سیره حکومتی و فردی پیامبر اعظم/اسوه حسنهای که بر دلها حکومت کرد
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۶۷۸۵
خبرگزاری مهر - گروه استانها: ایام رحلت نبی مکرم اسلام بهانهای شد برای گفتوگو با سید احمد میرعمادی مؤلف کتاب «اسوه حسنه» تا بستری برای بازخوانی سیره پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم باشد.
کتاب «اسوه حسنه» پژوهشی درباره سیره پیامبر اعظم است که در آن با استفاده آیات قرآن، روایات و متون تاریخی گوشهای از سیره آن حضرت در ابعاد گوناگون معرفیشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخلاق شخصی و فردی پیامبر اعظم (ص)، ازدواج و خانواده در سیره پیامبر (ص)، سیره عبادی پیامبر (ص) و جلوههای عبادت در سیره نبوی، اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) ازجمله بخشهای این کتاب است. همچنین در بخشهای پنجم تا هفتم این کتاب به مباحثی چون سیره آموزشی پیامبر اعظم (ص)، تلاشهای اقتصادی در سیره نبوی و روش حکومتی رسول خدا (ص) اشارهشده است.
مشروح گفتگو با مؤلف این کتاب را در ادامه میخوانید.
تهی شدن عرصه سیاست از اخلاق
آیتالله سید احمد میرعمادی در گفتگو با خبرنگار مهر به «سیره حکومتی» پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم اشاره کرد و گفت: حکومتهای امروز دنیا متأسفانه از تعالیم انبیای الهی کمتر بهره گرفته و معمولاً سیاستمداران به سمت تأمین منافع شخصی گروهی و حزبی و نظریهپردازیهای بشری سوق دادهشدهاند.
وی ادامه داد: پشتوانه فکری این سیاستها سرمایهداری افسارگسیخته، لیبرالیسم، اومانیسم و سکولاریسم است که عرصه سیاست را بهکلی از اخلاق تهی ساختهاند.
سه اصل حکومتی پیامبر اکرم
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم روش حکومتی خود را بر پایه سه اصل «پایبندی به اخلاق، قانون و عدالت» قرار داد.
آیتالله میرعمادی یادآور شد: ایشان معیارهای حکومت رانی ضابطهمند، شایستهسالار، اخلاق مدار و عدالت محور را مطرح کردند و درنتیجه اسوه و الگو برای همه حاکمان شدند.
وی به اصل «عدالت محوری» اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم حاکمی عادل بود و عدالت را در تمام ابعاد آن اعم از عدالت اجتماعی، عدالت فردی، عدالت قضایی، عدالت خانوادگی و غیره رعایت میکرد.
آیتالله میرعمادی یادآور شد: ازنظر پیامبر اکرم ملاک حکمرانی عدل است و همین محکمترین بنیانی بوده که حکومت بر پایه آن استوار است.
ملاک عملی پیامبر اعظم حق و عدالت بود
وی با بیان اینکه معمولاً روش حکومتداری حاکمان در دنیا سه گونه است، گفت: در حکومت «مستبدانه»، دیکتاتورها برای ملتها ارزشی قائل نیستند و با زور بر مردم و خردمندان حکومت میکنند.
حکومتداری با عدل و داد یکی از نقاط درخشان حیات پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم است این مؤلف و نویسنده کتاب ادامه داد: در حکومت «فریبکارانه» حاکمان مردم را از توجه به کارهای اساسی بازمیدارند و به یک سری چیزهای بیارزش سرگرم میکنند و بذل و بخششهای فراوانی انجام میدهند معمولاً این نوع حکومتها به دشمن باج میدهند تا بر دوست بتازند.
آیتالله میرعمادی افزود: در حکومت «عادلانه»، حاکم فردی مسئول است که میخواهد حق و عدالت برپا شود و حکومتداری با عدل و داد یکی از نقاط درخشان حیات پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله و سلم است، آن حضرت در مدت کمتر از ۱۰ سال از حکومتش در مدینه ثابت کرد که ملاک عملی او حق و عدالت است و در اجرای حق و عدالت هیچگونه سستی و کوتاهی نمیکنند.
مداری و قانون پذیری از عوامل مهم موفقیت پیامبر
وی همچنین به اصل «قانون مداری و شایستهسالاری» اشاره کرد و یادآور شد: هیچ انسانی در اجتماع بدون قانون نمیتواند زندگی کند و تصور جامعه بیقانون وحشتناک است، از همین رو پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله و سلّم از همان آغاز رسالت کوشید تا اصحاب به رعایت قوانین و مقررات الهی پایبند باشند حتی خود آن حضرت در رعایت قوانین و مقررات همواره پیشقدم بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اساساً یکی از عوامل مهم موفقیت پیامبر در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی قانون مداری و قانون پذیری ایشان بود. آن حضرت اجازه نمیداد کسی به حریم قانون تجاوز کند و با قانونشکنان بهشدت برخورد میکرد، سیره ایشان اجرای قانون و شایستهسالاری در حکومت بود و آن بزرگوار اجرای قانون را از نعمت باران هم مفیدتر میدانست.
حکومت پیامبر اکرم حکومت بر دلها بود
آیتالله میرعمادی در ادامه سخنان خود به اصل «اخلاق محوری» اشاره کرد و گفت: حکومت پیامبر اکرم حکومت بر دلها بود، آن حضرت در تمام مراحل زندگی اخلاق را محور حرکت خود قرار میداد.
شعار «المسلمون عند شروطهم، لادین لمن لا عهد له» اساس حکومت پیامبر اکرم را تشکیل میداد وی با بیان اینکه ایشان در امر حکومتی پایبند به عهد و پیمان بود، افزود: شعار «المسلمون عند شروطهم، لادین لمن لا عهد له» اساس حکومت پیامبر اکرم را تشکیل میداد.
این محقق و پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: ایشان داشتن سعهصدر را برای مدیریت اجتماع و کنترل موجهای سنگین مشکلات و سختیها و عبور از موانع و چالشها ضروری میدانست و سعهصدر روش دائمی آن حضرت بود.
آیتالله میرعمادی افزود: حفظ کرامت و عزت انسانی، دور کردن انسانها از ذلت و خواری و رعایت حقوق افراد یکی از آموزههای برجسته در سیره نبوی است. از دیدگاه پیامبر اکرم انسان مجاز نیست ذلت بپذیرد و گوهر کرامتش را منکوب کند و اگر از روی میل و رغبت ذلت و خواری را بپذیرد از حوزه پیروی پیامبر آل پیامبر خارج خواهد شد.
تشریح «سیره فردی» پیامبر اسلام
وی در ادامه سخنان خود با تشریح «سیره فردی» پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم، گفت: انسانها برای رفع نیازهای شخصی و غریزی خود رفتارهایی انجام میدهند ازجمله خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، سخن گفتن، نظافت و آراستگی و کارهای دیگر از این قبیل که چگونگی این رفتارها نمایانگر شخصیت آنها و بازتاب عقاید و اندیشههای ایشان است.
وی ادامه داد: خداوند متعال که پیامبران خود را برای تربیت و تزکیه مردم برانگیخت الگوی برتر را پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم قرار داد تا همگان در همه رفتارهای خود از ایشان تبعیت کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: رفتارهای فردی که تاریخ از پیامبر اسلام ثبت کرده و در منابع و متون دینی نیز موجود است نمونههایی زیبا و شگفتانگیز بوده که برای همه انسانها در همیشه تاریخ اسوه حسنه و راهنمای نجاتبخش است.
آیتالله میرعمادی بیان کرد: آن بزرگوار لباس سادهای داشت هرچه مباح و پاک بود به تن میکرد و به نوع پوشاک توجهی نداشت فقط سادگی و نظافت آن مهم بود.
وی گفت: در زمانی که بزرگان بر مرکب خاصی سوار میشدند تا با آن به دیگران فخرفروشی کنند رسول خدا بر هر چه ممکن بود سوار میشد و اگر پیادهای را در مسیرش میدید بر مرکب خویش سوار میکرد.
رسول اکرم در عین ساده زیستی، جلال و هیبت خاصی داشت
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه ایشان به نظافت و پاکیزگی و آراسته بودن ظاهر بسیار اهمیت میداد، عنوان کرد: ایشان زندگی ساده و بیآلایشی داشت و زرقوبرق و تجملات را از خود دور میکرد و قناعت را سرلوحه خویش ساخته بود.
این محقق حوزوی ادامه داد: او با تواضع بسیار بر زمین مینشست، زیراندازش حصیر بود و بالش چرمی که با لیف خرما پر شده بود زیر سر میگذاشت.
وی افزود: هرگز سه روز متوالی از نان گندم سیر نخورد و هرگز متکلف و سربار کسی نبوده است و زحمت برای کسی درست نمیکرد.
آیتالله میرعمادی بیان کرد: ایشان به بوی خوش بسیار علاقه داشت بهطوریکه گفته شد که یکسوم درآمدش را صرف خرید عطر و مواد خوشبو میکرد تا آنجا که از بوی عطر آن حضرت معلوم میشد که از چه محلی عبور کرده است.
وی با بیان اینکه حضرت رسول اکرم با فقرا و نیازمندان همنشینی داشت و بر سر سفره آنان مینشست و هرگز فقیری را تحقیر نکرد، ادامه داد: ایشان از هیچ سلطانی هراس نداشت مستمندان و پادشاهان را با یک روش به توحید دعوت میکرد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: رسول اکرم در عین ساده زیستی در خوراک و پوشاک و مرکب، جلال و هیبت خاصی داشت و در میان اصحاب بسیار عزیز و گرامی بود.
مؤلف کتاب «اسوه حسنه» گفت: در این کتاب سیره فردی پیامبر را در هشت بخش و سیره حکومتی پیامبر را در ۱۲ بخش موردبحث قرار داریم که علاقهمندان میتوانند به این کتاب مراجعه کنند.
کد خبر 5320310منبع: مهر
کلیدواژه: سید احمد میرعمادی استاد حوزه و دانشگاه پیامبر اکرم ص سیره پیامبر رحلت پیامبر اکرم ص ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا زلزله کرمانشاه واکسن کرونا گرگان کهگیلویه و بویراحمد احمد وحیدی قزوین سیستان و بلوچستان اربعین 1400 واکسیناسیون کرونا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم استاد حوزه و دانشگاه آیت الله میرعمادی حکومت پیامبر اکرم پیامبر اعظم حق و عدالت آن حضرت اسوه حسنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
گزارش بیبیسی درباره نیکا شاکرمی نشاندهنده این است که محاسبات و تمرکز شبکههای غربی پس از اوجگیری اعتراضات دانشجویان به نسلکشی در غزه، دچار تزلزل شده است. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، شبکه بیبیسی جهانی بهتازگی گزارشی از کیفیت فوت نیکا شاکرمی، نوجوان جانباخته در اغتشاشات 1401 منتشر کرده و مدعی شده است ماحصل چند ماه کار تیم تحقیقاتی این شبکه است. این سومین بار است که رسانههای ضدایرانی مدعی کشف اسناد محرمانه و اختصاصی درباره نیکا شاکرمی میشوند و تلاش میکنند تا روایت های جدیدی درباره این پرونده خلق کنند.
اولین بار بیست و پنجم شهریور 1402، همزمان با سالگرد فوت مهسا امینی و فراخوان شبکههای ضدانقلاب، یک گروهک هکری موسوم به «عدالت علی»، تلاش کرد با جعل یک سند با عنوان «تجاوز به نیکا شاکرمی» ، اغتشاشات را زنده کند.
جعل این سند بهقدری عجولانه صورت گرفته بود که استانداردهای ابتدایی اسناد ارگانهای مربوطه را رعایت نکرده بود، ایراد اولیه این سند جعلی، در متن ساختگی آن بود که از فونت عربی استفاده و همچنین در تاریخ تنظیم این سند نیز بیدقتی مهمی شده بود.
در حالی که نهم دی 1401 مصادف با روز جمعه بود، عدالت علی در ایجاد این سند، این نکته را رعایت نکرده و تاریخ تنظیم این سند حساس را در یک روز تعطیل تنظیم کرده بود.
اسناد محرمانه انگلیسی درباره چیست؟
پس از عدم استقبال مردمی از فراخوانهای اغتشاش در سالگرد فوت مهسا امینی و بیتوجهی به این سند جعلی، خبرنگاران شبکههای فارسی زبان و اکانتهای سایبری ضدانقلاب، شش ماه بعد در اسفندماه 1402، دوباره این سند را بازنشر و وایرال کردند و دومین تلاش براندازان در داستانسرایی درباره نیکا شاکرمی بیثمر ماند.
طی این سالها گروههای هکری همچون عدالت علی و گروههای وابسته به منافقین چندین بار درباره موضوعات مختلف، داستانهای ساختگی متعددی طراحی کرده و خودسرانه در قالب اسناد جعلی «محرمانه» و «اختصاصی» تنظیم کردهاند.
در بسیاری از این اسناد، گافهای مبتدی متعددی مشاهده شده است. در برخی از آنها، سربرگ سند جعل شده، به وزارت اطلاعات نسبت داده شده است؛ اما به اشتباه امضای فرماندهان سپاه را پای آن درج کردند.
نکته مهم درباره این اسناد این است که طبق استانداردهای دستورالعمل تنظیم این قبیل اسناد، باید برای اسناد طبقهبندی شده، مهر طبقهبندی درج شده باشد. همچنین اسناد خیلی محرمانه نیز باید در گاوصندوق نگهداری شود و نه در سیستمهای متصل به فضای سایبری و یا اینترنتی؛ به همین خاطر اسناد شاید درز پیدا کند اما هک نخواهند شد.
اکنون با گذشت دو ماه، بار دیگر داستانی جدید درباره نیکا شاکرمی طراحی شده و این بار توسط سرویس جهانی بیبیسی در رسانهها منتشر شده است. نکته جالب گزارش بیبیسی آن است که اسناد جعلی و ادعاهای قبلی گروهک هکری عدالت علی را رد میکند و خود از نو روایتی جدید ارائه میدهد!
سرویس جهانی بیبیسی مدعی شده اسناد جدیدی از نیکا شاکرمی به دست آورده و نسبت به گروه عدالت علی فراتر گذاشته و حتی مکالمات مامورانی که شاکرمی را بازداشت کردند را در یک سند جعلی، طراحی و تبدیل به مستند کرده است. در این اسناد جدید بی بی سی فارسی با ادعا و بهانه عدم شناسایی شدن منبع اطلاعاتی مورد ادعای این شبکه، به شکل ناشیانه ای بازسازی کرده است که مشخص است منبع ادعایی حتی آشنایی اولیه با رویه مکاتبات اداری نهادهای انتظامی و امنیتی را ندارد.
در سندهای ادعایی بیبیسی، شماره پرونده سند بهطور ناشیانه حذف شده است که احتمالا به دلیل برداشت مبتدیانه سربرگ از جستجوی ساده اینترنتی است. همچنین فونت عبارت «خیلی محرمانه» که در نقطهچین درج شده، بهصورت دستی تغییر پیدا کرده و با فونت کلمات روبهرو تفاوت دارد. تصویر اول مربوط به اسنادی است که طبق روال عادی، شماره پرونده آن درج شده است؛ اما در تصویر دوم که بیبیسی منتشر کرده، این بخش حذف شده است.
بیبیسی در این گزارش ریز مکالمات مأموران را هم ساخته است و نکته جالبتر آنکه برای اطمینان از درستی آن، مدعی شده از یک افسر سابق به اصطلاح اطلاعاتی ایرانی صحتسنجی کرده است. در این صحتسنجی نیز افسر مورد ادعای بیبیسی برای صحت این ماجرا اطمینان کامل نمیدهد! بااینحال بیبیسی که خود علناً اعلام میکند که نمیتواند بهطور صددرصدی این روایت را تایید کند، اما گزارش را در سطح بینالمللی و در سرویس جهانی این شبکه منتشر کرده و حتی فعل و انفعالات ماموران را تصویرسازی کرده است!
ایراد دیگر این ادعای کذب، روایتسازی درباره «بازداشت اول و فرار نیکا شاکرمی از دست ماموران» است. در این سند پر اشکال که حتی بی بی سی هم حاضر نیست آن را قاطعانه تایید کند، گفته شده نیکا شاکرمی حدود ساعت 19:30 در شُرف بازداشت بوده که موفق میشود از دست ماموران بگریزد. در تشریح گزارش بیبیسی به استناد این سند آمده که در همین بازه زمانی بوده که با دوستانش تماس گرفته و اطلاع داده که تحت تعقیب ماموران است. در ادامه این روایت جعلی آمده نهایتا نیکا شاکرمی حدود ساعت 20:15 بازداشت میشود و در شرایطی قرار میگیرد که دیگر «امکان تماس نداشته و نهایتا به قتل میرسد».
اما این درحالی است که مادر نیکا شاکرمی در مصاحبه با رادیوفردا، رسانه وابسته به سازمان سیا، در سال 1401 گفته بود نیکا حدود ساعت 23:30 با او تماس گرفته و صدای داد و فریاد او و دوستانش در حال فرار را شنیده و این آخرین مکالمه صوتی او با دخترش بوده است!
همچنین در تصاویری که با دستور قضائی از موبایل نیکا شاکرمی پس از مرگش استخراج شده مشخص میشود که مرحوم نیکا شاکرمی در ساعت 4:57 بامداد 30 شهریور پیامکی با عنوان «تقصیر هیچکس نبود» خطاب به مادرش ارسال کرده است. بعدها پیامهای دیگری از صفحه اینستاگرامی نیکا شاکرمی استخراج شد که نشان میداد او پیش از این قضایا، از یک فروشنده اینترنتی درخواست خرید قرص برنج کرده است.
نکته قابل توجه دیگر این است که بیبیسی به دروغ، ضابط این پرونده را اطلاعات سپاه معرفی کرده و این داستان هالیوودی را بر گردن این سازمان انداخته است.
همچنین در نتیجهگیری این گزارش آمده که جسد نیکا توسط ماموران امنیتی، پس از تعدی در خیابان رها شده است! اما در تصاویر منتشر شده از محل فوت نیکا شاکرمی نشان میدهد که و از ساختمان به پایین پرتاب شده و در حیاط یک ساختمان سقوط کرده است. همچنین هیچ ردی از کشاندن جسد او و انتقالش به این محل وجود ندارد! همچنین در این تصویر بر خلاف ادعای بیبیسی، اثری از ضربات متعدد باتوم به نقاط مختلف بدن او نیست.
چرا کیس نیکا در سرویسهای اطلاعاتی غربی نمیسوزد؟
اینکه چرا برای اقدام رسانهای علیه ایران به سراغ نیکا شاکرمی رفتند، پاسخ جالبی دارد، ماجرای خودکشی نیکا شاکرمی در محله امیراکرم پتانسیلهای خاصی را برای روایتسازی چندباره معاندین و شبکههای ضدایرانی داشت.
اگر حوادث 1401 را مرور کنیم، ماجرای نیکا شاکرمی پس از دو عملیاتروانی درباره حدیث نجفی و سارینا اسماعیلزاده رخ داده بود که روایتسازی شاکرمی از دو مورد قبلی در شبکههای اجتماعی موفقتر بود. دلیل این موفقیت نیز تا حدودی وابسته به مرگ مجهول و مشکوک این دختر نوجوان بود و بخش قابل توجه دیگر آن نیز مدیون ارتباطگیری و همکاری خانواده شاکرمی با شبکههای ضدانقلاب بوده است.
خط عملیات روانی نیکا شاکرمی نیز در سال 1401 از طریق تماس یکی از اعضای خانواده با کانال ارتباطی خاص در برلین صورت گرفته و این خانواده را به رسانههای ضد انقلاب وصل کرده بود.
داستان سارینا اسماعیلزاده و نیکا شاکرمی در سال 1401 یک سناریو تکراری و کپیبرداری شده از ماجرای ترانه موسوی و عاطفه امام در فتنه سال 88 بود. ماجرای دو کشتهسازی سال 88 نیز توسط دو روزنامهنگار در خارج از کشور صورت گرفته بود که ادعا کرده بودند که دختری با نام ترانه موسوی در اغتشاشات دستگیر شده و بدنش به آتش کشیده شده است!
البته این دو خبرنگار چندی بعد با انتشار یک بیانیه اعتراف کردند که این داستانها ساختگی بوده است. گزارش نیکا شاکرمی نیز توسط دو خبرنگار به نام آیدا میلر و برترام هیل تهیه شده که نکته قابل تامل این است که صفحه توئیتری آیدا میلر در آستانه انتشار این خبر تاسیس شده و در همین ایام فعالیت در شبکههای اجتماعی را آغاز کرده است. همچنین هیچ گزارش دیگری از این خبرنگار در گذشته و در سایت بیبیسی وجود ندارد.
با توصیف نکات فوق، بیان و درک چهار نکته درباره عملیات روانی جدید بریتانیاییها ضروری است:
1- خبر تولیدشده توسط بیبیسی مشابه خبر ایجادشده توسط رویترز در آبان 98 (روایت کذب درباره قتل سارینا اسماعیلزاده) بر پایه هر چه دروغ بزرگتر، باورپذیرتر، درست شده است.
2- این گزارش آنقدر با عجله تنظیم شده که تهیهکنندگان فراموش کردهاند نام نیکا شاکرمی را در سربرگهای ادعایی وارد کنند و جزییات بدیهی را در روایت خود در نظر بگیرند. برخلاف ادعای بی بی سی مبنی بر تحقیقات چند ماهه، گزارش فوق بسیار عجولانه و به دلیل یک نیاز فوری در حوزه عملیات روانی ضد ایران تنظیم شده است.
3- پس از شکست های متوالی در منطقه، دشمن دچار اختلال ادراکی شده و با داستانسرایی در حال جبران شکست سنگین است. جبران این اقدام برعهده انگلیسیها افتاده است.
4- تحریک ذهن سیال، پویا و حساس نوجوانان و جوانان کمتجربه در مدارس و نیز تعدادی عناصر فعال در دانشگاه پشت پرده اصلی تحرکاتی است که انگلیسیها مدیریت آن را برعهده گرفتهاند، در روزهای اخیر گروهک کانون صنفی معلمان و شورای غیرقانونی هماهنگی تشکلهای صنفی از آب گلآلود شده ماهیگیری کرده و با تحریک دانش آموزان سعی دارند آنها را به خیابان بکشند!
منبع: مشرق
انتهای پیام/