Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:40:39 GMT

تاثیر شگرف اشعه فرابنفش در مهار کروناویروس

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۹۶۲۰

تاثیر شگرف اشعه فرابنفش در مهار کروناویروس

محققان "دانشگاه کلرادو بولدر" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کردند طول موج خاصی از اشعه فرابنفش می‌تواند به مهار شیوع بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ضد عفونی می‌تواند تاثیر به سزایی در مقابله با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ داشته و به کاهش سرعت انتقال ویروس کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که استفاده از دستگاه‌های فرا بنفش(UV) که اشعه UVC  را ساطع می‌کنند برای ضد عفونی کردن و از بین بردن ویروس موثر هستند. با این حال به دلیل وجود برخی مشکلات و اقدامات ایمنی در آزمایشات، اطلاعات کمی از تاثیر این روش در  کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ موجود است.

حال یافته‌های مطالعه جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که یک طول موج خاصی از اشعه فرابنفش به نام "فرا بنفش دور سی"(Far ultraviolet-C) در محدود ۲۲۲ نانومتر، در از بین بردن این ویروس بسیار موثر است. همچنین استفاده از آن در مکان‌های عمومی نیز ایمن‌تر است.

محققان طی این مطالعه اظهار کردند که اشعه فرابنفش همانند یک تغییر دهنده بازی عمل می‌کند. علاوه بر آن می‌توان از آن در بسیاری از مکان‌های عمومی و شلوغ به راحتی استفاده نمود.

"کارل لیندن"(Karl Linden) مهندس محیط زیست و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما پاتوژن‌های بسیاری را مورد بررسی قرار داده‌ایم بنابراین می‌توانم بگویم این ویروس یکی از آن مواردی است که به راحتی با دوز کمی از اشعه فرابنش از بین می‌رود که این امر نشان دهنده آن است که فناوری فرابنفش می‌تواند یک راه حل مناسب برای محافظت از فضاهای عمومی باشد.

البته گفتنی است اشعه فرابنفش در برخی موارد برای موجودات زنده مضر است و هنگامی که توسط ژنوم یک موجود زنده جذب می‌شود، سبب تغییراتی در آن می‌شود که از تولید مثل آن موجود جلوگیری می‌کند.

در برخی از محصولات از اشعه فرا بنفش ساخته دست بشر استفاده می‌شود که باید گفت چون در داخل این محصولات از یک پوشش فسفری سفید استفاده شده است بنابرابن این پوشش از افراد در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. از بین بردن این پوشش سبب می‌شود تا آن محصول به پوست و چشم انسان‌ها آسیب برساند.

نتایج مطالعه جدید از آن جهت که محققان موفق به یافتن یک طول موج خاصی از اشعه فرابنفش شده‌اند که به انسان آسیب نمی‌رساند و بی خطر است اما برای ویروس مضر است، خاص است.

در این مطالعه دانشمندان طول موج‌های مختلف فرابنفش را با یکدیگر مقایسه کردند و دریافتند که این ویروس به طور کلی نسبت به اشعه فرا بنفش و به طور خاص طول موج خاصی از امواج فرا بنفش دور سی در محدوده ۲۲۲ نانومتر حساس است. استفاده از اشعه فرابنفش در این طول موج خاص نه تنها بی‌خطر است بلکه موثرترین روشی است که می‌توان در این زمینه از آن استفاده نمود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشعه فرابنفش کروناویروس کووید 19 اشعه فرابنفش فرا بنفش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از ظهر امروز یکشنبه ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه در یکی از مبدل‌های همجوار کوره در مجتمع پتروشیمی آبادان از محل جدا و باعث انتشار حجم زیادی گاز به سمت کوره و آتش سوزی شد.

پس از ۱۵ دقیقه با تلاش آتش نشانان پالایشگاه خاموش شد و به کسی آسیبی نرسید.

همچنین در این حادثه مقادیری کابل برق و اتصالات ابزار دقیق آتش گرفت و تلاش برای راه اندازی دوباره این واحد در حال انجام است.

کد خبر 6091487

دیگر خبرها

  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ببینید | ناکامی در مهار اعتراضات