Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا موفق شدند با استفاده از یک فناوری جدید کارآزمایی بالینی موفقی را برای درمان خشکی چشم انجام دهند.

به گزارش برنا؛ چندین مطالعه انجام شده در دهه گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری خشکی چشم (DED) تا ۵۰ درصد از جمعیت آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه زنان و بیماران مبتلا به اختلالات خود ایمنی تمایل به ایجاد DED را نشان می‌دهند، این بیماری با افزایش سن در همه قومیت‌ها و جمعیت شناسی جمعیت ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از درمان‌های DED در حال حاضر موجود است، از جمله روان کننده‌های چشمی، آنتی بیوتیک‌های موضعی، کورتیکواستروئید‌های موضعی، لنز‌های تماسی که برای تیز کردن بینایی و ایجاد راحتی برای خشکی چشم طراحی شده‌اند و بسیاری دیگر. با وجود این منوی گزینه‌های درمانی دکتر داس، استاد علوم دارویی در مرکز علوم پزشکی دانشگاه تگزاس (TTUHSC) گفت: پزشکان و محققان همچنان به تلاش‌های خود برای توسعه گزینه‌های درمانی ایمن‌تر و موثرتر ادامه می‌دهند.

با در نظر گرفتن این موضوع، داس یک فناوری مشتق شده از سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه را برای بهبود نتایج برای بیماران DED توسعه داد. سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه تنها در قسمت لیمبوس واقع شده‌اند و در این ناحیه چشم است که قرنیه و ملتحمه متقاطع می‌شوند. نتایج آزمایش بالینی آن‌ها (مایع رویی سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه در درمان بیماری خشکی شدید چشم) به عنوان یک مطالعه آزمایشی، در مجله Clinical Ophthalmology منتشر شد.

به غیر از چند روش درمانی که نیاز به استفاده از جراحی تهاجمی دارند یا از مواد بیولوژیکی استفاده می‌کنند که به طور خاص برای سطح چشم در نظر گرفته نشده است، در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که در آن یک عامل بیولوژیکی بی خطر و موثر برای DED گزارش شده باشد. داس می‌گوید این مطالعه بالینی تیمش را منحصر به فرد می‌کند، زیرا برای اولین بار یک برنامه موضعی جدید ارائه شده توسط بیمار را که از سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه انسان برای درمان DED شدید در انسان به دست آمده است، مورد بررسی قرار می‌دهد. به طور معمول، سلول‌های بنیادی به بیمار تزریق می‌شود، اما در این مورد، تیم داس به جای تزریق سلول‌های بنیادی، از سلول‌های بنیادی محصولی تهیه کرد که مانند قطره چشم استفاده می‌شود.

داس گفت: این بسیار هیجان انگیز است، زیرا این اولین بار است که تحقیقات من منجر به آزمایش بالینی می‌شود. محققان آزمایشگاهی نمی‌توانند آزمایش‌های بالینی را انجام دهند، بنابراین ما به پزشکانی مانند دکتر راش وابسته هستیم.

از آنجایی که در زمان شروع مطالعه در منطقه آماریلو تگزاس، امکانات عملی خوب تولید (GMP) وجود نداشت، داس و راش با موسسه خون اوکلاهما همکاری کردند. تسهیلات GMP به یک سیستم خاص و دقیق از مقررات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پایبند است که برای اطمینان از تولید مداوم محصولات و رعایت استاندارد‌های دقیق کنترل کیفیت طراحی شده است.

به عنوان یک مرکز GMP، موسسه خون اوکلاهاما می‌تواند سلول‌های انسانی مانند سلول‌های بنیادی را جدا کرده و گسترش دهد، سپس می‌تواند به انسان پیوند زده شده یا در این مورد برای تولید داروی موضعی استفاده می‌شود. سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه مورد استفاده در دارو از بافت اهداکننده از یک بانک چشم به دست آمده است.

در کارآزمایی بالینی، راش ۱۷ بیمار مبتلا به DED شدید را مشخص کرد که توسط نمره ۱۴ در پرسشنامه استاندارد ارزیابی بیمار از خشکی چشم (SPEED) و نمره ۴۰ در شاخص بیماری سطح چشم (OSDI) تعیین شد. همه بیماران در کارآزمایی بالینی همچنین تلاش‌هایی را برای درمان DED خود با استفاده از حداقل ۶ و تا ۱۴ روش درمانی متداول خشک چشم انجام داده بودند.

داس گفت: هیچ چیز به آن‌ها کمک نمی‌کرد؛ آن‌ها در وضعیت بسیار وخیمی بودند. برخی از آن‌ها فقط می‌توانند در تاریکی بیرون بروند، زیرا التهاب آن‌ها به حدی شدید بود که نور خورشید چشم‌های آن‌ها را می‌سوزاند.

در طول کارآزمایی بالینی، هر بیمار به طور خودکار محصول مشتق از سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه تیم داس را چهار بار در روز در هر دو چشم به مدت ۱۲ هفته تجویز کرد. در آن زمان، معیار‌های پیامد گزارش شده توسط بیمار در درجه اول از طریق پرسشنامه SPEED، نمره OSDI و نمره آنالوگ بصری با استفاده از مقیاس مدیریت خشکی چشم دانشگاه کارولینای شمالی تعیین شد.

هیچ یک از بیماران کارآزمایی بالینی هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی را گزارش نکرده‌اند و اگرچه تا زمانی که FDA این محصول را تایید نکند، مجاز نیست، همه از آن‌ها خواسته‌اند که پس از پایان آزمایش ۱۲ هفته‌ای، استفاده از آن را از سر بگیرند.

داس گفت موفقیت محصول در کارآزمایی بالینی محتمل است، زیرا محصول دو کار را همزمان انجام می‌دهد: بافت آسیب دیده چشم را بازسازی کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

داس تاکید کرد: بیشتر بیماران مبتلا به بیماری‌های خشکی چشم از مزایای آن برخوردار خواهند بود. دارو‌های فعلی خشکی چشم هیچ کدام از بافت‌های چشم را که آسیب دیده‌اند، بازسازی نمی‌کنند. سلول‌های بنیادی قدرت بازسازی بافت‌ها را دارند و همچنین می‌توانند التهاب را که اغلب منبع درد چشم است، کاهش دهند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زنان علوم پزشکی فناوری درمان بیماری جراحی درمان سازمان غذا و داروی آمریکا دارو استاندارد شاخص نور خورشید فناوری بیماری خشکی چشم سلول های بنیادی کارآزمایی بالینی خشکی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست