Web Analytics Made Easy - Statcounter

چاپ سوم کتاب "پیکرگردانی در اساطیر" به قلم منصور رستگار فسایی به تازگی منتشر و راهی بازار کتاب شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب حاضر می‌کوشد تا به روایت بخشی عمده ولی ناگفته از اسطوره‌‌های ایرانی و جهان بپردازد که با وجود حضور همه‌جانبه و ممتدی که در داستان‌ها و روایات ایران و جهان دارد حتی از سوی محققانی که سال‌هاست با دقت و موشکافی تمام به مباحث اساطیری توجه می‌کنند، مورد غفلت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب بی‌آنکه همۀ موارد و مثال‌های اساطیری را در برداشته باشد، گزارشی است از واقعیتی عمده که پیکرگردانی‌های اساطیری را به عنوان آیینۀ آرزوهای انسان مطرح می‌کند تا دامنۀ تمنیّات، عقده‌ها، ارزش‌ها، خلاقیت‌ها و راه‌حل‌سازی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان را نشان دهد و خواننده را تماشاگر خلقت‌های خواندنی و یگانه‌ای قرار دهد که انسان اساطیری، هوشمندانه برای رفع نواقص هستی ارائه کرده است.

معنای پیکرگردانی تغییر شکل‌ ظاهری و ساختمان اساس هستی و هویت قانون‌مند شخص یا چیزی با استفاده از نیروی ماورا الطبیعی است که این امر در هر دوره و زمانی "غیر عادی" به نظر می‌رسد و فراتر از حوزه و توان معمولی انسان‌ها و حتی نوابغ و افراد استثنایی به شمار می‌آید.

در این حالت شخص یا شئ از صورتی به صورت دیگر می‌گردد و پیکری تازه و نو می‌یابد که ممکن است صوری، ظاهری و محسوس باشد یا در نهاد و نهان دچار تغییراتی بنیادی شود، قدرت یا قدرت‌هایی تازه به دست آورد که قبلا فاقد آن بوده است... مانند پیکرگردانی خدایان به انسان، حیوان، گیاه یا شئ یا گشتن اشیا به پیکر گیاه و حیوان و انسان و...

نگارنده برای شرح مطالب، ابتدا تعریفی از اسطوره و کارکرد آن به دست می‌دهد؛ سپس این مباحث را مطرح می‌سازد: پیکرگردانی اسطوره‌ها، پیکرگردانی و هدف‌های آن در اساطیر، اسطوره‌های پیکردانی در ادبیات و هنر، پیکرگردانی خدایان و ایزدان، روان‌ها و پیکرهای آن‌ها، فره‌مندان و پیکرگردانی‌های آن‌ها، روان‌ها پیکرهای آن‌ها، فره‌مندان و پیکرگردانی‌های آن‌ها، پیکرگردانی‌های اهریمنی و موجودات اهریمنی، خدایان بزرگ یونان و روم و پیکرگردانی‌های آن‌ها، پیکرگردانی‌های خدایان هندی و مصری، پیکرگردانی‌ و آفرینش مادی، پیکرگردانی‌های حیوان و جماد به انسان، پیکرگردانی از گیاه تا انسان و حیوان، پیکرگردانی‌های انسان، و اسطوره‌های ترکیبی و پیکرگردانی‌ها.

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: کتاب پیکرگردانی در اساطیر می‌کوشد تا به روایت بخشی عمده، ولی ناگفته از اسطوره‌های ایران و جهان بپردازد که علی رغم حضور همه جانبه و ممتدی که در داستان‌ها و روایات اساطیری ایران و جهان دارد، حتی از سوی محققانی که سال‌هاست با دقت و موشکافی تمام به مباحث اساطیری توجه می‌کنند، مورد غفلت قرار گرفته است و اگر گاهی هم بعضی از محققان به صورت ضمنی و یا اشاراتی کوتاه و گذرا بدین موضوع پرداخته‌اند، حق مطلب را ادا نکرده‌اند و به نحوی همه جانبه، مستقل و سزاوار، آن را مورد بررسی علمی و تحقیقی قرار نداده‌اند.

اینجانب برای نخستین بار در طی پنج سال اخیر دو مقاله در این موضوع در تهران و نیویورک عرضه داشت که چون مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت و خود نیز این امر را از جهات اساطیری، فلسفی و روانشناسی و غیره شایسته دقت و امعان نظر بیشتر یافت و ابعاد مسئله را نیز بی‌نهایت وسیع و گسترده دید، بر آن شد تا مجموعه یادداشت‌های خود را در کتابی فراهم آورده و به اهل تحقیق ارائه دهد تا شاید دیگران نیز اعماق این مطلب را مورد واکاوی و مداقه بیشتر قرار دهند و ارتباط آن را با آرزومندی‌ها و بلندپروازی‌ها و خلاقیت‌های مادی و معنوی انسان اساطیری روشن سازند و نه تنها کوتاهی‌ها و خطاهای مؤلف این کتاب را تصحیح کنند، بلکه نوری تازه بر این موضوع بیفکنند و کارهای بهتر و شایسته‌تری عرضه دارند.

چاپ سوم کتاب "پیکرگردانی در اساطیر" را پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با قیمت 145 هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

کتاب "مطالعه‌ جامعه‌شناختی خیر دینی در آیین پیاده‌روی اربعین" منتشر شدآیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ / پاسخ‌های 81 الهی‌دان برجسته به سؤالات مهدی گلشنی منتشر شدکندوکاوی در نقش مردم در تشکیل حکومت اسلامی / "مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)" منتشر شد

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب کتاب اسطوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متصدی واحد جمع‌آوری ضایعات در خواف به حبس محکوم شد

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: بدنبال شکایت این اداره و در پی اخطار مکرر به یکی از واحدهای غیر مجاز جمع آوری ضایعات در شهر خواف و توجه نداشتن به اخطارها و رفع نواقص لازم متصدی این واحد همزمان با هفته زمین پاک ( هفته اول اردیبهشت) با حکم دادگاه به ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شد.    سعید شفیعیان افزود: اداره حفاظت محیط زیست خواف ضمن اخطار به واحدهای غیر مجاز جمع آوری پسماند از آنها برای رفع نواقص تعهد می گیرد ولی برخی از این واحدها نسبت به اجرای تعهد کوتاهی می کنند   وی ادامه داد: به این منظور شکایتی از یک واحد جمع آوری پسماند این شهرستان در مرجع قضایی ارایه و متصدی با رای قاضی به رفع نواقص و تحمل حبس محکوم شد.   شفیعیان اظهار کرد: با عنایت به تعریف واحدهای جمع آوری ضایعات در ردیف ۲۴ آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، دستگاههای ذیل این آیین نامه باید در جهت ساماندهی این مشاغل طبق درخواست و انتظارات مردمی فعال تر عمل کنند.   خواف با یک میلیون هکتار وسعت از وسیع‌ترین عرصه‌های طبیعی در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی برخوردار و دارای یک منطقه حفاظت شده، یک تالاب ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع است.   عرصه‌های طبیعی خواف از نظر حیات وحش جانوری، زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و تعدادی دیگر گونه‌های نادر پرندگان و حیات وحش است.   مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.      

دیگر خبرها

  • گفتگوی اختصاصی وحید سلیمانی با اسطوره فوتسال ایران محمدرضا حیدریان درخصوص تیم ملی فوتسال
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • متصدی واحد جمع‌آوری ضایعات در خواف به حبس محکوم شد
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • بازگشت لیبروی اسطوره‌ای به تیم ملی والیبال برزیل
  • صدور حکم حبس برای متصدی غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات
  • پایان رقابت‌های قهرمانی کاراته کشور با معرفی نفرات برتر+فیلم
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی