماه صفر پیمان جبلی فاتحان خیبر علی سلاجقه فرشاد مهدی پور رئیس جمهوری سوریه و شاه اردن برگزاری رزمایش نظامی مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه هواپیماهای جاسوسی آمریکا و انگلیس سومین سالگرد نیروهای مسلح نیروی هوایی عبدالله دوم وزارت دفاع رئیس ستاد گفت و گوی چین و هند قره باغ میان دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود

به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدیدهای خصمانه و فشارهای تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

در همین حال، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی چهارشنبه با خطرناک خواندن رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا در منطقه گفت: کشورش به برنامه‌های خود برای تبدیل شدن به توانمندترین قدرت نظامی با هدف حفاظت از حاکمیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: رزمایش‌های نظامی ارتش آمریکا در منطقه در سال جاری میلادی که با مانورهای شلیک مستقیم با «گانگسترهای نظامی دست‌نشانده کره جنوبی» آغاز شده است، محیط امنیتی منطقه را به یک آشفتگی خطرناک می‌کشاند.

وی گفت: ما به ساختن توانمندترین قدرت نظامی برای حفاظت از حاکمیت، امنیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهیم داد.

ارتش آمریکا و کره جنوبی طی ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از رزمایش‌ها را با مقیاس و شدت بیشتری انجام داده و هدف خود را ارتقای آمادگی نظامی در برابر «تهدیدات نظامی کره شمالی» عنوان کرده اند.

به گفته ارتش کره جنوبی، حدود ۱۰۰ هواپیمای نظامی در ماه جاری مانورهای هوایی دو هفته ای را انجام دادند.

کره شمالی می‌گوید تمرینات نظامی آمریکا آماده‌سازی برای جنگ هسته‌ای علیه این کشور است. اما واشنگتن و سئول ادعا می‌کنند این رزمایش‌ها ماهیت دفاعی دارند و به طور منظم برای حفظ آمادگی انجام می‌شوند.

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود