Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید صالحی داور باتجربه ای است که می خواهد دست دلال های حاضر در عرصه داوری را رو کند. این داور در گفتگو با رسانه طرفداری، حرف های تکان دهنده ای زده است.

به گزارش طرفداری، وحید صالحی، داور با سابقه فوتبال کشورمان میهمان استودیوی طرفداری بود. صالحی که سالهاست داور فوتبال است، در این گفتگو اظهارات قابل تأملی مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرونده ویژه طرفداری به مسائل مهم ورزشی در کشور می پردازد و در این گفتگو، سامان خدایی سوالات چالشی و مهم زیادی را مطرح کرد و صالحی نیز به توضیح و پاسخ در خصوص آنها پرداخت. در ابتدا صالحی سابقه خود در فوتبال کشور و عرصه داوری را شرح داد سپس با سوال سامان خدایی در خصوص کنار گذاشته شدنش از لیست داوران برای حضور در لیگ بیست و یکم رو به رو شد. در ادامه وی جمله ای عجیب را عنوان کرد. صالحی گفت “همانطور که دلال ها مربی و بازیکن جابجا می کنند، قویا می گویم که برای داورها هم ابلاغ می گیرند”

این اظهارات تنها بخشی از گفتگو با صالحی در پرونده ویژه طرفداری است. این برنامه در سه قسمت تقدیم شما خواهد شد. در پایین قسمت اول این گفتگوی تماشایی را مشاهده می کنید:

سلام خدمت مخاطبین رسانه طرفداری. با یک پرونده ویژه جدید در خدمتتان هستیم. روز یکشنبه یازدهم مهرماه تست داوران لیگ برتری برای حضور در لیگ بیست و یکم در ورزشگاه دستگردی تهران برگزار شد و در کمال تعجب چند داور باتجربه و باسابقه مثبت به این تست دعوت نشدند. وحید صالحی یکی از داوران بازمانده است که به طرز مشکوکی از لیست خارج شد. او امروز در استودیوی طرفداری حضور دارد.

سلام آقای صالحی خیلی خوش آمدید به طرفداری.

سلام. وقت شما بخیر. در خدمتتان هستم.

قبل از اینکه سوالات را بپرسیم، بهتر است یک بیوگرافی کوچکی از خودتان بگویید.

من داور ملی فوتبال هستم و سال ۱۳۸۰ داوری را شروع کردم. دقیقا ۲۰ سال است داورم. از سال ۱۳۸۹ داور چهارم لیگ یک بودم. سال ۹۰ اولین سوتم در لیگ یک را زدم. از سال ۹۱ داور چهارم لیگ برتر در بازی راه آهن و شاهین بوشهر که اولین سوت موعود بنیادی فر بود، بودم. در این ده سالی که گذشته، متاسفانه دان گرید و آپگرید در لیگ برتر و لیگ یک شده ام.

نام شما در لیست اسامی داوران تست دهنده برای لیگ برتر نیست. چرا این اتفاق رخ داد؟

واقعیتش این است که مربوط به این کمیته است. ساختار داوری بسیار بیمار است. این قدر مشکلات زیاد است. به عنوان مثال، متدهای پیشرفت داوران ما کاملا مشخص است. یا فرضا پدر باید داور باشد. یعنی نسل قبل پدر می سوزد و نسل بعد پسر می درخشد. یا داور باید یک سری خدمات و سرویس ها به مسئولین بدهد و متملق باشد. البته این برای همه نیست ولی خوب یک سری با این روش ها پیشرفت می کنند که این خودش فساد است. در چند سال گذشته هم واقف هستید که استقلالی در کمیته داوران وجود ندارد و رئیس کمیته داوران با هیات ها بده بستان دارد. بنابراین بسیاری از داوران که بهتر و پیشرفته تر از من هم هستند، پیشرفت نمی کنند. رئیس کمیته داوران با بده بستان با هیات ها، ابلاغ را به آنجا می فرستد و در ازای آن، رای استان را از آن خود می کند. من در ۱۹ سال داوری ام فکر می کردم فضای جامعه داوری پاک است. یعنی هرکس راجع به داوری صحبت می کرد با یک گارد، طرفداری ویژه ای می کردم. گرچه که داوران بسیار پاک و معصومی داریم که به عشق داوری وارد این کار می شود ولی در سال بیستم داوری ام متوجه شدم که پشت پرده اتفاقات بسیار خوبی نمی افتد و داوران بر اساس آن پیشرفت می کنند.

واقعا عجیب است. یعنی پس از ۲۰ سال نباید در لیست ۱۰۰ داوری که حضور داشته اند باشید؟

جالب است بگویم که من فصل گذشته بازی پرسپولیس-سایپا در آزادی، پرسپولیس-نفت مسجدسلیمان در آزادی، گل گهر-استقلال در سیرجان، استقلال-پیکان در شهر قدس در تیم داوری بودم. در هفته سی ام صنعت نفت و ماشین سازی را خودم قضاوت کردم. دو فصل قبل بازی فولاد-تراکتور را قضاوت کردم. این ها سوابقم است که بدانید چقدر قضاوت دارم. الان بیست سال است داوری می کنم و فکر می کنم پس از بیست سال داوری را تمام کنم.

برای چه چنین تصمیمی دارید؟

به خاطر اینکه در سال بیستم متوجه شدم سطح فساد در داوری رشد کرده، دلال ها داور می چینند و وقتی این اتفاق می افتد، دلال ها ابلاغ می گیرند، داوران را دعوت می کنند و دعوت نمی کنند. یعنی اجازه نمی دهند داوری که ماموریت های آن ها را انجام نمی دهد، به لیگ برتر دعوت شود. من همیشه می گویم بازیکن خوبی که مربی اش دلال است، جایش روی نیمکت است.

یکی از آفت های فوتبالمان، نفوذ دلال هاست. قبلا فقط بازیکن جابجا می کردند. الان مربی جابجا می کنند و حتی مدیر هم می چینند. الان هم می گویید که داور می چینند. راهکار چیست؟ چطور باید فوتبال را از کنترل آن ها درآورد؟

همانطور که دلال ها مربی و بازیکن جابجا می کنند، قویا می گویم که برای داورها هم ابلاغ می گیرند. این سطح ابلاغ گرفتن ها با توجه به سطح داور متفاوت است. مثلا داوری که ابلاغ لیگ برتری نگرفته، او را تطمیع می کنند تا به او ابلاغ دهند. اگر داوری سوت زده باشد، به طمع اینکه برایش پخش مستقیم می گیرند و متاسفانه این وجود دارد.

پایان بخش اول 

منتظر انتشار بخش دوم باشید…

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: وحید صالحی لیگ برتر دلال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه و داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال

 داوران دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور مشخص شدند.

به گزارش تابناک ورزشی، کمیته داوران اسامی تیم‌های داوری مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال کشور را مشخص کرد که به شرح زیر است:

پنجشنبه ششم اردیبهشت

مس رفسنجان - پیکان تهران

داور: مهدی اجاقی

کمک‌ها: حامد صفایی، مرتضی هوشیار و علی سام ناظر: سعید علینژادیان

جمعه هفتم اردیبهشت

مس کرمان - چادرملو اردکان

داور: احمد محمدی

کمک‌ها: حمید نادری، سامان اقبال پور و احمد مرشدی ناظر: حسین طالقانی

فجر سپاسی شیراز - گل‌گهر سیرجان

داور: حسین زمانی

کمک‌ها: مهدی شفیعی، سجاد ایرانپور و مسعود حقیقی ناظر: اسماعیل آمری

هوادار تهران - مس سونگون ورزقان

داور: شاهین یزدانی

کمک‌ها: علیرضا طاهرخانی، سجاد نجفی‌نژاد و عبدالحسین باستان ناظر: محمدحسین اسدی

آلومینیوم اراک - پرسپولیس

داور: امیر عرب‌براقی

کمک‌ها: هادی طوسی، علی احمدی و کیوان علیمحمدی

تراکتور تبریز - ذوب‌آهن اصفهان

داور: امیرسامان سلطانی

کمک‌ها: امیرمحمد داودزاده، وحید سیفی و حامد سیری، ناظر: اکبر بخشی‌زاده

ملوان بندرانزلی- سایپا تهران

داور: مهرداد خسروی

کمک‌ها: هیوا بهمنی، هیمن نوربخش و شهاب محمدی ناظر: شاهین حاج بابایی

آبی‌پوشان جنوب - سپاهان

داور: هادی علی‌نیافر

کمک‌ها: امید افخمی، کورش صامی فر و میثم عباسی ناظر: مختار مهدوی

 

دیگر خبرها

  • تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ
  • در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!
  • آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است
  • برنامه و داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • تعیین تیم های داوری لیگ برتر با تایید کارگروه صیانت
  • شکایت رسمی بارسا: فاجعه داوری در ال‌کلاسیکو!
  • موندو افشا کرد: ملاقات فلورنتینو پرز با تیم داوری ال‌کلاسیکو پیش از شروع مسابقه
  • اسامی داوران مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی اعلام شد
  • اعلام اسامی داوران مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی
  • داوران بازی‌های جام حذفی مشخص شدند