Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت چین با اشاره به اظهارات جدید مقامات آمریکا که پکن را مقصر اصلی در تنش‌ها بر سر جزیره تایوان دانسته‌اند، اعلام کرد واشنگتن خود مسئول اصلی ناآرامی‌ها و تنش‌ها در این منطقه است.

وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «آمریکا باعث و بانی تحرکات و ناآرامی‌هاست و با فروش سلاح و کشتی‌های جنگی به تایوان به صلح منطقه آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین مخالفت قاطع خود را اعلام می‌کند و اقداماتی برای مقابله انجام خواهد داد.»

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «دخالت در استقلال تایوان ورود به یک بن‌بست است، زیرا چین هرگونه توطئه‌ای از این دست را از بین خواهد برد. عزم و اراده چین برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تزلزل ناپذیر است.»

پیش از این آمریکا با اعلام آنکه در طول ۴ روز گذشته چین بیش از ۱۵۰ جنگنده را بر فراز منطقه دفاعی تایوان به پرواز در آورده است، مدعی شده بود: «چنین اقداماتی باعث افزایش تنش بر سر تایوان است.»

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و بار‌ها اعلام کرده در صورتی که این منطقه به طور رسمی استقلال خود را اعلام کند آمادگی دارد که همین حالا وارد جنگ با آن شود.

جمعه هفته گذشته، وزارت دفاع تایوان از درگیری میان جنگنده‌های تایوان با ۱۸ فروند جنگنده جی – ۱۶، چهار جنگنده اس یو – ۳۰ و دو بمب افکن اچ – ۶ با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و یک هواپیمای نظامی متعلق به دولت چین خبر داد.

دریای جنوبی چین به عنوان یکی از گذرگاه‌های آبی استراتژیک بین الملل مورد مناقشه جدی میان چین و کشور‌های این منطقه است. چین این منطقه را تحت حاکمیت خود می‌داند، در حالی که تایوان با حمایت آمریکا با این امر مخالف است.

مقامات چین بار‌ها واشنگتن را دلیل اصلی اختلافات سیاسی میان تایوان و چین معرفی کرده‌اند. به طور مثال، به تازگی «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی تفرقه‌انگیز اعلام کرد واشنگتن نگران تحرکات جنگنده‌های چینی علیه پدافند هوایی تایوان است و مدعی شد: «آمریکا عمیقا نگران این اقدامات تحریک‌آمیز چین در نزدیکی تایوان است چرا که این تحرکات باعث بی‌ثباتی و پیامد‌های غیر قابل پیش‌بینی برای صلح این منطقه است. واشنگتن این تحرکات را به شدت محکوم می‌کند.»

«جان مرشایمر» استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی، جنگ محدود هسته‌ای میان آمریکا و چین در دریای چین جنوبی را محتمل می‌داند. او بر این باور است که ظهور چین به عنوان یک هژمونی منطقه‌ای به صورت صلح آمیز نخواهد بود، زیرا آمریکا این موضوع را نمی‌پذیرد و احتمال تقابل دو طرف زیاد است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنگه تایوان تنش آمریکا و چین روابط آمریکا و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد

خلبان این اف-۱۶ تنها سرنشین آن بود که توانست خود را به موقع از جنگنده خارج کند و زنده بماند.

هنوز علت سقوط این جنگنده مشخص نیست و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.

مقام‌های آمریکایی از پرسنل غیرضروری خواسته‌اند از تردد در محل سقوط هواپیما خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی استفاده شده در این هواپیما ممکن است که مخاطراتی برای آن‌ها داشته باشد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • بیداری دنیا در قبال مسئله فلسطین مرهون جبهه مقاومت است
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان