Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد هستند که حساسیت‌های فصلی برایشان آزار دهنده است، در بسیاری از موارد این حساسیت‌های فصلی در اواخر تابستان آغاز و تا اوایل پاییز ادامه دارد.

سرفه و عطسه از بارز‌ترین نشانه‌های حساسیت فصلی هستند که در افراد خود را نشان می‌دهند، اما نشانه‌های دیگر و حساس تری نیز هستند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت و از کنارشان به سادگی رد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز‌ها که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و آب و هوای بسیاری از نقاط کشور رو به خنکی حرکت می‌کند، ممکن است بسیاری از ما دچار سرما خوردگی شده یا به اصطلاح حساسیت فصلی شویم که به طور مستقیم با سیستم گوارشی بدن یعنی گوش و حلق و بینی سر و کار دارد.

در این گزارش به چند مورد از نشانه‌های حساسیت فصلی و دلیل بروز آن‌ها در بدن اشاره شده است.

۱. عطسه
عطسه یکی از بارز‌ترین نشانه‌های حساست فصلی است و دلیل بروز آن این است که برخی گرده‌های حساسیت زا که از گیاهان و درختان شایع می‌شوند، از طریق تنفس وارد سیستم گوارشی می‌شود و بدن انسان با استفاده از عطسه، آن را از بدن بیرون می‌کند.

باید مطمئن شویم که دلیل این عطسه، گرده‌ها بوده نه بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی. معمولا عطسه در سرما خوردگی همراه با سردرد، بدن درد و سرگیجه همراه است. پس در صورتی که هیچ نشانه‌ای همراه عطسه شما نبود، جای نگرانی نیست.

۲. سرفه و گلو درد
حساسیت‌های فصلی اغلب باعث چکه کردن قطره‌ای آزاردهنده مخاط که از سینوس‌های شما به داخل گلو می‌شود. دلیل این چکه شدن این است که بدن توانایی دفاع از گرده‌های درختان و گیاهان را نداشته و بروز بیشتری پیدا کرده و به این روش در حال خروج از بدن است.

این روش دفاعی در هنگام خواب قوی‌تر می‌شود و ممکن است این مایع از بینی شما چکه کند و مشکوک به سرماخوردگی شویم اما معمولا با قطره بینی و آنتی هیستامین قابل رفع است.

۳. خارش چشم و اشک
این حساسیت‌های فصلی بر روی چشم واکنش نشان می‌دهند و باعث ریزش اشک و خارش چشم می‌شود که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و با استفاده از قطره‌های شست و شوی چشم یا اشک مصنوعی قابل حل است. در صورتی که این نشانه‌ها از چشم با استفاده از قطره‌های شست و شوی چشنم بر طرف نشد، به دکتر مراجعه کنید.

۴. کمبودی دور چشم
انواعی از حساسیت وجود دارند که به چشم واکنش نشان می‌دهند و بعضا قوی‌تر هستند که به راحتی و با استفاده از شست و شو از چشم خارج نمی‌شوند و به این ترتیب باعث قرمزی چشم یا کبودی دور چشم می‌شوند. در این صورت بهتر است که به دکتر و متخصص چشم مراجعه کرد تا با تجویز داروی مربوطه نسبت به معالجه چشم کمک کند.

۵. سردرد
نوعی دیگر از حساسیت فصلی وجود دارد که بر روی سینوس‌های شما واکنش نشان می‌دهد و باعث سردرد شدید می‌شود که مرکز درد هم معمولا پیشانی است. در این مورد، جریان بینی گرفته می‌شود و تنها راه حل استفاده از قرص‌های سردرد معمولی است.

۶. خشک شدن پوست
انواع دیگری از حساسیت‌های فصلی وجود دارند که باعث خشکی پوست می‌شوند . تنها روش دوری از آن، استفاده از کرم‌های مربوط کننده و مراقبت از پوست است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که این خشکی پوست منجر به اگزما شد، حتما در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری کند.

۷. آسم و حساسیت
برای افرادی که دچار آسم هستند، حساسیت‌های فصلی یکی از آزار دهنده‌ترین اتفاقاتی است که برایشان ممکن است رخ دهد. هنگامی که تنفس شما با یک ماده حساسیت زا مواجه می‌شود، سیستم ایمنی بدن شما با ترشح آنتی بادی‌هایی که باعث التهاب مجاری تنفسی در ریه می‌شود، واکنش نشان می‌دهد و تنفس را دشوار می‌کند.

۸. گرفتگی و خارش گوش
هیچ قسمتی از صورت از حساسیت‌های فصلی در امان نیست و گوش هم از قاعده مستثنی نیست. برخی از عوامل حساسیت زا مستقیما بر روی گوش تاثیر می‌گذارند و باعث گرفتگی این عضو می‌شوند. این مورد هم جای نگرانی ندارد زیرا با استفاده از قطره گوش یا شست و شوی گوش، مشکل رفع می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حساسیت فصلی درمان بیماری حساسیت های فصلی واکنش نشان حساسیت فصلی جای نگرانی حساسیت ها نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۷۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • استوری حساسیت برانگیز امید نورافکن؛ پلنگ در حال شکار تمساح! (+عکس)
  • استوری حساسیت برانگیز امید نورافکن؛ پلنگ در حال شکار تمساح! + عکس
  • (ویدئو) طغیان شدید رودخانه‌های فصلی در امارات بعد از بارش سنگین امروز صبح
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد