در ادامه یادداشت ۱۲ مهر ۱۴۰۰ روزنامه همشهری به قلم حسین سبحانینیا نماینده ادوار مجلس می خوانیم: سالروز رحلت پیامبر عظیمالشان اسلام، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهمالسلام در پایان ماه صفر برای همه ارادتمندان واقعی ایشان یادآور بار سنگین و توأم با مصائب این بزرگواران در ادای رسالتشان است. مسئولیت و شأن رسالت حضرت محمد(ص) منبع نور متصل و خدشهناپذیر برای حقیقت زندگی بشر است؛ گردوغبارهای زمانه و دشمنیها برای انحراف از ذات پیام نبوت توان دستاندازی به حقیقت آن را نخواهد داشت و در نهایت ناچار به تسلیم خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلام و سیره حضرت محمد(ص) در تمام دوران بعثت ایشان با آنچه طی سالهای اخیر از سوی برخی منحرفان مدعی اسلام و دستپرورده سیستمهای امنیتی در برخی کشورهای منطقه مشاهده میشود، تفاوتی از زمین تا آسمان دارد. این جریانات افراطی حتی گردوغبار آستان نبوت و رسالت پیامبر و حقیقت مکتب اسلام را نیز لمس نکردهاند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند که مبعوث شدند تا اخلاق را در جامعه زنده کنند. رفتار درست و دور از خطاها و رذائل اخلاقی وجه شاخص رسالت بود. پیامبر اسلام برای کنار زدن انواع آلودگیهای اخلاقی در دوره جاهلیت مبعوث شدند و در دوره رسالت خودشان نیز بر همین مدار اصلی حرکت کردند.
فلسفه بعثت پیامبر اسلام مسئله رابطه خلق با خدا بود؛ اینکه انسانها باهم برادر و برابرند. انسانیت، اخوت، خدمت به خلق و صداقت در جامعه در چنین طریق هدایتی انکارناپذیر است. از این جهت برخی جوامع اسلامی در برخی کشورها قرابتی با اسلام محمدی ندارند. آنچه پیغمبر بیان میکرد روح مردمان را جلا میداد و از آنها سلمانها، ابوذرها و صحابه خالص و بیادعای دیگر میساخت و انسان خارج از مدار تعقل ماحصل نمایش صحنه سخیف تکفیریها، وهابیون و اسلام طالبانی از شرع مبین بوده است.
پیامبر اسلام در دوره خاصی مبعوث به رسالت شدند: فخرفروشی، تبعیض و فاصله طبقاتی در جامعه وجود داشت و رذایل دیگری نیز دامن مردمان را آلوده کرده بود. آنچه پیامبر اکرم اعلام کردند در واقع منشور برادری، امنیت، آرامش و رعایت حقوق دیگران در چنین جامعهای بود. وقتی پرچم فرهنگ اسلامی برافراشته شد، صمیمیت، صلح و صفا ایجاد شد. قبل از بعثت گاهی برای یک مسئله کوچک کشتارهای طولانی صورت میگرفت و افتخارات کذایی بهخود میدادند. قلدری و زورگویی خاص این جوامع بود. آرامش خیال در جامعه با بعثت پیامبر فراهم شد و درگیریهای درازمدت از بین رفت. بعد از این حضرت محمد(ص) با مهاجرین مکه به مدینه رفتند انصار مدینه خانه و وسایل خودشان را با آنان که از مکه آمده بودند به شراکت گذاشتند. بسترهای جامعه اسلامی چنین شاخصها و ویژگیهایی داشتند. قرار بر امن و سکنای مردم و زندگی آنان در کنار یکدیگر با رعایت اخلاق بود، نه شرارت و آزار رساندن به هم.
پیامبر اسلام در جامعهای مبعوث شدند که براساس سوره تکاثر مردمان در جزیرهالعرب مردههایشان را میشمردند و به یکدیگر فخر میفروختند و ثروتهایشان را با یکدیگر مقایسه میکردند. پیامبر در مواجهه با چنین فرهنگی، اسلام رحمانی، عطوفت در حق یکدیگر و کمک به همنوعان را به آنان معرفی کردند. در چنین شرایطی بسیاری با عشق به اسلام گرویدند. خیلی از افراد همچون سلمان فارسی در دنیای آن روز به سمت مدینه کشیده شدند و در کنار پیامبر قرار گرفتند. هر نوع ادعای پیروی و دنبالهداری از چنین مکتب و شریعتی همچنان هم باید مبتنی بر همین مدار باقی بماند.
منبع: روزنامه همشهری برچسبها عدالت اجتماعی جامعه مسلمانان شیعه پیامبر اکرممنبع: ایرنا
کلیدواژه: عدالت اجتماعی جامعه مسلمانان شیعه عدالت اجتماعی جامعه مسلمانان شیعه پیامبر اکرم پیامبر اسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
معلم مربی جامعه و معمار آینده کشور است. از این رو احترام به معلم، احترام به همه کمالات است. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین معلم بشریت خداوندی است که علم اسماء الهی را به آدم ابوالبشر آموخت و مقام توحید را با مقام معلمی پیوند داد. سپس بهواسطه قلم، انسانها را با دانشهای مختلف آشنا ساخت و انبیاء عظام را به مقام معلمی برگزید.
پس معلمی شأنی سترگ و شغلی الهی است که پیامبران الهی عهدهدار آن بودهاند. معلم مربی جامعه و معمار آینده کشور است. از این رو احترام به معلم، احترام به همه کمالات است.
جایگاه معلمِ نمونه؛ جایگاه انسانی متعالی است که دارای شاخصههایی چون: علم و بصیرت، تعهّد و احساس مسئولیت، عشق و محبت، دقّت در صورت و محتوای پیام، پیگیری در آموزش و تربیت، نظم و انضباط، خلاقیت و تفکّر، اعتقاد و ایمان به معارف الهی، عزم و اراده تعالی، عامل بودن به احکام الهی، پایبندی به اخلاق اسلامی، پایبندی به تعهّدات ملّی و کارامدی و أثرگذاری است.
برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتینظام متعالی آموزش و پرورش که معلم در آن به ایفای نقش میپردازد، اهداف عظیمی را پی میگیرد که برخی از آن عبارتند از: آموزش علوم نافع، تدوین منابع لازم درسی، انسانسازی، تربیت کادر انسانی یا نیروی مغزافزار و بازوان کارافزار برای جامعه، بصیرتآفرینی، ایجاد احساس التزام به هویت ملی و دینی، و نهایتاً نقشآفرینی مثبت در پیشرفت همهجانبه کشور.
این نظام متعالی با وجود امکاناتی چون ثروت عظیم هوش جوان ایرانی، مکتب انسانساز اسلام و وجود مراکز تربیتی همچون مساجد و هیئات مذهبی، الزاماتی راهبردی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر دارد که برخی از آن: تأمین نیازهای نرمافزاری و سختافزاری کشور، برنامهریزی درست و هدفمند در جهت رفع نیازهای جامعه، توزیع متعادل و متناسب نیروی انسانی مورد نیاز جامعه، محور قرار دادن سند تحول برای اصلاح ساختارها و روندها، تهیه نقشه راه برای اجرایی کردن سند تحول، جذب معلمان مجرب و توانمند، تهیه و تدوین کتابهای درسی و کمک درسی آموزشی و پرورشی متناسب با سطح فکر، روحیات، جنسیت و سیر رشد دانش آموزان و متناسب با نیاز جامعه، بازشناسایی مفاخر و شخصیتهای مؤثر جامعه، رصد دائم کیفیت آموزشی معلمین و تلاش برای ارتقاء کیفی تدریس، تلاش برای ارتقاء نظام آموزش به جایگاه نخست جهان اسلام در عرصه تولیدات آموزشی و پرورشی، ترجمه آثار فاخر آموزشی تربیتی به زبانهای زنده دنیا، و افزایش ظرفیت مدارس دولتی و ممانعت جدی از برونسپاری تعلیم و تربیت به نهادهای غیر رسمی (جز در موارد نادر) است.
پر واضح است که نظام متعالی آموزش در برابر معلمین، وظایفی برعهده دارد که از جمله آنها: بهبود وضع معیشت معلمان، جدیت در آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت آنان، زمینه سازی برای انتقال تجربیات آموزشی و مهارتهای تدریس به نسل جدید از معلمان، تلاش برای ثبات مدیریت نهاد آموزش و پرورش، تلاش برای منطبق سازی نظام آموزشی تربیتی با نیازهای ملی، منطقه ای و جهانی کشور، بهروزرسانی مستمر سند تحول آموزش و پرورش، تدوین نقشه راه اجرایی شدن سند آموزش و پرورش با ارائه شاخصهای معین، افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمینی عالم، کارامد و متعهد، تأمین مربیان پرورشی مدارس جهت هدایت دانشآموزان به رعایت سبک زندگی اسلامی و نظارت مفید، مؤثر و مستمر بر مؤسسات آموزشی غیر رسمی است.
با نظر به جایگاه عظیم معلم در اسلام میتوان به ضرورت تعالی مستمر نهاد آموزش و پرورش و بهروزرسانی منابع آموزشی و هدفمند بودن برنامهها در راستای ارائه الگویی از نظام متعالی آموزش در جهان اسلام پی برد.
حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی نقلبری؛ دانشیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
انتهای پیام/