Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:11:10 GMT

بازی محبوب «سردار دلها» ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۴۷۰۵

بازی محبوب «سردار دلها» ثبت ملی شد

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی از ثبت ملی بازی قلعه قوس خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، محمد تقی امیری خراسانی رئیس فدراسیون گفت: بازی‌های بومی و محلی ریشه در فرهنگ و اصالت ایران زمین دارد و در همین راستا مقام معظم رهبری بارها به ترویج، گسترش و احیا ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی تاکید موکد داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از دغدغه‌های حال حاضر فدراسیون ثبت این ورزش‌ها و بازی‌ها در داخل کشور، آیسسکو و یونسکو است که در همین‌ راستا با وزارت میراث فرهنگی و آیسسکو جلسات موثری داشته‌ایم.

رئیس فدراسیون تصریح کرد: بیست و یکم بهمن‌ماه سال گذشته در روستای قنات ملک رابر، زادگاه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برای اولین بار مسابقات قلعه قوس( بازی مورد علاقه سردار دلها) در سطح قهرمانی استان برگزار گردید. در همانجا قول دادیم تا با همت همکاران این بازی ثبت ملی شود.


امیری خراسانی در پایان تاکید کرد: امروز خوشحالیم که پس از جلسات موثر با پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و همچنین حمایت فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان مربوطه این بازی به صورت رسمی «ثبت ملی» شد و ان‌شاءالله با طی کردن مراحل پایانی به زودی در مراسمی از کلیپ آموزشی سه زبانه این بازی و تابلوی ثبت ملی رونمایی خواهیم کرد.

فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی در راستای گسترش، ترویج و احیای بازی‌ قلعه قوس در جهان اسلام، کلیپ آموزشی‌ انیمیشنی، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تهیه کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازی های بومی محلی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده رئیس کمیته فوتسال برای تمدید قرارداد شمسایی

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به ادامه همکاری با وحید شمسایی گفت: با قدرت به کارش ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، احسان اصولی پس از بازگشت تیم ملی فوتسال ایران با جام قهرمانی از جام ملت‌های آسیا گفت: همه شاهد بودند که تورنمنت‌های مختلف و بازی‌های دوستانه با تیم‌های رده بالا را طبق نظر سرمربی و کادر فنی برنامه‌ریزی کردیم و اگر رنکینگ جهانی فوتسال را نگاه کنید، از بین تیم‌های رده بالا، اسپانیا و پرتغال نخواستند با ما بازی کنند. با اکثر تیم‌هایی که حرفی برای گفتن داشتند، بازی و در تورنمنت برزیل شرکت کردیم که تورنمنت اثرگذاری بود و شاکله اصلی تیم در آنجا توسط کادر فنی تیم ملی شکل گرفت و در دو بازی با روسیه و تورنمنت ویتنام، تیم تکمیل شد. خدا را شاکریم و جا دارد که از همه کسانی که در این مدت کمک کردند، تشکر کنیم.

وی ادامه داد: از تمام حمایت‌های آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش، مجلس شورای اسلامی و شخص رئیس جمهور و رئیس مجلس ممنون هستیم که با پیام محبت‌آمیزشان باعث دلگرمی فرزندان‌ خود در تیم ملی شدند. امروز و فردا استراحت می‌کنیم و سپس کارمان را برای جام جهانی شروع می‌کنیم و با توکل به خدا و تلاش همه اعضای تیم ملی می‌رویم که در جام جهانی هم افتخارآفرین باشیم.

رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که تعداد اردوهای تیم ملی تا جام جهانی مشخص شده است یا خیر، خاطر نشان کرد: براساس نظر شمسایی، لیگ را تا پنج شش هفته پیش می‌بریم و در این مدت لیگ را برنامه‌ریزی کردیم و بازیکنان در لیگ بازی می‌کنند. بازی در لیگ یک مقدار بازیکنان را در آمادگی نگه می‌دارد و برای بازی‌های دوستانه در فیفادی‌های پیش رو برنامه‌ریزی کردیم. این موضوع در صورت قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد و ما کاملاً آماده می‌شویم تا در جام جهانی باقدرت حضور پیدا کنیم.

اصولی راجع به بحث تمدید قرارداد شمسایی تصریح کرد: ما در خدمت او هستیم و با پرقدرت ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مبالغ قرارداد گذشته آنها پرداخت شده است یا خیر، گفت: یک بدهی از سال گذشته باقی مانده است و آن هم به خاطر این بود که به آخر سال خوردیم و به دلیل گرفتاری و نزدیک شدن به مسابقات جام ملت‌ها نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم. یک مبلغ جزئی از سال گذشته باقی مانده است که در اولین فرصت به شمسایی تقدیم خواهیم کرد و قرارداد جدید را امضا می‌کنیم. هیچ مشکلی وحود ندارد. ارکان مدیریتی فدراسیون روی تمام قراردادها حساس هستند و این موارد کاملا انجام می شود خوشبختانه فصای خیلی خوبی وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • اصولی: بازی‌های دوستانه باعث شکل گیری شاکله تیم ملی فوتسال شد/ قرارداد شمسایی تمدید خواهد شد
  • اصولی: از فردا به فکر جام جهانی هستیم
  • وعده رئیس کمیته فوتسال برای تمدید قرارداد شمسایی
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی در دهه کرامت
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد