Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@18:49:36 GMT

یادی از خلبان شهید غلامرضا چاغروند

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۸۸۸۶

یادی از خلبان شهید غلامرضا چاغروند

شهادت نیروهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران هریک به سهم خود بیان کننده حماسه ‌ای زیبا است و شهادت خلبان غلامرضا چاغروند نیز از این پدیده مستثنی نیست.

سرهنگ  دوم خلبان بهرام مرادی در یادداشتی یاد و خاطره خلبان شهید غلامرضا چاغروند را گرامی داشته است.

غلامرضا چاغروند سال ۱۳۵۳ در هوانیروز استخدام شد و پس از گذراندن دوره های (نظامی – زبان انگلیسی – پرواز بالگرد) در تهران و پایگاه مرکز آموزش اصفهان، با درجه ستوانسومی و پرواز با «بالگرد ۲۱۴ » به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلبان چاغروند نیز همانند دیگر نیروهای هوانیروز با آغاز جنگ تحمیلی، به جبهه ‌های جنگ غرب و جنوب شتافت و جان‌فشان پرواز کرد. آخرین ماموریت این خلبان جسور و با ایمان هوانیروز در بعد از ظهر ۱۲ مهرذکاه ۱۳۵۹ بود. در آن روز، چاغروند و کمک خلبان ستوانیار حسین مصری و «کروچیف(مهندس پرواز)» گروهبان‌یکم عادل موسوی عازم ماموریتی از کرمانشاه به ایلام و دهلران می ‌شوند.

آنها پس از انجام مأموریت در دهلران، با سوار کردن ۷ نفر نظامی (ستوانیار حشمت اله شایان، ستوانیار آزادی، استوار خانی آبادی، گروهبان درویشی، گروهبان اقبالی، گروهبان نجفی و کارمند عطایی) عازم بازگشت می شوند. در مسیر زمانی که به منطقه­‌ای با نام دهات جالیز (بین موسیان و دشت عباس قرار دارد)، می شوند، بالگرد آنان مورد اصابت گلوله دشمن قرار می­‌گیرد و ضمن آسیب رسیدن به بالگرد، کمک خلبان نیز مجروح می­‌شود.

خلبان چاغروند که بر اثر آسیب دیدگی بالگرد قادر به پرواز نبوده، برای سالم ماندن سرنشینان اقدام به فرود اجباری در بین نیروهای دشمن می کند.

دشمن با اسارت بالگرد و سرنشینان یک مصاحبه رادیویی برای خوراک تبلیغاتی در همان محل تدارک می‌بیند اما خلبان چاغروند در مقابل خواسته آنها مبنی بر اسائه به ساحت امام و مسئولان، مقاومت می‌کند به همین خاطر همان جا او را شهید و دفن می ‌کنند.

بازنگشتن بالگرد به پایگاه کرمانشاه تا مدتی در هاله ابهام می ماند تا اینکه مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق شنود می شود. اقوام خلبان چاغروند با اطلاع از این شنود به کمیته هلال احمر مراجعه و خواهان وضعیت او می­‌شوند که مسئولین از نبودن نام او در اسرا خبر می دهند. آنها این پیگیری را ادامه داده و از طریق نامه ‌نگاری عادل موسوی با خانواده­‌اش پی به شهادت خلبان چاغروند می­‌برند.

قسمتی از متن نامه عادل موسوی به شرح زیراست: «ما درظهر همان روز یعنی ۱۳۵۹/۷/۱۲ در مرز دهلران اسیر شدیم. خلبان چاغروند شهید شد و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود به بیمارستان بردند. به خانواده‌های  آنها اطلاع دهید.»

نیروهای تجسس هوانیروز پس از مدتی لاشه سوخته بالگرد را پیدا و به استناد نامه موسوی، خلبان چاغروند را در لیست شهدا منظور می­‌کنند.

در تاریخ ۱۳۶۲/۱۲/۴ به روایتی یک آزاده و به روایتی دیگر، چوپانی به اشتباه به پایگاه هوایی دزفول مراجعه و اطلاع می­‌دهد که ناظر تیرباران یکی از خلبان­‌های نیروی هوایی ایران به دست دشمن در منطقه بوده است.

تیم تجسس نیروی هوایی زمانی که محل مورد نظر را شکافته و تجسس می کند با اسکلتی مواجه می­‌شود که لباس‌هایش پوسیده و تنها پلاک هویتی با نام خلبان هوانیروز غلامرضا چاغروند به جای مانده است. به هوانیروز اطلاع می‌دهند. مزار خلبان غلامرضا چاغروند با درجه سرلشکری و با عنوان ذبیح لرستان در آمار شهدای جنگ منظور می‌شود و مزارش در گلستان شهدای خرم آباد قرار دارد.

ایسنا/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: غلامرضا چاغروند خلبان چاغروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۸۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید فرمانده هوانیروز ارتش از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان

امیر سرتیپ دوم خاموشی با حضور در مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان، از بخش های مختلف این یگان بازدید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم خاموشی فرمانده هوانیروز ارتش با حضور در مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور نیروی زمینی ارتش از دانشکده و کلاس‌های خلبانی و فنی، ساختمان‌های در حال بازسازی و بازسازی و تجهیز شده، کتابخانه تخصصی، آشپزخانه و سایر قسمت های این مرکز بازدید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادی از شهید امیررضا علیزاده ، شهید مدافع حرم
  • تقابل تیم‌ هندبال آلومینیوم در اصفهان
  • نبرد هندبالیست‌های آلومینیوم در اصفهان 
  • دیدار گیتی پسند مقابل نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • فردا گیتی‌پسند اصفهان میزبان نیروی زمینی شهید شاملی کازرون
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • امیر خاموشی از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن‌پور بازدید کرد
  • بازدید فرمانده هوانیروز ارتش از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان
  • انجام چهار عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد