Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آیین رونمایی از کتاب حسین مسیح روز دوشنبه با حضور سرهنگ عباس بایرامی رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، داود صلاحی ناشر کتاب، کوثر دانش نویسنده کتاب و احسان عباسلو  و میرشمس‌الدین فلاح هاشمی در سال قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلاح‌هاشمی در این مراسم با تاکید بر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس از طریق مواردی نظیر ادبیات گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یک جنگ ساده و معمولی نبود، سنگرهای رزمندگان ایرانی سرشار از معنویت و خلوص بود. ‌در حقیقت می‌توان نهضت عاشورا را در این سنگرها مشاهده کرد. فضای شهادت طلبی باعث شد که حتی نوجوانان هم ترغیب به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل شوند.  

وی افزود: ممکن است برخی بگویند نوشتن در مورد دفاع مقدس، کافی است اما این در صورتی است که هنوز در مورد جنگ دوم جهانی کتاب می‌نویسند حتی هنوز آثار جدیدی در مورد جنگ اول جهانی نیز ارائه می‌شود.  

فلاح‌هاشمی با تاکید بر فضای عاشورا و دفاع مقدس تصریح کرد: دیوار نوشته‌ها، رمز عملیات‌ها، نماز شب‌ها، شعارها، رفتارهای دینی و مذهبی رزمندگان و مواردی از این قبیل همگی بیانگر تاثیر حادثه کربلا بر فضای دفاع مقدس است و به اندازه‌ای فضای عاشورا در جنگ قالب شده که می‌توان گفت کدام قسمت این ۸ سال جنگ بود.  

این کارشناس عرصه نویسندگی همچنین اظهار کرد: داستانک مانند کپسول است، به نوعی که هفته‌ها و ماه‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. داستان از جمله قالب‌هایی است که می‌تواند مفاهیم را به مخاطب منتقل کند و سالیان سال ذهن او را درگیر کند.  

در ادامه نشست عباسلو با اشاره به کیفیت مطالب کتاب حسین مسیح گفت: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دارای زوایای دیده نشده‌ای است که برای پررنگ کردن و دیده شدن آنها نیاز است که در این حوزه آثار بیشتری نوشته شود. ‌داستان ایرانی به همه ابعاد وجودی مخاطب نفوذ پیدا می‌کند و ذات آن تعلیمی است.  

وی افزود: در حقیقت داستان کوتاه مخاطب را خسته نمی‌کند و او را به ادامه خواندن کتاب ترغیب می‌کند. کتاب حسین مسیح یک کتاب مولف است که می‌تواند در کارگاه‌های آموزشی داستان کوتاه، مورد استفاده قرار بگیرد. این کتاب دارای فرم و تکنیکی قابل عرضه و دفاع است. به عنوان مثال در داستان صدر آقا از تکنیک‌هایی استفاده شده است که بسیار برای مخاطب جذاب است. در کتاب مذکور، عناوین داستان‌ها در انتهای آن داستان، آورده شده که اقدامی تازه و بدیع است.  

عباسلو با اشاره به ساختار کتاب حسین مسیح تصریح کرد: ساختار کتاب حسین مسیح به صورتی است که می‌تواند به‌راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و احساسات او را درگیر کند. همانطور که با یک نت نمی‌توان موسیقی تولید کرد و خسته کننده خواهد شد، در مورد داستان هم قضیه به همین ترتیب است و نویسنده باید این نکته را در نظر بگیرد که با ایجاد تنوع مخاطب را خسته نکند، این نکته‌ای است که نویسنده در کتاب به آن توجه کرده است.  

این کارشناس حوزه کتاب ادامه داد: قالب داستان کوتاه به دلیل اینکه بسیار از نمادها استفاده می‌کند برای ادبیات مذهبی بسیار مناسب است، لذا با حمایت از این قبیل آثار می‌توان شاهد پیشرفت‌های فراوانی باشیم.  

دانش نیز با اشاره به انگیزه خود برای نگارش کتاب حسین مسیح اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده ادبیات پایداری بوده و به این حوزه علاقمند هستم تصمیم گرفتم در این زمینه فعالیت کنم. همخوانی دفاع مقدس با وقایع عاشورا باعث شد که چنین اثری خلق شود. بدون درک وقایع عاشورا نمی‌توانیم فلسفه دفاع مقدس را درک کنیم.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازخورد داستان کوتاه بسیار بیشتر از داستان بلند است، به همین دلیل این سبک از نویسندگی را مدنظر قرار دادیم. در حقیقت از آنجایی که داستان کوتاه مورد توجه همه اقشار جامعه است و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، این سبک برای نگار کتاب حسین مسیح مدنظر قرار گرفت.  

دانش در رابطه با چرایی نذر هر داستان کتاب حسین مسیح به نام یکی از شهدای دفاع مقدس تصریح کرد: هر داستان کتاب مذکور نذر یک شهید شده است. ایده اصلی بحث نظر از اینجایی آغاز شد که فرهنگ نذر به دفاع مقدس نزدیک شود، بر همین اساس برگرفته از سبک زندگی یا نحوه شهادت هر یک از شهدا، داستان مورد نظر نذر آنها شده است.  

صلاحی، ناشر کتاب حسین مسیح در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با سیره اهل بیت پیوند خورده است و همین ویژگی باعث شد که انقلاب اسلامی مورد توجه مردم قرار بگیرد. بر همین اساس می‌توان گفت که دفاع مقدس ورژن به روز شده دفاع مقدس است.   

وی یادآور شد: کتاب‌های دفاع مقدس مخاطب خاص خود را دارند و از طرفی کتاب‌های حوزه عاشورا تعداد مخاطبین بیشتری دارد، لذا با پیوند این دو حوزه می‌توان پیام مورد نظر را به تعداد بیشتری از مخاطبین رساند.

برچسب‌ها کربلا انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی دفاع مقدس عاشورای حسینی عاشورا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کربلا انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی کربلا انقلاب اسلامی ایران جنگ تحمیلی دفاع مقدس عاشورای حسینی عاشورا انقلاب اسلامی داستان کوتاه دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی

در کتاب «روزهایی که از آن سر در نمی‌آوریم» با نویسنده‌­ای خلاق طرف هستیم که هم فوت ­و فن قصه‌­گویی را خیلی خوب می‌­داند و هم سعی در ارائه مفاهیم و مضامین جدید عرفانی و اسلامی دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «روزهایی که از آن سر در نمی‌آوریم» تازه‌ترین کتاب سیدمیثم موسویان، برگزیده جایزه قلم زرین است که از سوی نشر جمال برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. ریحانه عارف‌نژاد، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی این اثر پرداخته و نوشته است:

پر رمز و راز، مثل سفر

بعضی‌ها برای تفریح به سفر می‌روند، بعضی‌ها برای زیارت و بعضی‌ها برای دیدار دوست و آشنا. سفر اما گاهی می‌تواند برای کاری خیلی مهم­تر باشد؛ کاری آنقدر مهم که زندگی چندین نفر به آن گره بخورد. سفر می‌تواند به مقصد یک خیابان دیگر، یک شهر دیگر یا حتی کشوری دیگر باشد. اما اگر در یک مورد به ­خصوص، از مبدأ دنیا شروع شود و مسیر آن هم از بهشت و جهنم بگذرد، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

جورچین سفر

روستا دارد گرفتار عذاب می‌شود. عذابی که زندگی تک‌تک مردم را بی‌­رحمانه تحت تأثیر قرار خواهد داد. عذابی که با خودش قحطی و مصیبت می‌آورد و نجات از آن، به راحتی ممکن نیست. سنگینی ترس و هراس حتی بیش از عذاب، تن روستاییان را می­‌لرزاند. اما جادوگر روستا، عروسک‌­باز سایه­‌ها، چیزهایی دربارۀ این اتفاق می‌داند و اینطور که پیداست، راه حل­‌هایی برایش سراغ دارد. او از میان تمام زمان‌ها و مکان‌های هستی و نیستی، زمان حال این روستا را برای حضورش انتخاب کرده و حاضر است برای آنچه که می‌خواهد، از هر ورد و جادویی که در آستین دارد استفاده کند.

چهارنفر از مردان روستا، راهی یک سفر می‌شوند. سفری که نباید بیش از هفت روز طول بکشد و کسی از مسیر و مقصد دقیقش اطلاعی ندارد. همه‌چیز این سفر، مثل یک پازل کنار هم چیده می­‌شود، اما هر مرحلۀ آن از چیزی که فکرش را می‌کردند، غریب‌تر و سخت‌تر است. آنطور که جادوگر می­گوید: «کسانی که در غل‌وزنجیر محدودیت‌های درک خود قرار گرفته‌اند، برای رهایی از زنجیر خودخواسته نیاز به تکانی دارند.» این چهارنفر که غرور و طمع و جنون دست‌وپایشان را بسته، باید از همه‌چیز بگذرند تا به کلید نجات روستا دست پیدا کنند. کلیدی که رازی­ است مخفی­ شده در خود سفر.

چهار راوی، چهار زبان!

«غرق در درخشش وهم‌­آور نمادهای عرفانی، در میان لوازم کارم نشستم. گیاهان دارویی، معجون­‌ها و لقمه­‌های باستانی، رازهایی را زمزمه می‌کردند. آن­ها فقط برای کسانی که جرأت ارتباط با ماوراءالطبیعه را دارند و به دنبال قدرتی واقعی هستند، نغمه می‌­خوانند نه برای دهاتی‌­های پست. موکلین آتش که به صورت سایه‌­های گریزان دور سرم می‌­چرخیدند در برار من ظاهر شدند. صدایشان در گوشم طنین انداخت: «صدای ما را بشنو، ای عالم بزرگوار و منجم کبیر!»

زمانه زر و زور و گل محمدی!

داستان به نوبت توسط چهار راوی _جادوگر، حشمت، کدخدا و گرگین_ روایت می‌شود. هرکدام از شخصیت‌ها زبان و ادبیات منحصربه‌فرد خود را دارند، طوری که حتی بدون نگاه‌کردن به اسم راوی می‌توانید هویت او را حدس بزنید. این ظرافت و دقت هنرمندانه در لحن شخصیت‌ها، جذابیت داستان را دوچندان کرده است. نثر کتاب گاهی بسیار ساده و گاهی بسته به موقعیت، سنگین و پیچیده می­‌شود. داستان از خطوط اول، با فضاسازی خیلی قوی، مخاطب را جذب می‌­کند و تعلیق ماجرا او را تا انتهای داستان همسفر مردان روستا قرار خواهد داد.

 کمی سحر و جادو

پیش از این، سیدمیثم موسویان را با کتاب‌­های «بی نام پدر» و «مدرسۀ شبانه» می‌شناختم. آقای موسویان جوایز زیادی از جمله جایزۀ «بخش ویژۀ جلال آل احمد» و «نامزد نهایی بخش مجموعه داستان کوتاه جلال» را در کارنامه دارد. او «مدرسۀ شبانه‌»­اش را کتابی در قالب الهی و عرفانی معرفی می‌کرد و این‌بار هم سراغ داستانی در همان حال­ و هوا و با چاشنی فانتزی رفته است. با نویسنده‌­ای خلاق طرف هستیم که هم فوت ­و فن قصه‌­گویی را خیلی خوب می‌­داند و هم سعی در ارائه مفاهیم و مضامین جدید عرفانی و اسلامی دارد.

بهتر است برای توصیه­ کردن این کتاب به خوانندگان زیر 18 ­سال کمی احتیاط کنیم، اما باقی مخاطبان قطعاً از خواندن این ماجرای پر پیچ­ و تاب لذت خواهند برد. پس اگر این روزها مشغول تهیۀ فهرست خرید کتاب­‌هایتان از نمایشگاه هستید، جایی هم برای «روزهایی که از آن­ها سر در نمی‌‌آورید» باز کنید!

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا