Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، اربعین امسال برای کسانی که دیدارها و سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را دنبال می‌کنند با یک تفاوت همراه بود. ایشان در این مناسبت با جوانان دانشجوی عزادار اربعین در دانشگاه تهران به شکل مجازی صحبت کردند و ضمن برشمردن برخی آموزه‌های اربعین و نقش حضرت زینب (س) به موضوع فعالیت صحیح در فضای مجازی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت‌ الله خامنه‌ای جوانان را میوه دل ملت و امید آینده کشور توصیف کردند و به جهاد فضای مجازی فراخواندند. موضوع «جهاد تبیین» بعد از ایراد این سخنرانی توسط گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی در داخل بسیار مورد توجه، تحلیل و تفسیر قرار گرفت. 

اهمیت نگاه فرصت محور به فضای مجازی

سعید آجرلو از فعالان سیاسی و رسانه‌ای درباره این موضع‌گیری رهبر انقلاب برای فعالیت جوانان انقلابی در فضای مجازی به خبرنگار پایگاه خبری الف گفت: آنچه که از روح و محتوای سخنان رهبر انقلاب درباره فضای مجازی در محالف مختلف و این سخنرانی اخیر برداشت می‌شود این است که نوع نگاه ایشان به مساله حوزه فرهنگ و رسانه‌های اجتماعی و به طور خاص فضای مجازی «فرصت محور» است. 

وی افزود: نوع نگاه فرصت محور این نیست که عرصه‌های مذکور بدون تهدید هستند و به طور حتم فضای مجازی هم مانند دیگر بسترهای رسانه‌ای است که در گذشته وارد کشور شدند و آنها هم فرصت‌ها و تهدیدهای خاص خودشان را داشته‌اند. 

صورت مساله را پاک نکنید!

این فعال سیاسی با سپس با لحنی انتقادی به طرح این موضوع پرداخت که بسیاری از مسايل را نمی‌توان با پاک کردن صورت مساله نادیده گرفت و به موضوعاتی که کشور با آنها مواجه است نپرداخت. جای سوال است که با وجود گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌ای آیا می‌توان با نگاه سلبی و نفی کردن موضوعات از کنار آنها گذشت. 

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی موضوعات را تهدید محور ببینیم و هیچ راهکار ایجابی وجود نداشته باشد یک شرایطی برای فضای مجازی به‌وجود می‌آید که ماهیت آن رویکردی سلبی به مسايل است. درحالی‌که با نگاه ایجابی به فضای مجازی این عرصه تبدیل به بستری برای بروز استعدادها و شکل‌ دادن به ایده‌ها، محتوا و نظرات گوناگون می‌شود. لازم است یک مرزبندی جدی برای فضای مجازی داشته باشیم تا به این بستر نگاهی سازنده، فعال و به‌روز داشته باشیم و در یک عبارت شرایط فرزند زمان خود بودن به‌وجود آید. 

این فعال سیاسی سپس اظهار داشت:‌ صحبت‌ رهبری درباره جهاد تبیین مبتنی بر این نگرش است که پیش از هرچیز فضای رسانه را به عنوان یک واقعیت موجود تبدیل کنیم. بعد هم این بستر را به صحنه‌ای که در آن گفتمان انقلاب اسلامی، مردم سالاری و سبک زندگی ایرانی- اسلامی ترویج پیدا می‌کند تبدیل کنیم. 

دفاع از انقلاب اسلامی با رویکرد ایجابی 

وی ادامه داد:‌ می‌توان با فراهم شدن شرایطی برای شکل‌گیری ارتباط بین مردم در شبکه‌های اجتماعی آنها را به کنشگر فعال تبدیل کرد و به‌نظرم فلسفه جهاد تبیین که رهبری مطرح کردند نیز به همین معناست. اینکه در این بستر از گفتمان انقلاب اسلامی دفاع شود و جنبه ایجابی داشته باشد و در این بستر برای انقلاب اسلامی تبلیغ شود. 

آجرلو با انتقاد از کسانی که با نوع نگاه‌های محافظه‌کارانه خواهان وضع محدودیت‌های غیر واقعی برای کنترل فضای مجازی هستند تصریح کرد:‌ نوع نگاه ایجابی که اشاره شد در مقابل اندیشه‌های محافظه‌کار و غیر واقعی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. این نگاه ایجابی به فضای مجازی ضروری است و ایجاد شادابی می‌کند. 

از تجربه فیلتر تلگرام درس بگیریم

این فعال سیاسی گفت: پیشتر هم این تقابل سلبی و ایجابی به فضای مجازی موضوعیت داشت. به عنوان مثال درباره تلگرام می‌توانم صحبت کنم. من به جد معتقدم اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی باید در ایران نمایندگی داشته باشند و به نسبت گستردگی فعالیت‌ها و زیرساخت‌های‌شان در داخل کشور باید مسئول باشند. این مسئولیت پذیری به ویژه در زمینه‌های تکنیکال و بیگ‌دیتا موضوعیت دارد. 

وی تاکید کرد: اما جای سوال است که آیا فیلترکردن همین پیام‌رسان تلگرام کمکی کرده است تا نقش‌آفرینی و حضورشان در داخل کمرنگ شود. به نظرم باعث کم‌رنگ شدن نقش آن نشده است. البته بازهم تاکید می‌کنم مسئولیت‌ ناپذیری این اپلیکیشن‌ها دربرابر حاکمیت موضوع جدی است که باید حل شود. 

راهکار فعالیت موثر در فضای مجازی نگاه بلند مدت است

آجرلو سپس گفت:‌ باوجود این شرایط راهکار موثر در موضوع فضای مجازی حضور فعالانه و بلندمدت است. چرا که در کوتاه مدت می‌توان با وضع یک‌سری محدودیت آن را تحت کنترل درآورد اما در بلند مدت لازم است رویکردها تغییر کند و به این بستر نگاهی فرصت محور و ایجابی داشته باشیم. به این ترتیب بتوانیم مدیریت عرصه عمومی کشور را به دست بگیریم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار الف مبنی بر چرایی اینکه پیشتر هم رهبر انقلاب به عنوان شخص اول سیاسی کشور درباره نوع حضور در فضای مجازی بیاناتی داشتند و در دیدار اخیر با دانشجویان در روز اربعین هم باز همان موضوعات را تکرار کردند، این طور پاسخ داد: در حوزه فرهنگ و هنر و به طور کلی موضوعاتی که تابع مدیریت فرهنگی کشور هستند ایشان جلوتر از مدیران این عرصه است. این جلوتر بودن و پیشروتر بودن ایشان ناشی از ساختار اجرایی کشور، بروکراسی‌ها و نوع نگاه افرادی است که در این بستر مدیریت می‌کنند. 

این فعال سیاسی ادامه داد: با توجه به عوامل فوق و نوع نگاه‌هایی که اشاره شد می‌توان گفت مدیران نمی‌توانند خودشان را با الزامات به روز تطبیق دهند. آنها نمی‌توانند متناسب با شرایط جدید ارزش‌ها و ایدئولوژی‌هایشان را تطبیق دهند و واقعیت‌ها را ببینند. 

افراط و تفریط در مدیریت فرهنگی کشور

آجرلو گفت:‌ بخشی از این وضعیت به خاطر نگرش مدیریت فرهنگی کشور است و اینکه دچار افراط و تفریط هستیم. در بینش‌ها و نگرش‌های این بخش لازم داریم تا تغییر رویکردها اتفاق بیفتد. با توجه به شرایط موجود مجموعه عملکرد دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور نشان می‌دهد نتوانستند پاسخی به تفکر پیشرو رهبر بدهند. به همین دلیل می‌بینیم مدیران می‌خواهند با سازوکارهای قدیمی پیش بروند و در حوزه‌های گوناگون ارتباط هدفمند شکل نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد:‌ در حوزه‌های مختلف حکومتی و دولتی و به طور کلی حوزه‌های رسمی اعتقاد ندارم نگاه‌ها براساس بی‌طرفی باشد. به عنوان مثال در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی کارگزاران نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند با این حال انتظار هم نمی‌رود که منفعل باشند. باید هنر انقلابی و رسانه‌های انقلابی داشته باشیم و می‌بایست در این هنر و فرهنگ بخش‌های مختلف مردم حضور داشته باشند و همان‌طور که این هنر انقلابی ماهیت مردمی دارد در این عرصه نیز تمام طیف‌ها باشند. 

آجرلو در پایان گفت: به یک بازتعریف از حوزه‌های مختلف فرهنگی و علایق و خواست‌های مردمی نیاز داریم و معتقدم نوع نگاه انقلابی با الزامات شرایط جدید فضای مجازی قابل پیوند است و این موضوع در اندیشه و سخنان رهبری هم دیده می‌شود که موید این نکته است که می‌توان این پیوند را برقرار کرد. 

منبع: الف

کلیدواژه: فعال سیاسی انقلاب اسلامی فضای مجازی فضای مجازی داشته باشیم فرهنگی کشور جهاد تبیین فرصت محور رسانه ای نوع نگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا مظفر در مراسم یادواره ۴۹ شهید فرهنگی استان زنجان، با تاکید بر اینکه جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور از وظایف ما در برهه کنونی است، گفت: باید تلاش کنیم فاصله‌ای که بین نسل امروز و نسل گذشته در دفاع‌مقدس افتاده با برگزاری چنین برنامه‌هایی و ارتباط دانش‌آموزان با خانواده شهدا و تکریم و تحلیل از مقام آنان را پر کنیم.

وی افزود: وظیفه داریم مصادیق گذشت و ایثار و همچنین ایثارگری شهدا را به نسل جدید تبیین کنیم و مطالبه شهیدان و خانواده شهدا ادامه مسیر شهدا و پیروی از مقام معظم رهبری است.

مشاور وزیر آموزش‌و پرورش در امور شاهد و ایثارگران گفت: شهادت معامله دو جانبه با خداست چرا که خداوند فرموده است هر کس با جان و مال خود در راه خدا با دشمنان بجنگد در مقابل، خداوند به او سعادت ابدی و حیات جاودان عنایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مشتری واقعی سرمایه انسان یعنی جان او خداوند است که به بهای بهشت خریداری می‌شود، افزود: خانواده شهدا نیز که صبر بر این مصیبت عظیم دارند نیز برنده‌اند چرا که خداوند در آیه ۱۵۷ سوره بقره بر آنها سلام و درود و رحمت می‌فرستد که این امر بسیار مرتبه بالا و بزرگی است.

مظفر با تاکید بر اینکه خانواده شهدا مانند خود شهید برنده هستند زیرا شهدا قدرت شفاعت دارند و در برزخ و قیامت نیز نقش ایفا می‌کنند تا خانواده خود را شفاعت کنند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: خداوند به خانواده شهدا می‌گوید من خلیفه شهید پس از او در خانواده هستم؛ هرکس خانواده شهید را شاد کند مرا خوشحال کرده است و هر کس شهید را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است.

وی با بیان اینکه مادران شهدا به خاطر اسلام از بزرگ‌ترین سرمایه خود یعنی فرزندان‌شان گذاشتند، یادآور شد: در برابر این موضوع وظیفه ما مسئولان و مردم توسعه و ترویج فرهنگ شهادت است که یکی از اقدامات در این مسیر برگزاری یادمان‌ها و مراسم‌های گرامیداشت شهدا است.

مشاور وزیر آموزش‌و پرورش در امور شاهد و ایثارگران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ حدود ۱۲ سیاست اجرایی مهم را در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند، گفت: بند ۶ این سیاست‌های ابلاغی تاکید دارد که در شرایط مساوی مدیریتی، اولویت با فرزندان شهدا و خانواده شهدا باشد که باید تلاش کنیم این بند به خوبی اجرا شود.

مظفر با توضیح اینکه آموزش‌وپرورش مفتخر است با درصد بالا نسبت به همه دستگاه‌های اجرایی کشور حتی بنیاد شهید به دلیل ظرفیت استخدام هر ساله میزبان فرزندان شهدا و ایثارگران است، گفت: در آزمون استخدامی که تمام دستگاه‌های اجرایی قرار است در پایان اردیبهشت ماه برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد برگزار شود، آموزش‌وپرورش مفتخر است بیش از ۲۰ هزار سهمیه جذب دارد مگر اینکه متقاضی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش یک نهاد فرهنگی است که وظیفه حضور در جنگ نداشت اما بیش از ۴۱ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و همپای نیروی مسلح و انتظامی و نظامی بوده است، گفت: معلمان حتی در دوران جنگ هم سنگر دانش را رها نکردند و در برهه فعلی نیز فقط پرداختن به آموزش کافی نیست بلکه باید به تربیت نیز توجه شود.

کد خبر 6095152

دیگر خبرها

  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • زبان طنز نیشدار است
  • توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • صدا و سیما، خط مقدم جهاد تبیین است
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود