Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه‌ ازدواج و خانواده باشگاه خبرنگاران جوان، شاید شما هم دیده باشید وقتی میان زوجی اختلاف پیش می آید، دیگران توصیه به فرزندآوری می کنند تا مشکلاتشان کمتر شود. اما همیشه این توصیه درست نیست و با فرزندآوری تحمیلی، زوج اختلافاتشان بیشتر از گذشته شده و سرنوشت یک کودک با دعوا، تنش و درگیری پدر و مادر گره می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر زن و شوهر برای فرزندآوری یکدیگر را مجبور کنند، به جای ایجاد محبت و دوستی در زندگی مشترک، زوجی که آمادگی محول شدن وظیفه پدری یا مادری را نداشته، دچار آسیب روحی شده و از انجام تکالیفش نسبت به فرزند باز می ماند.

 آسیه اناری روانشناس و کارشناس کودک و نوجوان به تبیین این موضوع پرداخت و گفت: فرزندآوری از مسائل مهم پیش از ازدواج است و افراد باید قبل از شروع زندگی مشترک بر سر آن توافق کنند تا در آینده دچار تعارض نشوند.

اناری به اشاره به این که نباید پیش از ازدواج گمان کرد که نظر فرد تغییر می‌کند گفت: از ابتدا باید دانست که اگر فرد در زمان پیش از ازدواج می‌گوید فرزند نمی‌خواهد، نباید انتظار داشت در طول زندگی نظرش عوض شود، پس در مشاوره‌های پیش از ازدواج این موضوع باید حل شده باشد.
وی در ادامه افزود: درصورتی که نظر یکی از زوجین درباره فرزندآوری منفی باشد باید دلایل او برسی شود، اگر گمان شود فرد با در موقعیت بچه دار شدن قرار بگیرد و پدر یا مادر شود مسئله آن‌ها حل می‌شود بسیار اشتباه است. نگرانی‌های فرزندآوری باید برای زوجی که مخالف فرزند است توسط زوج درمانگر یا روانشناس کودک و نوجوان مورد کنکاش قرار بگیرد.

این کارشناس در ادامه درباره دلایل عدم تمایل به بچه‌دار شدن افزود: گاهی فرد گمان می‌کند با تولد فرزند، کار‌های روزمره از قبیل سفر، مهمانی و ... تعطیل می‌شود. در صورتی که اگر سبک زندگی با بچه‌دار شدن هماهنگ شود، می‌توان به ادامه کار‌های زندگی پرداخت.

با داشتن برنامه‌ریزی از قبل از بچه‌داری، سفر، رفت و آمدخانوادگی و مهمانی با حضور فرزند امکان پذیر است و سبک جدیدی در زندگی را به وجود می‌آورد.

اگر زوج دچار ترس از حضور فرزند در زندگی مشترک باشند با کمک کارشناس می‌توانند از اتفاقاتی و مسائلی که با حضور فرزند پیش می‌آید مطلع شوند تا روند زندگی دچار مشکل نشده و و تصمیمات با آگاهی صورت پذیرد.

اناری به مشکلاتی که ریشه در کودکی فرد برای عدم بچه‌دار شدن وجود دارد تاکید کرد و گفت: مشکلات فرد در کودکی با خانواده، افسردگی و اضطراب‌های پنهان، فلسفه و جهان بینی فرد نسبت به زندگی در این مسئله دخیل هستند.

اگر با زور و تحمیل مسئولیت پدر یا مادری به فرد داده شود، تا آخر عمر نسبت به فرزند احساس خوبی ندارد و همیشه انسان‌ها با قرار گرفتن در موقعیت انجام شده نمی‌توانند شرایط را مدیریت و احساس مثبت داشته باشند.

گاهی کودک به جای دریافت مهر و محبت، از والدی که بدون علاقه مسئولیت پدر و مادری به آن محول شده، خشم و نفرت دریافت می‌کند و طرد می‌شود. پس باید این اتفاق با مهر و رضایت و آگاهی دوطرفه زن و شوهر صورت بگیرد و با گفتگو این مسئله حل شود.

بیشتر بخوانید

اگر همسرمان تمایلی به بچه دار شدن ندارد چه کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرزندآوری ازدواج روانشناسی خانواده پیش از ازدواج بچه دار شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۷۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان

آنچه در ادامه می‌خوانید انتشار گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «سبک زندگی اسلامی در بخش خانواده» است که در شماره های مختلف تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد که همان سبک زندگی است. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است، مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه.

همه اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است. «بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی، ۱۳۹۱/۰۷/۲۳»

مسئله‌ی فرزندآوری خیلی مسئله‌ی مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانمهای جوان قبول کردند و عمل کردند لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعه‌ی پیر داشته باشیم.

خطر بزرگی است، این از همه‌ی خطرات بزرگتر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلّماً راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید.


یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ»(۱) این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه می‌نویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمی شود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].


در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه می‌شود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است.

کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند. «بیانات در دیدار با فعالان و کارشناسان خانواده، ۱۳۹۸/۰۵/۲۴»

دیگر خبرها

  • میان دولت و مجلس تنش وجود ندارد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری