Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-28@00:55:14 GMT

معیار صلاحیت علمی پذیرش وکلا را عادلانه می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۹۶۲۸

معیار صلاحیت علمی پذیرش وکلا را عادلانه می‌کند

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام حسن شجاعی درباره یکی از بندهای مهم طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» مبنی بر تعیین صلاحیت علمی برای قبولی در آزمون وکالت که امروز در صحن علنی مجلس درباره آن تصمیم گیری خواهد شد، گفت: در حال حاضر معیار قبولی در آزمون وکالت، ظرفیت‌گذاری عددی است که یک کمیسیون سه نفره انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای این کمیسیون همه تعارض منافع دارند. از این رو برای اصلاح وضعیت فعلی هم باید تعارض منافع را از بین برد و هم ظرفیت‌گذاری عددی که ناکارآمد است را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌گذاری عددی هیچ توجهی به نیازهای جامعه ندارد و گلوگاهی شده است که برخی از افراد با استفاده از آن در مشاغل مختلف انحصار درست می‌کنند و به این ترتیب جلو ورود افراد مستعد و آماده به بازار خدمات حرفه‌ای را می‌گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی عنوان کرد: به جای ظرفیت‌گذاری عددی می‌بایست معیار صلاحیت علمی جایگزین شود که این موضوع در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به خوبی دیده شده است.

حجت الاسلام شجاعی در خصوص مزایای قرار دادن صلاحیت علمی برای صدور پروانه وکالت یا سایر مشاغل حرفه‌ای گفت: وقتی صلاحیت علمی برای پذیرش در آزمونی مانند وکالت قرار داده شود، عدالت محقق می‌شود زیرا فارغ از اراده ذی نفعان هر تعداد از افرادی که سطح علمی آن‌ها قوی باشد، می‌توانند در آزمون شرکت کرده و پروانه فعالیت حرفه‌ای بگیرند.

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن حد نصاب شناور برای قبولی متقاضیان در آزمون اظهار داشت: در تأیید صلاحیت علمی آن چیزی که مهم است، تراز افراد یا به تعبیری رتبه نسبی افراد نسبت به یک دیگر است نه نمره هر فرد. در همین زمینه در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ۷۰ درصد میانگین نمرات یک درصد برتر آزمون به عنوان حدنصاب شناور قبولی در آزمون قرار گرفته است.

این نماینده مجلس افزود: حدنصاب شناور از یک سو مانع از ورود افرادی می‌شود که سواد کافی ندارند و از سوی دیگر این امکان را برای همه افراد باسواد هم فراهم می‌کند که در سایه نبود ظرفیت عددی در آزمون قبول شوند. این در حالی است که اگر حد نصاب مطلق در نظر گرفته شود، می‌توان با اعمال نفوذ آزمونی با سوالات سخت برگزار کرد و انحصار را تداوم بخشید.

حجت الاسلام شجاعی با رد انتقادات برخی افراد که بیان می‌کنند، تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موجب پروانه گرفتن وکلای بی سواد می‌شود، گفت: هر ساله برترین رتبه‌های کنکور سراسری علوم انسانی به رشته حقوق می‌آیند و این افراد در یک آزمونی که معیار آن صلاحیت علمی است، شرکت می‌کنند و تازه اگر نمره آن‌ها ۷۰% میانگین نمرات یک درصد برتر آزمون باشد قبول می‌شوند. در این شرایط قبولی متقاضی حرفه وکالت که صلاحیت علمی ندارد، امکان پذیر است.

وی در خصوص مزایای اصلاح فرایند صدور پروانه مشاغل حقوقی عنوان کرد: بازار حقوقی ایران به دلیل انحصاری که در آن وجود دارد بسیار کوچک است در حالی که اگر افراد با صلاحتی که سال‌ها موفق به دریافت مجوز نشده‎‌اند، بتوانند در این بازار فعالیت کنند، بازار خدمات حقوقی ارتقا می‌یابد و کیفیت خدمات در اثر رقابت بیشتر می‌شود.

منبع: نماینده

کلیدواژه: تسهیل صدور مجوز کسب و کارها حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجوزهای کسب و کار صلاحیت علمی تسهیل صدور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر سخت است؟ + اینفوگرافیک

توجه داشته باشید که متوسط هزینه سالانه (average annual cost) نشان دهنده قیمت خالصی است که دانشجو پس از کسر میانگین ارزش کمک هزینه‌ها و یا بورسیه‌های دریافتی می‌پردازد.

هاروارد از همه سخت گیر‌تر است

آزمون اس‌ای‌تی، یک آزمون استاندارد است که معمولا برای پذیرش در کالج در ایالات متحده استفاده می‌شود. دانش آموزان دبیرستانی برای ارزیابی آمادگی خود برای کار آکادمیک در سطح کالج در این آزمون شرکت می‌کنند.

هنگام مقایسه نمرات اس‌ای‌تی، هاروارد و دارتموث جزو چالش برانگیزترین دانشگاه‌ها برای اخذ پذیرش هستند. میانگین نمرات اس‌ای‌تی برای دانش آموزان آنها ۷۶۰ برای خواندن و نوشتن و ۷۹۰ برای ریاضی است. با این حال، هاروارد نیمی از نرخ پذیرش (۳.۲٪) را در مقایسه با دارتموث (۶.۴٪) دارد.

در میان دانشگاه‌های برتر آمریکا در این لیست، دارتموث با ۳۳،۰۰۰ دلار و پرینستون با ۱۱،۱۰۰ دلار، به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین هزینه سالانه را دارند.

در حالی که بدهی دانش‌آموزان در ایالات متحده در سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳ به ۱.۷۳ تریلیون دلار رسیده است، ارزش دریافت مدرک از هر یک از دانشگاه‌های ذکر شده از سایر دانشگاه‌ها بیشتر است و درآمد‌های قابل توجه دانشجویان سابق آنها، مؤید آن است.

به عنوان مثال، فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد بالاترین میانگین حقوق اولیه را در کشور دارند که ۹۱،۷۰۰ دلار است.

منبع: روزیاتو

سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر سخت است؟ + اینفوگرافیک
  • حوزه علمیه خواهران سمنان طلبه می‌پذیرد