Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@03:25:27 GMT

مزاج همسرت را بشناس

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۶۰۱۹

مزاج همسرت را بشناس

بعضی مسائل زندگی زناشوئی تحت شرایط بیرونی است و افراد در آن دخالت چندانی ندارند؛ یعنی به اجبار تحمیل همسران می‌شود اما به‌گفته دکتر مرضیه اعلی‌زاده، پزشک متخصص طب سنتی آنچه بیشتر قابل‌ کنترل است و به همسران برای بهبود روابط و کیفیت زندگی آنان کمک خواهد کرد «مزاج» است.

مزاج را می‌توان تا حدودی با دستکاری‌هایی که در نوع غذا و میزان ورودی و خروجی مواد از بدن و همچنین سایر امور قابل‌ تغییر مثل محل زندگی، میزان خواب، نوع‌ فعالیت و ورزش، کنترل مسائل روحی- روانی کنترل کرد که در طب سنتی به اینها اصول حفظ سلامتی گفته می‌شود بنابراین آموزش تدابیر اصول حفظ سلامتی و نحوه مدیریت آنها کمک شایانی به طرفین برای بهبود روابط و کیفیت زندگی آنان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت شناخت مزاج

از دیدگاه طب سنتی تمام چیزهای دنیای پیرامون ما دارای مزاج است. یعنی مزاج، مخصوص انسان، حیوان و گیاه نیست بلکه اشیای بی‌جان اطراف ما نیز مزاج دارند.

انسان مرتب تحت تأثیر درون بدن خود و محیط اطرافش قرار دارد. مزاج باعث هویت و نوع رفتار فرد می‌شود. رفتار هر کسی در اطرافیانش اثر می‌گذارد و از طرف دیگر رفتار دیگران نیز در او موثر است؛ یعنی این تأثیر دوطرفه است.

این مطلب زمانی اهمیت خود را بیشتر جلوه می‌دهد که قرار باشد برای سالیان سال با کسی زیر یک سقف به‌طور مشترک زندگی کنیم. شناخت صحیح افراد از مزاج خود و اطرافیان‌شان باعث می‌شود زندگی مطلوب‌تر و پایدارتری داشته باشند.

هر فردی با یک مزاج پایه به‌دنیا می‌آید، ولی موضوع این است که مزاج تحت تأثیر محیط اطراف قرار می‌گیرد بنابراین مزاج افراد پیوسته در حال تغییر است. البته این تغییر دامنه متفاوتی دارد.

محیط تاثیرگذار اطراف ما شامل آب‌وهوا، میزان و نوع غذایی که می‌خوریم، نوع فعالیتی که داریم، میزان خروجی مواد زائد از بدن و مسائل روحی-روانی است.

شناخت هر فرد از مزاج خود باعث می‌شود عوامل تغییر و میزان تاثیر آنها را در خود بشناسد. این شناخت او را به اقدام عملی آگاهانه در جهت حفظ سلامتی سوق می‌دهد. این مهم باعث می‌شود افراد با کمک متخصص طب سنتی بتوانند مزاج خود و همسرشان را به تعادل نزدیک کنند.

این نوع شناخت همچنین به افراد کمک می‌کند نه‌‌تنها ازعلت بروز نوع رفتار خاص خود و همسرشان آگاهی داشته باشند، بلکه حتی تدابیر لازم را در مقابل این نوع رفتار بلد باشند و در زمان مناسب وارد عمل شوند.

‌لزوم مراجعه به متخصص برای شناخت مزاج

بهتر است همه افرادی که باهم در ارتباط هستند و از جمله کسانی که قصد زندگی مشترک دارند از نوع مزاج کلی بدن خود که از سوی متخصص طب سنتی تشخیص داده می‌شود اطلاع داشته باشند.

همچنین اگر مزاج از حالت تعادل خارج‌ شده باشد متخصص طب سنتی با توجه به نوع مزاج همسران به هر کدام توصیه‌های خاصی ارائه می‌دهد که این توصیه‌ها شامل بایدها و نبایدهایی نظیر: توصیه‌های غذایی (چه نوع غذایی را کمتر یا بیشتر بخورند، نوع ادویه‌ مصرفی چه باشد و...)، نوع عطر و ادکلنی که استفاده می‌کنند، توصیه‌های حرکتی (نوع، میزان و شدت ورزش مناسب)، میزان خوابی که هر فرد در طی شبانه‌روز بسته به مزاجش نیاز دارد، کنترل یا درمان مشکلات روحی هر کدام از همسران و همچنین آموزش اتخاذ رفتار متناسب با طرف مقابل نیز مد نظر است.‌

به‌طورکلی افراد با هر نوع مزاجی می‌توانند با انواع مزاج‌ها ازدواج کنند، ولی به شرطی که با مزاج خود و طرف مقابلشان آشنا باشند تا بتوانند اقدامات لازم را برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی انجام دهند و اگر مشکل ناخواسته‌ای به وجود آمد چگونگی مدیریت آن را بلد باشند؛ یعنی «مدیریت مزاج» و «مدیریت رفتار» خود و طرف مقابل را بدانند.

افراد خشک مزاج، حساس‌ترند

‌هر مزاجی اگر از حالت تعادل خارج شود، فرد با یک سری مشکلات مواجه می‌شود. ولی به‌هرحال در بین انواع مزاج،‌ افراد با مزاجِ خشک از همان کودکی به توجه بیشتری از نظر ملاحظات غذایی و روحی و سایر مسائلی که قبلا بیان شد نیاز دارند.

به‌خصوص اگر قرار باشد دو نفر با مزاج خشک با یکدیگر زندگی مشترک داشته باشند حالا چه مزاج گرم و خشک باشد چه سرد و خشک. البته این یک دیدگاه است و تا حالا بررسی نشده است، ولی کاملا قابل پیش بینی است زیرا مزاج خشک قابلیت انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

هدف ما این است که افراد با ابعاد مختلف ازدواج آشنا شوند و در راستای بهبود روابط با یکدیگر تلاش کنند. به‌هرحال اگر دو نفر به طور منطقی عمیقا به یکدیگرعلاقه‌مند هستند اختلاف مزاج یا در یک راستا بودن مزاج آنان به هیچ عنوان نباید مانع ازدواج آنان شود. زیرا مزاج با توصیه‌های ساده و عملی کاملا قابل کنترل و تعدیل است. شایسته است مسؤولان اجرایی کشور و متولیان بهداشت جامعه، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سطح آگاهی جامعه را در این زمینه افزایش دهند.‌

نقش مزاج در کاهش اختلافات

با شناخت مزاج و یادگرفتن تدابیر لازم و نوع واکنشی که فرد باید در زمان مناسب نشان دهد، قادر خواهد بود باعث شکستن حرمت‌ها و پشیمانی نشود. زیرا گاهی پشیمانی سودی ندارد.

برای تفهیم بیشتر موضوع مثالی می‌زنیم؛ بطور طبیعی در مزاج گرم و خشک برانگیختگیِ سریعِ رفتاری دیده می‌شود.

اگر مردی مزاجش گرم و خشک باشد و شب کم‌خوابی یا بی‌خوابی داشته و در طول روز گرم تابستان فعالیت کاری سنگینی داشته و در وعده غذایی‌اش از ادویه‌جات تند هم استفاده کرده باشد و به دلیل سطح درآمد پایین قادر به تهیه ملزومات و فهرست خرید مایحتاج روزانه زندگی نباشد مسلما زمانی‌که به منزل برمی‌گردد منتظر یک جرقه است تا انفجار رفتاری در وی شروع شود.

همچنین اگر همسر این مرد نیز مزاج خشکی داشته باشد با کوچک‌ترین رفتار شوهر، او نیز شعله‌ور و منفجر می‌شود یا با تکرار این رفتارها گاهی آن‌قدر سرد می‌شود که دیگر نمی‌تواند مهم‌ترین نیاز اصلی همسرش که رفتار جنسی مناسب است را بروز دهد.

اما اگر همین زن مزاج شوهرش را بشناسد، می‌تواند رفتار بسیار زیرکانه‌ای داشته باشد. مثلا زمانی‌که خواب شوهر تنظیم نبوده هم‌زمان لیست خرید را به او ندهد و خرید را به زمان مناسب دیگری موکول کند. یا به‌محض ورود شوهر به منزل یک لیوان شربت مناسب مزاج او به دستش دهد یا علاج واقعه قبل از وقوع کند؛ یعنی بداند مثلا چه غذایی با چه نوع ادویه‌ای مناسب خود و همسرش است بنابراین آگاهی از مزاج نه تنها از اختلافات زناشویی جلوگیری می‌کند بلکه باعث ارتقای سطح روابط در محیط خانوادگی و حتی اجتماع می‌شود. این یعنی مدیریت زندگی و ایجاد حس توانایی در فرد که به نوبه خود باعث افزایش اعتماد به نفس در وی می‌شود که مسلما احساس خوشایندی است.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مزاج زناشویی متخصص طب سنتی داشته باشند مزاج خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۶۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج، سفری برای پاک شدن و رسیدن به اخلاص است

ایسنا/اصفهان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: حج، سفری برای پاک کردن خود است. سعی کنید که در این سفر، از این صفات منفی خود را جدا کنید و از خدا بخواهید که به شما کمک کند که بهترین رفتار را داشته باشید. اگر از سفر برگردید و تغییر مثبتی نداشته باشید، ضرر کرده‌اید و مکه که پاک کننده‌ است، نیز بر شما اثری نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در کنگرۀ عظیم حج تمتع که امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید در سفر حج به آن توجه داشته باشید، مفهوم اخلاص است. در قرآن و روایات آمده‌ که شیطان با تمام قوا از تمام جوانب تلاش می‌کند که اخلاص شما را مورد هدف قرار دهد.

وی افزود: انسان باید کار را صرفاً برای خدا انجام دهد و برای کسب قدرت و عنوان خاص اعمال را انجام ندهد. انسان باید به خدای خود بگوید که خداوندا چون تو فرمودی که من حج انجام دهم، پس من فقط برای تو انجام می‌دهم. ما باید برای انجام واجبات خود هزینه کنیم و هیچ واجبی از واجب دیگر برتر نیست.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: بنابراین در وهلۀ اول اخلاص مهم است. در روایات آمده که اگر انسانی ۴۰ شبانه روز با اخلاص کار انحام دهد، خداوند حکمت را بر زبان او جاری می‌کند.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به اینکه نکتهٔ دوم دارای اهمیت برای سفر حج، داشتن برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: از کسانی که در گذشته به حج مشرف شده‌اند، مشورت بگیرید و برای ایام سفر خود در محضر پیامبر(ص) برنامه‌ریزی کنید. از قبل به خوبی فکر کنید. فرصتی در اختیار شماست که در مسجدالحرام و مسجدالنبی با خدا راز و نیاز کنید. این فرصت‌ها برای افراد بسیار کم اتفاق می‌افتد. برای تک‌تک مقاطع روز به‌گونه‌ای برنامه داشته باشید که گویا آخرین سفر شماست.

وی با بیان اینکه در این سفر، دانش و علم کافی داشته باشید، اظهار کرد: در کلاس‌ها و جلسات مربوط به حج شرکت کرده و کتاب‌های مربوط به حج را از نظر بگذرانید. در مورد این سفر، دانش‌افزایی کنید تا به خوبی از سفر خود بهره ببرید. افرادی بودند که در حج شرکت کرده و برخی اعمال را نیز به جا آوردند، ولی بعد از بازگشت به ایران متوجه شدند که اعمال احرام به جای نیاورده و در برنامه‌ریزی‌ها اشتباه کرده بودند. می‌توانید از روحانیون همراه کاروان هم برای دانش‌افزایی کمک بخواهید.

او اصلاح رفتار را یکی از مهمترین نکاتی دانست که باید در سفر حج، آن را در مرکز توجه قرار داد و گفت: همهٔ ما اشکالات اخلاقی داریم و هیچ کس مبری از این ایرادات نیست، اما این سفر، سفری برای پاک کردن خود است. سعی کنید که در این سفر، خود را از این صفات منفی جدا کنید و از خدا بخواهید که به شما کمک کند که بهترین رفتار را داشته باشید. تلاش کنید که رفتارتان پس از این سفر با همسایه‌ها و دوستان و فرزندان تغییر کند و بهتر شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • حج، سفری برای پاک شدن و رسیدن به اخلاص است
  • (عکس) حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی
  • آزادی بیان به سبک آمریکایی + فیلم
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه + فیلم
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
  • فیلم/ رفتار وحشیانه پلیس آلمان با حامیان فلسطین
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟