Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-03@04:51:02 GMT

کارشناسان یونسکو در "داورزن"

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۵۲۴

کارشناسان یونسکو در 'داورزن'

ارزیابان یونسکو ۲ کاروانسرای "مهر" و "مزینان" شهرستان داورزن را برای ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی می کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن از سفر کارشناسان یونسکو به این شهرستان خبر داد و گفت: کاروانسرا‌های مهر و مزینان در شهرستان داورزن، از مدت‌ها قبل مراحل نامزدی و انتخابی برای ثبت جهانی یونسکو را، پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کاروانسرای روستای مزینان معروف به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفوی است و یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی غرب خراسان رضوی است.
محمد عبدالله‌زاده ثانی افزود: دیدگاه ارزیابان یونسکو در مورد ثبت ۲ کاروانسرای داورزن در فهرست جهانی، مثبت بود و نتایج نهایی ثبت کاروانسرا‌های واجد شرایط در میراث جهانی یونسکو، در مرحله بعد (تیر ۱۴۰۱) اعلام خواهد شد.

وی گفت: در ماه‌های گذشته برای آماده سازی این ۲ کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی، اقدامات پاکسازی، حفاظتی و مرمتی با مشارکت فرمانداری، بخشداری، دستگاه‌های اجرایی، شورا‌های اسلامی و دهیاری روستا‌های مهر و مزینان، انجام شده بود.   شهرستان داورزن با بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی فراوان، قرار گرفتن در مسیر جاده باستانی ابریشم و جاده اصلی تهران - مشهد و عبور سالانه ۲۵ میلیون مسافر و زائر بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) از این شهرستان، شرایط مناسبی برای جذب گردشگر دارد.   آسیاب‌های آبی و بادی، کاروانسرا‌های تاریخی بین‌راهی، مساجد تاریخی، یخدان‌های قدیمی، آتشکده آذربرزین مهر، روستا‌های تاریخی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشار‌های منطقه بفره و کویر، برخی از آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان داورزن هستند.

داورزن ۱۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. برچسب ها: یونسکو ، داورزن ، خراسان رضوی ، کاروانسرا

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: یونسکو داورزن خراسان رضوی کاروانسرا شهرستان داورزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مرتضی احمدی نجات مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گفت: گردشگران و علاقه‌مندان به بازدید از بنا‌ها و جاذبه تاریخی می‌توانند از روز یکشنبه 16 اردیبهشت از بنا‌های تاریخی شهرستان کاشان بازدید کنند.


مجموعه جهانی باغ تاریخی فین، محوطه باستانی سیلک، خانه‌های تاریخی بروجردی، طباطبایی و عباسیان، حمام سلطان امیراحمد از جمله بنا‌های تاریخی شاخص شهرستان کاشان هستند

دیگر خبرها

  • اعطای جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران غزه
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت