Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@09:31:33 GMT

مویرگ‌های هوشمند

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۷۴۴۳

مویرگ‌های هوشمند

دوران شیوع ویروس کرونا بار دیگر کلیدی بودن نقش تجارت الکترونیک را یادآور شد و نقش شبکه‌های تحویل در سرتاسر جهان را بیشتر و با اهمیت‌تر از هر دوره ای دیگر کرد. اصلی ترین حلقه در مسیر جدید گردش تولید کالا و مصرف را شبکه‌های پستی به عنوان نبض حیاتی تجارت الکترونیکی ایفا می‌کنند. شرکت ملی پست با فراهم کردن امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع، علاوه بر افزایش دقت در نظارت بر شبکه توزیع موجب کاهش هزینه‌های نظارت نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش شرکت ملی پست در همکاری با وزارت صمت که با رصد هوشمند توزیع مرغ آغاز شده، حالا قرار است با همکاری در زمینه مرسولات پتروشیمی تقویت شود. البته شرکت ملی پست به عنوان یک سرمایه ملی با چالش ها و مشکلاتی از جمله نهایی نشدن اساسنامه، معیشت و ارتقای شغلی، جذب نیروی کار جدید و عدم افزایش تعرفه مطابق با شرایط تورمی نیز مواجه است. آخرین تحولات صنعت پست کشور را در گفت‌وگو با رمضانعلی سبحانی فر مدیرعامل شرکت ملی پست کشور مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شرکت ملی پست در دوران کرونا با چه مشکلاتی مواجه بود؟ از آنجایی که در دوران کرونا رویکرد مردم به استفاده از مرسولات پستی افزایش پیدا کرد، شرکت ملی پست چه کار ویژه‌هایی برای تسهیل این امر در نظر گرفت؟

پست که از گذشته تا امروز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده، در حال حاضر باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری پویش «درخانه بمانیم» و ضرورت خدمت‌رسانی فراتر نسبت به گذشته گام‌های بزرگی در ارتقای زیرساخت‌های خود برداشته است. با افزایش تعداد مرسولات پستی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای آنلاین، ظرفیت شبکه پستی توسعه یافته و هوشمندسازی به عنوان یک ضرورت در شرکت ملی پست با اولویت راه‌اندازی و گسترش هاب‌های منطقه‌ای جریان پیدا کرد.

افزایش ظرفیت و حجم مرسولات پستی در مدت شیوع کرونا موجب شد تا مرداد ۱۳۹۹ تعداد پنج هاب پستی جدید با هدف افزایش سرعت جابه‌جایی و بهبود کیفت خدمات پستی در سراسر کشور راه اندازی شود. برای این کار پنج استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان به عنوان هاب پستی به ظرفیت شرکت ملی پست کشور اضافه شدند و با استان‌های اطراف خود همکاری پستی دارند. در گذشته مرکز تجزیه و مبادلات پستی واقع در چهارراه لشکر، تنها هاب پستی کشور بود و مرسولات از تمام نقاط ایران به تهران می‌آمد و از آن‌جا توزیع می‌شد؛ به همین دلیل فشار زیادی به این مرکز وارد می‌شد، اما با این اقدام و با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که در برخی استان‌های کشور وجود داشت بار ترافیکی افزایش مرسولات در کشور و به صورت منطقه‌ای تقسیم شد.از جمله دیگر اقدامات شرکت ملی پست در مدت شیوع ویروس کرونا و بازنگری در زیرساخت ها، هوشمندسازی مراکز تجزیه و مبادلات کشور بوده است. در گام اول، نخستین مرکز در اسفند سال گذشته در مرکز مبادلات خلیج‌فارس در تهران مجهز به سورتینگ مکانیزه و شروع به کار کرد.

 پس از آن به ترتیب هاب‌های پستی مستقر در سایر استان‌ها نیز تا ماه گذشته مجهز به سیستم سورتینگ هوشمند و مکانیزه شدند. کاهش مدت زمان تجزیه و سیر مرسولات پستی وافزایش سرعت خدمت رسانی و بدون افزایش نیروی انسانی از نتایج این اقدامات است.با ورود ۴۰۰ دستگاه وانت و ۴۰ دستگاه کامیون به شبکه پستی کشور، ۳۰ درصد ظرفیت حمل‌ونقل برون شهری و ۱۰۰ درصد ظرفیت ناوگان درون شهری کشور افزایش پیدا کرد.

به موارد ذکر شده باید خرید تجهیزات برای صیانت از امانات ازجمله ۴هزار ترولی و ۷هزار باکس حمل امانت را هم بیفزایم.

استفاده از شبکه مویرگی پست و سامانه رصد هوشمند مرسولات یکی از ابتکارات شرکت ملی پست جهت ایجاد ثبات در بازار مرغ بود که طبق اطلاع رسانی ها قرار است در بخش پتروشیمی نیز فعال شود. حضور پست در زمینه ایجاد ثبات در بازار مرغ را تا چه حد موفق می دانید و توضیحاتی در رابطه با استفاده از سامانه شرکت ملی پست در صنعت پتروشیمی ارائه کنید.

شرکت ملی پست با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های الکترونیکی رهگیری و رهسپاری خود و بدون استفاده از تجهیزات حمل و نقل و یا نیروی انسانی، امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع را فراهم آورده است. بهره‌گیری از سامانه «رصد هوشمند توزیع کالا» که توسط شرکت ملی پست ارائه شده است، علاوه بر افزایش دقت در نظارت بر شبکه توزیع موجب کاهش هزینه‌های نظارت خواهد شد. در این خصوص به همکاری با وزارت صمت و رصد هوشمند توزیع مرغ و مرسولات پتروشیمی می‌توان اشاره کرد.

در طرح رصد و توزیع هوشمند مواد پتروشیمی، اطلاعاتی از جمله آدرس مبدأ و مقصد کالا و مشخصات رهگیری، در اختیار سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار می‌گیرد که می‌تواند اطلاعات را برای رصد آنلاین در اختیار دستگاه‌های نظارتی خود قرار دهد. شبکه پست یک شبکه سیستمی و مبتنی بر کد پستی یا سیستم جامع جی‌نف (GNAF) است و به واسطه آن نشانی مکانی را در اختیار قرار دارد، پست می‌تواند به بانک اطلاعاتی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی یا سایر دستگاه‌ها کمک کند که این بانک اطلاعاتی برای تنظیم‌ بازار در اختیار این دستگاه‌ها قرار گیرد.

برنامه شرکت ملی پست در راستای کمک به کسب و کارهای نوین چیست؟

در راستای توسعه خدمات شرکت ملی پست در سراسر کشور به ویژه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و توجه به ظرفیت‌های این نقاط وهمچنین به منظور فراهم کردن دسترسی آسان تولید کنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی به بازارهای داخلی برای فروش بدون واسطه و برقراری ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان روستایی و مصرف کننده واقعی، سامانه روستا بازار با آدرس rustabazar.post.ir راه‌اندازی شده است که در مهر ماه شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. در این بین تجهیز هاب‌های پستی به سورتینگ مکانیزه، راه‌اندازی خطوط مستقیم پستی، پروژه مکان محور جی نف، سامانه هوشمند رصد هوشمند توزیع کالا و احراز هویت مکانی اشخاص با درخواست شخص حقیقی یا حقوقی از جمله دیگر خدمات شرکت ملی پست است.

 افزایش نیافتن تعرفه را یکی از مشکلات شرکت ملی پست در راستای عدم ارتقای زیرساخت‌ها در دو سال گذشته عنوان کردید. براساس گزارش‌های مردمی در چند روز اخیر تعرفه ارسال مرسولات افزایش را نشان می‌دهد. آیا افزایش تعرفه را در روزهای گذشته تأیید می‌کنید؟

هر گونه افزایش در تعرفه شرکت ملی پست براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام می شود که آخرین افزایش نرخ مربوط به سال ۱۳۹۸ است. در نتیجه در روزهای اخیر هیچ گونه تغییر نرخی نداشته‌ایم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تجارت الکترونیک مدیرعامل شرکت ملی پست کشور شیوع ویروس کرونا رصد هوشمند توزیع شرکت ملی پست مرسولات پستی شبکه توزیع راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد

پیرو برخی تماس‌های حاصله با تعدادی از شهروندان و درخواست مبالغی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، مرکز امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که این سازمان برای ارائه خدمات به مردم از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند و این موضوع کلاهبرداری است.

به گزارش تسنیم، اخیراً شاهد این هستیم که برخی افراد در تماس با شهروندان، خود را به عنوان کارگزار یک شرکت بیمه‌ معرفی و با ادعای صدور "کارت هوشمند بیمه سلامت" و اعلام شماره حساب، اقدام به دریافت مبالغی از مردم برای صدور این کارت می‌کنند. این افراد مدعی هستند که با خرید این کارت هوشمند، شهروندان می‌توانند از مزایا و تخفیفاتی در هنگام دریافت خدمات تشخیصی و درمانی بهره‌مند شوند.

در همین راستا خبرنگار تسنیم پیگیر این موضوع از بیمه سلامت شد و مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه‌ای به تسنیم اعلام کرد: «برخی شرکت‌های سودجو به دنبال سوء استفاده از نام و عنوان بیمه سلامت در ارائه خدمات به بیمه شدگان این سازمان هستند، این درحالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند بنابراین این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.»

این اطلاعیه تأکید می‌کند که «شهروندان برای اطلاع از آخرین اخبار و آدرس دفاتر پیشخوان طرف قرارداد به سایت سازمان به نشانیihio.gov.ir مراجعه و یا با سامانه 1666 تماس حاصل کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وقتی تلفنی کلاهت را برمی‌دارند! انهدام دومین باند کلاهبرداری از همراهان بیمار در بیمارستان‌ های تهران

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • کنترل هوشمند ترافیکی شهر زابل
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • قدردانی وزیر ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان ارائه‌دهنده تجزیه‌گر مرسولات
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود