Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:07:33 GMT

احیای سرمایه اجتماعی با مرهم امید

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۷۳۶۹

احیای سرمایه اجتماعی با مرهم امید

فشار های اقتصادی ناشی از تحریم ها و البته برخی سوء مدیریت‌ها در سال‌ های گذشته مشکلات معیشتی بسیاری برای مردم به دنبال آورد. کاهش شدید ارزش پول ملی، تورم افسارگسیخته، رشد تصاعدی قیمت کالا های اساسی، شکل‌گیری صف‌های طولانی برای مرغ و روغن و موارد دیگر،  همه و همه در سال‌های گذشته باعث ضعیف شدن امید مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان انتشار خبرهای جسته و گریخته از فساد های ریز و درشت اقتصادی، تحمل فشار اقتصادی را برای مردم سخت‌تر و  معنا و مصداق «مقاومت» را از درون با چالش مواجه کرد.

فصل بازسازی امید

دعواهای جناحی و رقابت‌ های سیاسی که گاه در روابط  مسوولان و سیاست‌ ورزان و حتی نهادها و ارکان قدرت بروز و نمود می‌یافت، هم بیش از پیش اعتماد و امید مردم به بهبود وضعیت کشور را کم رنگ کرد. در یک سال پایانی دولت روحانی مردم بارها شاهد بروز اختلافات گسترده میان نمایندگان مجلس یازدهم  و دولتمردان بودند؛ اختلافاتی که بارها از چارچوب خارج شد و موجب شد رهبری به نمایندگان تذکر بدهند. در این میان وعده‌ های بر زمین مانده دولت و مجلس هم مزید بر علت شد و امید به کارآمدی نهاد اجرایی و حتی تقنینی را بیش از پیش زیر سوال برد. به این ترتیب مشارکت سیاسی به عنوان یکی از مهمترین مصادیق سرمایه اجتماعی در انتخابات‌ های اخیر کاهش معناداری را تجربه کرد.تسریع واکسیناسیون و تامین واکسن، هم زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید مردم به کنترل کرونا و اعتماد آنها به نهاد دولت را افزایش داده است.

شیوع و نحوه مدیریت کرونا هم طی یک سال و نیم اخیر بحث و نظرهای بسیاری را در جامعه برانگیخته و امید مردم را هدف گرفته است. در این میان رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و معاندان نظام هم از هر بهانه‌ ای برای تقویت نا امیدی ودلسردی مردم استفاده کرده‌اند. همه این عوامل در کنار بسیاری ناگفته‌های دیگر دست به دست هم داده و اسباب کاهش کیفیت شاخص سرمایه اجتماعی را در کشورمان فراهم کرده است.

امید و اعتماد عمومی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی در کشورمان نیازمند بازسازی است. جامعه ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اقدامات امیدآفرینی است که دولت و مجلس باید در دستور کار قرار دهند تا از سویی اعتماد مردم به کارآمدی نهادهای انتخابی و از سوی دیگر همدلی مردم با نظام را افزایش دهند.

برنامه‌ ها و اقدامات امید آفرین دولت سیزدهم

مساله کرونا امروز مهمترین دغدغه مردم است. تاخیر در تامین واکسن و واکسیناسیون جامعه در برابر بیماری همه‌گیر در ماه‌های اخیر، انتقادات و اعتراضات بسیاری را از سوی مردم برانگیخته بود. اگرچه بروز پنج پیک سنگین، خسارات جانی ومالی بسیاری به جامعه تحمیل کرد، ولی تامین واکسن به دلیل وجود تحریم‌ ها و البته سو مدیریت‌ها با تاخیر و کندی صورت می‌گرفت.

تسریع شتاب واکسیناسیون و تامین واکسن همزمان به روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید مردم به کنترل کرونا و اعتماد آنها به نهاد دولت را افزایش داده است. امروز نزدیک به ۱۰۰ درصد معلمان واکسینه شده‌اند. نوبت واکسیناسیون به متولدین دهه ۶۰ رسیده و واکسینه کردن دانش‌آموزان هم در دستور کار قرار گرفته است.  همراهی دولت و مجلس  در راستای حل مشکلات مردم و بر اساس اولویت‌های واقع‌ بینانه و عینی کشور، می‌تواند سرمایه اجتماعی را به جامعه بازگرداند.

همچنین وعده‌های آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری درمورد تامین مسکن برای مردم و ساخت سالانه یک میلیون واحد، امید به خانه‌دار شدن را درمیان مردم افزایش داده است. این در حالی است که افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره در سال‌ های اخیر، موجی از ناامیدی را در جامعه ایجاد کرده است. بی نتیجه ماندن طرح‌هایی چون مسکن اجتماعی هم در ایجاد این دلسردی کم تاثیر نبود.

همچنین برنامه‌ریزی عملیاتی دستگاه اجرایی برای تحقق وعده‌های آیت‌الله رییسی در خصوص ایجاد اشتغال، حمایت از تولید، عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد، می‌تواند کورسوی امید به بهبود اوضاع را به آتشفشانی از امید بدل کند.

همراهی دولت و مجلس به عنوان دو رکن از ارکان اصلی نظام در راستای حل مشکلات مردم و بر اساس اولویت‌های واقع‌ بینانه و عینی کشور، می‌تواند سرمایه اجتماعی را به جامعه بازگرداند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد با تغییر دولت وهمسویی بیشتر مواضع بهارستان و پاستور قابل تحقق باشد؛ کما اینکه این همراهی موثر را در مسائلی چون رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی رئیسی شاهد بودیم.

بهسازی سرمایه اجتماعی آسیب‌ دیده با مرحم امید، امری شدنی است. امید مردم وقتی بازیابی می‌شود که نتیجه اقدامات دولت، مجلس و قوه قضاییه را در ساحت‌ های مختلف زندگی جمعی خود از جمله در عرصه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به صورت محسوس مشاهده کنند. امروز اولویت نخست کشور مدیریت کرونا و سپس سامان‌دهی به وضعیت اقتصادی است. تدبیر بهینه این امور، به طور مستقیم زندگی تک تک شهروندان را تحت تاثیر قرار داده و سرمایه اجتماعی را از بطن جامعه احیا خوهد کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا تسهیلات مسکن طرح واکسیناسیون کرونا اشتغال زایی مشارکت های مردمی سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تسهیلات مسکن طرح واکسیناسیون کرونا ویروس کرونا تسهیلات مسکن طرح واکسیناسیون کرونا اشتغال زایی مشارکت های مردمی سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم سرمایه اجتماعی تامین واکسن دولت سیزدهم دولت و مجلس امید مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران

  ایوب کرد تمینی  بیان کرد: در واپسین روزهای هفته سلامت کارشناسان بهداشتی مرکز بهداشت سیب و سوران جهت برپایی ایستگاه سلامت برای کارکنان و ارباب رجویان بانک ملی شهر سوران با هدف توانمندسازی مردم درخصوص حفظ و ارتقاء سلامت خود اقدام کردند.
 
وی افزود: شاخص سواد سلامت به‌عنوان یکی از عوامل مهم اجتماعی مؤثر بر سلامت است و آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤلیت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت در امر خود مراقبتی فردی و سازمانی، با تحقق رویکرد جامعه و انسان سالم صورت خواهد گرفت.
 
زیبا اربابی کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت در این رابطه گفت: افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری افراد جامعه با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و رسانه‌ای بر بخش سلامت باید هدفمند باشد و لازم است که مردم به‌عنوان منابع اصلی سلامت، در حوزه خود مراقبتی توانمند شده و کنترل بیشتری بر سلامت خود، خانواده و جامعه داشته باشند.
 
 وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت، یک امر مستمر است و صرفاً مناسبتی و در هفته سلامت نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم