Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@08:28:25 GMT

شمارش معکوس برای نوبل ادبیات

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۵۵۱

شمارش معکوس برای نوبل ادبیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، هرساله در ماه اکتبر کمیته سوئدی نوبل برندگان شاخه‌های ادبیات و علمی را مشخص می‌کند. همچون بسیاری از رویدادهای جهان، جوایز نوبل نیز تحت تاثیر همه‌گیری کرونا با شرایط مختلفی برگزار خواهد شد. سال گذشته، مراسم دیجیتالی جایگزین مراسم اهدای جایزه به برندگان شد و حتی مراسم «اسلو» برای جایزه صلح نوبل نیز کوچک‌تر از سال‌های دیگر و با حضور افراد کمتری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم‌های امسال هم ترکیبی از رویدادهای حضوری و دیجیتالی خواهد بود. طبق اعلام بنیاد نوبل نیز برگزیدگان جایزه‌های خود را در ماه دسامبر در کشورهای خودشان دریافت خواهند کرد.

امسال بنابر اعلام وب‌سایت رسمی «نوبل» برنده جایزه نوبل ادبیات در روز پنجشنبه، هفتم اکتبر مشخص خواهد شد.  

سال گذشته، «لوییز گلیک» شاعر آمریکایی برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی شد. این شاعر در پنج دهه دوران فعالیتش به عنوان شاعر، علاوه بر کسب عنوان برنده نوبل ادبیات، بیش از ۱۰ جلد کتاب شعر منتشر کرده و کسب بسیاری از جایزه‌های ادبی معتبر همچون جایزه کتاب ملی آمریکا، جایزه پولیتزر، جایزه انجمن منتقدان کتاب ملی آمریکا و مدال ملی علوم انسانی را در کارنامه ادبی خود به ثبت رسانده است.

«لوییز گلیک»


«لوییز گلیک» شانزدهمین زن برنده نوبل ادبیات است و چهارمین زنی است که در سال‌های اخیر پس از «آلیس مونرو» در سال ۲۰۱۳، «سوتلانا الکسی‌یویچ» در سال ۲۰۱۵ و «اولگا توکارچوک» در سال ۲۰۱۸ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد. «اولگا توکارچوک» در سال ۲۰۱۸ همزمان با «پیتر هاندکه» برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹، برای «یک تخیل روایی که با اشتیاق دایرةالمعارف‌گونه نمایان‌گر عبور از مرزها به عنوان شکلی از زندگی است» برگزیده نوبل ادبیات ۲۰۱۸ شد. در سال ۲۰۱۸ اعلام برنده نوبل ادبیات به دنبال حاشیه‌های به‌وجودآمده درباره همسر یکی از اعضای آکادمی لغو شد و در نتیجه دو نویسنده در سال ۲۰۱۹ همزمان معرفی شدند.

جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۱۳ بار اهدا شده است. این جایزه هفت دوره در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ اهدا نشد. اهدای مشترک جایزه نوبل در یک سال در شاخه‌های دیگر نوبل معمول‌تر است با این حال نوبل ادبیات تاکنون چهار دوره مشترکا به دو نفر اهدا شده است : در سال ۱۹۰۴ به طور مشترک به «فردریک میسترال» و «خوزه اچه‌خارای» اهدا شد. در سال ۱۹۱۷ نیز «کارل آدولف گیلروپ» به همراه «هنریک پونتوپیدان» به عنوان برنده برگزیده شد. در سال ۱۹۶۶، «شموئل یوسف آگنون» و «نلی زاکس» برنده این جایزه شدند. «ایویند جانسون» و «هاری مارتینسون» نیز برگزیدگان سال ۱۹۷۴ بودند.

ولی چرا به ندرت دو نفر مشترکا برنده نوبل ادبیات می‌شوند؟ شاید به دلیل ماهیت ادبیات باشد که به وفور شاهد این اتفاق نیستیم. جوایز نوبل علمی اغلب به طور مشترک اهدا می‌شوند چراکه اغلب دستاوردها به طور مشترک حاصل می‌شوند یا این‌که دستاوردهای دو نفر بسیار نزدیک به یکدیگر هستند.

در مجموع شمار برندگان نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۰ به ۱۱۷ نفر می‌رسد. همچنان این «رودیارد کیپلینگ» نویسنده «کتاب جنگل» است که با دریافت این جایزه در ۴۱ سالگی به عنوان جوان‌ترین برنده نوبل ادبیات شناخته می‌شود. زمانی که این جایزه در سال ۲۰۰۷ به «دوریس لسینگ» نویسنده انگلیسی که در آن زمان ۸۸ ساله بود اهدا شد این نویسنده به سالمندترین برنده نوبل ادبیات تبدیل شد.

با این حال در این بین نویسندگانی بودند که از پذیرش نوبل ادبیات امتناع کردند. «بوریس پاسترناک» در سال ۱۹۵۸ در ابتدا جایزه نوبل ادبیات را پذیرفت اما بعد تحت فشار حکومت از دریافت این جایزه امتناع کرد. در سال ۱۹۶۴ نیز «ژان پل سارتر» که هیچ جایزه رسمی را دریافت نمی‌کرد، نوبل ادبیات را نپذیرفت.

اهدای جایزه نوبل ادبیات در دوره‌های مختلف با حاشیه‌ها و شگفتی‌هایی هم همراه بوده است. برای مثال اهدای جایزه نوبل به «پیتر هاندکه» نویسنده اتریشی در سال ۲۰۱۹ با انتقادات بسیاری از افراد روبه‌رو شد که او را به دلیل حمایت‌های پیشین از «اسلوبودان میلوشویچ»، رئیس‌جمهور سابق صربستان و ابراز همدردی با صرب‌ها در جنگ یوگسلاوی در دهه ۹۰ میلادی، شایسته دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان نمی‌دانستند. همچنین از برندگان غیرقابل پیش‌بینی این جایزه به «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر سابق بریتانیا می‌توان اشاره کرد. این جایزه در سال ۱۹۵۳ به «چرچیل» اهدا شد.

آکادمی نوبل هرگز پیش از اعلام برنده اصلی، فهرستی از نامزدها را اعلام نمی‌کند، با این حال هرساله گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها و از سوی منتقدان ادبی درباره شانس‌های دریافت این جایزه صورت می‌گیرد.

امسال به گزارش گاردین، «انی ارنو» نویسنده مشهور فرانسوی گزینه محبوب در سایت‌های خارجی شرط‌بندی برای دریافت نوبل ادبیات است.

«انی ارنو»


«ارنو» که با وجود انتشار آثاری درباره زندگی روزمره در فرانسه در زمره برترین نویسندگان زنده این کشور قرار گرفته در یکی از وب‌سایت‌های شرط‌بندی به محبوب‌ترین گزینه برای دریافت معتبرترین جایزه ادبی جهان تبدیل شده است.

«ارنو» در سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با «گاردین» بیان کرده بود «این وظیفه یک رمان‌نویس است که حقیقت را بگوید» و حالا در رتبه بالاتری از «آن کارسون» شاعر کانادایی، «هاروکی موراکامی» نویسنده پرفروش ژاپنی، «لیودمیلا اولیتسکایا» رمان‌نویس روس و «مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی برای دریافت جایزه ۱۰ میلیون کرونی در یکی از سایت‌های شرط‌بندی قرار دارد.

«پاتریک مودیانو» آخرین نویسنده فرانسوی بود که در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب نوبل ادبیات شد. در مجموع تاکنون ۱۵ نویسنده فرانسوی و ۱۶ زن جایزه نوبل ادبیات را کسب کرده‌اند. همچنین تعداد معدودی نویسنده از کشورهای آفریقایی موفق به کسب این جایزه شده‌اند؛ از جمله «وله سوینکا»، «نجیب محفوظ»، «نادین گوردیمر» و «جان ماکسول کوئتسی».

«الن ماتسون»، یکی از اعضای آکادمی نوبل در مصاحبه‌ای که در وب‌سایت نوبل منتشر شده، اعلام کرده تنها چیزی که برای اعضای آکادمی اهمیت دارد ارزش ادبی است.

کد خبر 630569 برچسب‌ها نوبل ادبیات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوبل ادبیات برنده نوبل ادبیات جایزه نوبل ادبیات عنوان برنده اهدا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معجزه حقیقت دارد و زندگی می‌تواند با نیایش و سپاسگزاری، بسیار بهتر از چیزی باشد که در کودکی تصور می‌کردیم. «راندا برن» جزو ۱۰۰ چهره تاثیرگذار برگزیده از سوی مجله تایم در سال ۲۰۰۷ در کتاب «معجزه شکرگزاری» به تشریح اهمیت قدرشناسی در زندگی انسان می‌پردازد و با تمرین‌های آرامش‌بخش کمک می‌کند تا توانایی را در افراد تقویت و معجزه را در زندگی‌شان تزریق کند.

ما انسان‌ها در سرتاسر زندگی با سختی‌ها امتحان می‌شویم، حتی گاهی ممکن است فکر کنیم هرگز دوباره روی پای خود نخواهیم ایستاد. در کتاب «معجزه شکرگزاری» می‌آموزیم که همیشه سپاسگزار بودن را به خود یادآوری و برای آنچه در مسیرمان قرار گرفته، قدردان باشیم. بنابراین، این کتاب راز زندگی را در شکرگزاری می‌بیند و معتقد است تکرار این کار می‌تواند کلید رضایت‌ خاطر درونی و بهبود کیفیت روابط و زندگی‌ افراد نیز باشد.

راندا برن در کتاب معجزه شکرگزاری قصد دارد به افراد نشان دهد که تاثیر سپاسگزاری به‌ عنوان یک عادت هر روزه به شمار می‌آید، زیرا انسان معمولا در گیرودار روزمرگی، ناخودآگاه زیبایی‌های زندگی را نمی‌بیند. برن با مجموعه‌ای از تمرین‌ها و طی یک دوره ۲۸ روزه به افراد کمک می‌کند تا قدرشناسی را به عادت تبدیل کنند و نتایج اعجاب‌آور آن را در طولانی ‌مدت نظاره‌گر باشند.

در بخشی از کتاب معجزه شکرگزاری آمده است «زمانی که سپاسگزار و قدردان نعمت‌هایی باشید که هرچقدر هم کوچک باشند، خواهید دید که فورا افزایش خواهند یافت. اگر برای پولی که هر چند اندک باشد سپاسگزاری کنید، خواهید دید که به طرز بسیار جادویی دارایی‌تان افزایش خواهد یافت. اگر از رابطه‌ای که دارید سپاسگزار باشید، حتی اگر آن‌قدرها هم کامل و بی‌عیب نباشد، می‌بینید که به ‌طور معجزه‌آسایی بهتر و کامل‌تر خواهد شد.

اگر از شغلی که دارید سپاسگزار باشید، حتی اگر در نظرتان اصلا رویایی به نظر نمی‌رسد، خیلی زود تغییراتی در روند کاری‌تان ایجاد خواهد شد به گونه‌ای که بیشتر از آن لذت ببرید و از انواع فرصت‌های کاری در خصوص کارتان متعجب خواهید شد.

نکته مهم این است که اگر نعمت‌ها و داشته‌های‌مان را شمارش نکنیم، در حقیقت در دام شمارش ناخواسته نداشته‌ها و موارد منفی گرفتار می‌شویم و در مورد هرآنچه که نداریم صحبت خواهیم کرد. زمانی که دیگران را نقد می‌کنیم و آن‌ها را مقصر می‌دانیم، زمانی که در ترافیک گیر کرده و از عالم و آدم شکایت می‌کنیم، زمانی که منتظر رسیدن نوبت‌مان هستیم، تاخیرها، کارهای اداری وقت‌گیر، نداشتن پول کافی یا بدی آب‌وهوا، ناخواسته تمام این موارد منفی را شمارش خواهیم کرد.

زمانی هم که موارد منفی را شمارش کنیم آن‌ها به جای نکات مثبت و نعمت‌ها افزایش خواهند یافت و از همه مهمتر با شمارش هر مورد منفی و گله و شکایت، نعمت‌هایی که در مسیر راهمان قرار دارند را هم از بین می‌بریم. در واقع من هر دو را امتحان کرده‌ام، هم شمردن نعمت‌ها و هم موارد منفی و می‌توانم اطمینان دهم که شمردن نعمت‌ها تنها راه فراوانی در زندگی‌تان است».

جملات برگزیده‌ای در این کتاب آمده است که شامل «هرکسی که قدردانی نکند، تمام آنچه که به او ارزانی شده‌ نیز گرفته خواهند شد» و «این یک واقعیت ساده است، وقتی که سپاسگزار و قدردان نیستید نمی‌توانید به اندازه کافی دریافت کنید و در واقع جادو را از ادامه زندگی‌تان حذف نموده‌اید. زمانی که سپاسگزار نیستید، جلوی جریان سلامتی بهتر، روابط بهتر، شادی بیشتر، پول بیشتر و پیشرفت کاری و شغل مناسب را برای خودتان می‌گیرید» می‌شود.

«بامدادان، هنگامی‌که از خواب برمی‌خیزید، برای دیدن روشنایی صبح سپاسگزاری کنید، برای غذا و شادی زندگی‌تان سپاسگزار باشید، اگر هیچ علتی برای سپاسگزاری نمی‌یابید، پس مشکلی در خود شما وجود دارد».

راندا برن نویسنده و تهیه‌کننده استرالیایی را پیش‌تر به‌ خاطر کتاب «راز» ستوده‌اند. کتابی که تا بهار سال ۲۰۰۷ بالغ ‌بر ۴ میلیون نسخه فروش داشت و با چنان اقبالی مواجه شد که فیلمی به همین نام نیز در ارتباط با آن ساخته شد. تاکنون بیش از ۲ میلیون نسخه از فیلم «راز» به فروش رسیده است. راندا برن از تهیه‌کنندگان تلویزیون استرالیاست که در سال ۲۰۰۷، جزو ۱۰۰ چهره برجسته موثر در جهان از نظر مجله تایم نیز شناخته شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / نخستین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / اولین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • نامزدی امباپه و انریکه برای دو جایزه ارزشمند
  • بحران ادبیات داریم
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد