Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، امید خلیل زاده مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی به مناسبت روز دامپزشک در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حفظ سرمایه دامی از طریق رعایت بهداشت دام، ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، تحقق امنیت غذایی با فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه‌گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی و نیز کاهش فراورده‌های خام و افزایش بهره‌وری بخش تولید از مهمترین اهداف دامپزشکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی هم از لحاظ جغرافیایی با سه کشور هم مرز است بنابراین باید از لحاظ بیماری و مراقبت‌های بیماری به عنوان سد دفاعی عمل برای ورود هر گونه بیماری کند و این موضوع در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خلیل زاده به ظرفیت دامی استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در آذربایجان‌غربی بیش از چهار میلیون راس دام سبک و حدود ۴۵۰ هزار راس جمعیت دام سنگین وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، از ابتدای امسال تاکنون ایمن‌سازی جمعیت نشخوارکنندگان بر علیه آبله، هاری، بروسلوز و همچنین ایمن‌سازی کلیه دام‌های عشایر به صورت رایگان انجام شده است، اظهار داشت: همچنین واکسینه کردن رایگان دام‌های بر علیه بیماری تب‌برفکی که بیماری مشترک بین انسان و دام است به صورت رایگان در سطح استان انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام تاکنون حدود ۳۷ هزار نوبت راس دام سبک در این مناطق ییلاقی بر علیه بیماری‌های آبله، شاربن و هاری مایه‌کوبی و ایمن‌سازی شده‌اند.

خلیل‌زاده عنوان کرد: کشتار غیر‌مجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام است که در این رابطه شهروندان تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به اینکه با آغاز فصل سرما پرندگان از مناطق سیبیری، روسیه برای زمستان‌گریزی کشور ما را انتخاب می‌کنند بنابراین عامل انتقال بیماری هستند و علائم خاصی نیز ندارند، اما به عنوان کرییر انتقال دهنده بیماری هستند و می‌توانند بیماری را انتقال دهند بنابراین مراقبت‌های نیز در این زمینه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در استان ۶۵ واحد تولید مرغ مادر، ۳۳ واحد تولید مرغ تخم مرغ‌گذار، پنج واحد پرورش و تکثیر پرورش ماهیان سرد آبی، ۹ واحد تفریق ماهی، ۱۲۰ واحد پرورش ماهیان سردابی در استان فعالیت دارند.

خلیل‌زاده به نحوه فعالیت این اداره کل در کشتارگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: در کشتارگاه‌های طیور علاوه بر ناظرین بهداشتی بخش خصوصی ناظران دولتی که در جایگاه حاکمیتی نظارت کافی بر ذبح بهداشتی و شرعی گوشت را دارند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین با توجه به کمبود مرغ در استان، نظارت کافی بر سیستم یکپارچه قرنطینه داشتیم که موارد تخلفی در مراکز تولید، توزیع و عرضه نیز به متولیان امر گزارش داده می‌شد.

وی بیان اینکه در سطح استان ۱۴ کشتارگاه صنتعی طیور وجود دارد، گفت: از این تعداد کشتارگاه صنعتی طیور دو کشتارگاه به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی پلمپ شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: اکنون در سطح استان، ۱۷ کشتارگاه دامی صنعتی، نیمه و سنتی وجود دارد که یک واحد از این تعداد به دلیل عدم رعایت حداقل‌های موازین بهداشتی تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: از ۱۶ کشتارگاه موجود در استان، چهار واحد کشتارگاه صنعتی، یک واحد نیمه صنعتی و ۱۱ وحد کشتارگاه سنتی با وجود اینکه بیشتر این کشتارگاه‌ها، کشتارگاه سنتی است در تلاش هستیم که طرح تجمیع این کشتارگاه‌ها را اجرا کرده و به صنعتی تبدیل کنیم، بنا بر دلایلی موفق به اجرای آن نشده‌ایم، اما تمامی موارد بهداشتی در این مکان رعایت می‌شود.

خلیل‌زاده تصریح کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال ۲۲ هزار ۳۸۲ راس گوسفند و بره، چهار هزار ۸۱۵ راس بز و بزغاله، ۱۹ هزار و ۶۷ گاو و گوساله و ۹۴۳ راس گاومیش با نظارت کافی در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است.

وی با بیان اینکه، طی این مدت، ۱۰ تن لاشه دام از کشتارگاه‌ها ضبط شده است، گفت: ۲۳ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۷۹ قطعه مرغ از اوایل سال تاکنون در کشتارگاه‌های سطح استان کشتار شده‌اند که علاوه بر نظارت در کشتار این اداره کل نظارت دقیق به دام‌های کشتار شده در مراکز توریع و عرصه نیز دارد.

خلیل زاده با بیان اینکه آذربایجان‌غربی با توجه به توانمندی‌های خاصی که در پرورش ماهی و آبزیان دارد، رتبه دوم را در بین استان‌های غیر ساحلی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر در سطح استان پنج واحد تکثیر و پرورش ماهیان سرد‌آبی جهت تولید تخم چشم‌زرده وجود دارد.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی امنیت غذایی بیماری های مشترک آذربایجان غربی مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی کشتارگاه ها سطح استان انسان و دام خلیل زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۳۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشور‌های همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیگر خبرها

  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • ۲۷۳۲ مورد بازرسی کالا، فنی و نشت‌یابی از سوی واحد بازرسی شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی