Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@22:54:00 GMT

احیای تالاب هامون با کمک اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۵۸۷۹

احیای تالاب هامون با کمک اتحادیه اروپا

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پروژه سیستان گفت: این جلسه با حضور اعضای کمیته شامل نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران و معاون وی، نمایندگان استانی شامل استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان شیلات، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کار و امور اجتماعی، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه زابل نماینده وزارت امور خارجه و نمایندگان پروژه سیستان و با هدف معرفی طرح‌های کوچک زودبازده دریافت شده توسط تیم پروژه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاهیجان‌زاده با اشاره به تهیه دستورالعمل‌ها و پروپوزال‌ها و برگزاری جلسات و کارگاه‌های مشارکتی با ذی‌نفعان محلی و اعلام فراخوان برای طرح‌های کوچک زودبازده طی ماه‌های گذشته، افزود: در پایان فراخوان حدود ۷۰ طرح به‌دست پروژه سیستان رسیده است که طی جلسات کارشناسی با جامعه محلی و کارشناسان دستگاه‌های متولی در حال بررسی هستند.


کلودیو پرویداس، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، پروژه سیستان را یکی از بزرگترین پروژه‌های UNDP و از بزرگترین پروژه‌های توسعه در ایران خواند و ضمن اشاره به حمایت مالی سخاوتمندانه اتحادیه اروپا برای این پروژه، طرح‌های کوچک زودبازده را حائز اهمیت بسیار دانست و تأکید کرد: این طرح‌ها با ارتباطات با سایر سازمان‌ها از جمله سمن‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی را تقویت کرده، مبنایی برای فعالیت‌های بیشتر و اعتمادسازی ایجاد می‌کنند و در‌ها را برای فعالیت‌های درازمدت و تأثیرگذاری بیشتر باز می‌کنند.


وی همچنین از استقبال خوب گروه‌های محلی در ارائه طرح ابراز خوشحالی کرد و این را نشانگر توجه مثبت مردم به سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری سیستان دانست و افزود: «این استقبال نشان‌دهنده علاقه و تمایل مردم به بهبود شرایط است؛ شرایطی که با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی در منطقه سیستان به‌وجود آمده است».


وی یاد آور شد: توجه به حفاظت محیط زیست نباید در خلاء اتفاق بیافتد، بلکه باید در بستر توسعه اقتصادی فراگیر به آن توجه شود و ما تا دستیابی به نتایج مورد انتظار متعهد باقی خواهیم ماند.


درادامه ندا فلسفی، سرپرست پروژه سیستان در این جلسه به معرفی طرح‌های زودبازده کوچک اشاره کرد و گفت: محوریت طرح‌های کوچک زودبازده «گردشگری، صنایع دستی و توسعه فرهنگی»، «توانمند¬سازی اقتصادی بانوان»، «کشاورزی و دامداری»، «شیلات و آبزی‎پروری»، «کارآفرینی و توسعه شرکت¬های کوچک و متوسط مقیاس»، «مدیریت خاک، آب و تالاب» و «تجارت و بازرگانی» است.


فلسفی در مورد اهداف این طرح اینچنین گفت: اهداف این طرح‌ها را تقویت ظرفیت نهادی سازمان‎های کلیدی برای دستیابی به اهداف توسعه، پشتیبانی از ابتکارات فردی و گروهی جامعه محور با هدف درآمدزایی و کاهش فقر، کمک به ارتقای فعالیت‎های پشتیبان بین سازمان‎های جامعه مدنی، دولت و حامیان مالی، حمایت از تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های محلی که به دنبال راه‎ حل‎هایی برای کاهش مشکلات مربوط به منابع طبیعی، تغییرات اقلیمی و بهبود معیشت هستند، شناسایی راه‎حل‎های ممکن به‌منظور آزمایش و محک چالش‎های توسعه با تأکید بر به‌کارگیری دانش بومی است.


سرپرست پروژه سیستان در ادامه عنوان کرد: طرح‎های کوچک زودبازده از اقدامات اجرایی پروژه سیستان است، که به‌طور ویژه برای جلب مشارکت کنشگرانی است که دارای دیدگاهی ویژه یا متمایز به موضوع توسعه باشند، یا نماینده مردمی باشند که از فرآیند توسعه محروم بوده و توانایی ارائه راهکار‌هایی تجربی یا نوآورانه برای برون‎رفت از محرومیت یا مواجه شدن با چالش‌های توسعه را داشته باشند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: پروژه ارتقاء مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب هامون و حمایت معیشت‌های جایگزین جوامع محلی، با نام اختصاری پروژه سیستان، پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد است که با حمایت مالی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ میلادی و با اهداف مشخص به مدت پنج سال در منطقه فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب هامون سیستان وبلوچستان اتحادیه اروپا طرح های کوچک زودبازده حفاظت محیط زیست پروژه سیستان سازمان ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۵۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان بارانی شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طی ۲۴ ساعت اخیر از ۴۱ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان از جمله چند ایستگاه در منطقه سیستان گزارش باران مخابره شد. - اخبار استانها -

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: طی 24 ساعت اخیر از 41 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان سیستان و بلوچستان از جمله چند ایستگاه در منطقه سیستان واقع در شمال استان گزارش باران مخابره شد که این بارندگی در زابل آبگرفتگی معابر را در پی داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از تیمورآباد از توابع شهرستان هامون 32، زابل 7.9، زهک 1.5، هامون 3.6، هیرمند 0.1، زاهدان 1.8، چاه رحمان از توابع زاهدان 31، نصرت آباد 1.7 و خاش 0.6 میلیمتر باران گزارش شد.

وی بیان کرد: تا امشب در سطح استان به ویژه ارتفاعات مرکزی و غربی، رگبار و رعدوبرق بهاری، تندباد موقتی و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود که این شرایط با شدت کمتر در روزهای شنبه و یکشنبه نیز تداوم خواهد داشت.

حیدری ادامه داد: شنبه تا سه‌شنبه روی سواحل و نواحی جنوبی استان وزش باد برخی نقاط گردو خاک خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • سیستان بارانی شد
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند
  • دفاع هوایی پاشنه آشیل اتحادیه اروپا
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است