رحلت یا شهادت؛ جفای جهان اسلام در حق پیامبر اکرم(ص)
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۷۲۸
ایسنا/قم پژوهشگر قرآنی گفت: یکی از جلوههای مظلومیت پیامبر (ص) این است که در گفتار مبلغان درباره آن بزرگوار، به جای عنوان «شهادت»، واژه «رحلت» ذکر میشود که نوعی جفا در حق آن پیامبر مظلوم (ص) است؛ در حالی که بر اساس روایات متعددی همه معصومین (ع) به شهادت رسیدهاند.
علی اصغر شعاعی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با جلوههایی از مظلومیت پیامبر (ص)، عنوان کرد: از نکات قابل تأمل در جامعه امروزی، غفلت مسلمین از شناخت شخصیت و سیره والای پیامبر عظیمالشأن اسلام، حضرت محمد (ص) است که این مهجوریت در جوامع شیعی و سنی هر کدام بهگونهای نمایان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از آثار این مهجوریت و مظلومیت، عدم اهتمام شایسته به برگزاری باشکوه مراسمهای مرتبط با آن حضرت و تبیین شخصیت و سیره و بیان اوصاف و ذکر روضههای ایشان است؛ چه زیبا نویسنده مسیحی «جان دیون پورت» در کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» نهتنها از کوتاهی مسلمانان بلکه از کوتاهی جهان بشریت در مورد پیامبر اسلام (ص) سخن گفته است.
وی بیان کرد: یکی از جلوههای مظلومیت پیامبر (ص) این است که در گفتار مبلغان درباره آن بزرگوار، به جای عنوان «شهادت»، واژه «رحلت» ذکر میشود که نوعی جفا در حق آن پیامبر مظلوم (ص) است؛ در حالی که بر اساس روایات متعددی همه معصومین (ع) به شهادت رسیدهاند و هیچ یک با مرگ طبیعی از دنیا نرفتهاند.
وی افزود: در صفحه ۴۰۵ جلد هفدهم و صفحه ۱۳۹ جلد چهلم «بحارالانوار» علامه مجلسی این حدیث از رسول خدا (ص) که فرمودهاند: «ما من نبیٍّ أو وصیٍّ إلا شهیدٌ» «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید میشود» بر این موضوع تأکید داشته است.
وی اظهار کرد: در برخی روایات نیز بر موضوع شهادت آن حضرت تصریح شده است، چنان که بر اساس روایتی از امام صادق (ع)، امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته میشوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید» (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج. ۴۳، ص. ۳۲۷، از مناقب ابن شهر آشوب).
شعاعی بیان کرد: بزرگان عامّه نیز بر این باورند که پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) به شهادت رسیدهاند. نقل شده است، حضرت علی (ع)، فضل و أسامه در قبر رسول خدا (ص) داخل شدند، پس مردی از انصار که «ابن خولی» بوده، گفت: «قد علمتم أنی کنت أدخل قبور الشهداء و رسول الله (ص) أفضل الشهداء فأدخل معهم»، «به تحقیق میدانید من در قبور همه شهدا داخل میشدم و رسول خدا (ص) با فضیلتترین شهدا هستند، پس با ایشان داخل قبر شد».
وی عنوان کرد: اکثر عامه بر آنند که شهادت پیامبر (ص) به واسطه سمّی بوده که زن یهودیه در جنگ خیبر به ایشان داده است. «حاکم نیشابوری» از قول «شعبی» میگوید: «والله سمَّ رسول الله (ص)»، به خدا قسم رسول خدا (ص) مسموم از دنیا رفت همچنین در روایتی آمده است؛ «و مات مسموماً و له ثلاثٌ و ستون سنه» «و پیامبر (ص) مسموم از دنیا رفت در حالی که شصت و سه سال داشت.» و در جلد پنجم «صحیح بخاری» نیز به این موضوع اشاره شده است.
وی اظهار کرد: علمای بزرگ شیعه همچون شیخ مفید در «المقنعه»، شیخ طوسی در «تهذیب الاحکام»، علامه مجلسی در بحارالانوار، علامه حلی در «منتهیالمطلب» و مرحوم محمدعلی اردبیلی در «جامعالروات» بر این باور هستند که پیامبر (ص) در مدینه با سمّ به شهادت رسیدهاند.
وی گفت: امیدواریم با فرهنگسازی مناسب از سوی مراکز مذهبی و فرهنگی، بهویژه حوزههای علمیه و رسانههای ملی شاهد گسترش فرهنگ اصیل اسلام و تعمیق شناخت مردم از سیره نبوی باشیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رحلت پیامبر اکرم ص شهادت رسیده اند رسول خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
عطا حسن پور با اشاره به ثبت ملی ۲۰ مسجد در استان لرستان گفت: مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.
«عطا حسنپور»، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان درباره تعداد مساجد تاریخی ثبت ملی و جهانی استان لرستان گفت: در استان لرستان درحدود ۲۰ مسجد ثبت ملی شده است و مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.
مسجد جامع بروجرد کهن ترین مسجد لرستان شناخته می شود
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان درباره کهن ترین مساجد تاریخی استان لرستان توضیح داد: کهن ترین مسجد لرستان مسجد جامع بروجرد است که مربوط به قرون اولیه اسلام است و بر روی یک آتشکده دوران ساسانی بنا نهاده شده است؛ این مسجد در دهه ۶۰ توسط مهندس «محمد معیار» و «مقدسی» باستان شناس مورد کاوش قرار گرفته و پس از بررسی باستان شناسی لایههای مختلف می بینند این مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی بنا شده است، بنابراین مسجد جامعه بروجرد یکی از کهنترین مساجد لرستان به حساب میآید. بعد از مسجد جامع، مسجد امام خمینی بروجرد متعلق به دوران قاجار قرار دارد که از این مسجد به عنوان بزرگترین مسجد غرب کشور یاد میشود و از مسجد جامع بروجرد به عنوان کهنترین مسجد جامع غرب کشور نام برده میشود.
سنگ نوشته های اسلامی لرستان متعلق به قرن چهارم هجری قمری است
عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که در استان لرستان کتیبه های بسیاری وجود دارد که هر کدام بیانگر یک دوره تاریخی است، مهمترین کتیبه های دوران اسلامی کدام کتیبه هاست و مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ گفت: کتیبههای دوران اسلامی لرستان در قرن چهارم هجری قمری به فرمان حاکم و ثروتمند لرستان بنام «ابونجم بدر بن حسنویه» نگاشته شده است؛ این حاکم از خود آثار بزرگی را به یادگار میگذارد از جمله پلهای تاریخی لرستان را که برای راحتی مسافرینی که در مسیر عتبات عالیات و حج تردد دارند میسازد و بر روی این پلها کتیبههایی نصب میکنند، همچنین در سال ۳۷۴ هجری قمری بر روی پل تاریخی و بزرگ «کلهر» بر دیواره کوه کتیبه غیر منقول حکاکی می شود که هنوز هم این کتیبه وجود دارد؛ بر روی پل تاریخی کشکان در مسیر خرم آباد به کوهدشت و عراق کتیبه ای نصب بوده که الان این کتیبه در موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری میشود این کتیبه بین سال های ۳۸۹ تا ۳۹۹ هجری قمری ساخته شده است .
وی افزود: بر روی پل «گاومیشان» در مسیر خرم آباد به پل دختردر استان ایلام و دره شهر تصویری یک کتیبه وجود دارد که شکسته شده است؛ همچنین کتیبه دیگری مربوط به قرن چهام هجری قمری به نام «سنگ آبدان بدر» در خرم آباد وجود ارد که در آن یک آب انبار وقف مردم و زائرین عتبات عالیات و حج بوده و اکنون در موزه باستان شناسی فلک الافلاک موجود است .
حسن پور یادآور شد: یکی از کتیبه های دیگری که از قرن چهارم هجری قمری از حاکم لرستان وجود دارد کتیبه ای است که در مقبره« امامزاده زید بن علی» خرم آباد است ، این کتیبه را «بدر بن حسنویه» زمانی که مقبره امامزاده زیدبن علی را ساخته اند نگاشته شده است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان اظهار کرد: بزرگترین سنگ نوشته در استان لرستان یک سنگ نوشته تاریخی در در دل شهر خرم آباد در کنار جاده اصلی خرم آباد به خوزستان مربوط به قرن ششم هجری است و به خاندان «آل برسوق » دست نشانده سلجوقیان تعلق دارد؛ این کتیبه با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع میشود و در چهار سطر بر روی مکعب سنگی نوشته شده؛ در واقع در این کتیبه « ظهیرالدین سپهسالار ابوسعید» حاکم وقت خرم آباد قوانین شهر را نوشته اند و در وردی شهر قرار دادند تا هر کس وارد شهر می شود این قوانین را بخواند.
زیرساخت های گردشگری مذهبی برای زائران در بقاع متبرکه استان لرستان فراهم است
عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که چگونه از ظرفیت مساجد تاریخی و بقاع متبرکه استان لرستان در توسعه گردشگری مذهبی می شود استفاده کرد؟ توضیح داد: در استان لرستان چندین مقبره امامزادگان وجود دارد که نه تنها مورد احترام لرستانیها بلکه مورد احترام استانهای همجوار نیز میباشد به عنوان مثال در شهرستان کوهدشت در مرز استان لرستان با استان ایلام «امامزاده شاهزاده محمد» قرار دارد که یکی از امامزادههای واجب تعظیم برای مردمان این دیار است؛ بیشترین زواری که به این امامزاده میآیند از استان های ایلام و کرمانشاه است، در واقع بنای این امام زاده در منطقه خوش آب و هوایی قرار دارد و گردشگران مذهبی زیادی برای زیارت به این امامزاده می آیند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان ادامه داد: اداره کل گردشگری استان به همراه اوقاف در راستای توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه امکانات و زیر ساخت های اساسی از جمله سرویس بهداشتی، نماز خانه و زائر سرا را برای زائرین فراهم آورده است .این امامزاده در تمام فصل ها مورد استقبال گردشگران مذهبی قرار دارد.
وی افزود: در شرق استان لرستان امامزادهای به نام «امامزاده حسن» وجود دارد که زائرانی از استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و مرکزی به زیارت آن می آیند و با قربانی کردن گوسفند نذر خود به این امامزاده را ادا می کنند، فاصله امامزاده حسن تا شهر الیگودرز حدوداً ۴۰ کیلومتر است ودر منطقه صعب العبور قرار دارد و زائران یک شب در این امامزاده اقامت میکنند؛ در این امام زاده هم با همکاری اداره اوقاف زائرسرا ساخته شده و زیرساختهای جادهای و امکانات بهداشتی برای زائران فراهم کردهایم.
عطا حسن پور یادآور شد: در مرکز شهر خرم آباد مقبره «امامزاده علی» قرار دارد؛ این بارگاه در قرن چهارم هجری توسط حاکم شهر بازسازی و مرمت شده و چون در دل بازار قرار دارد هسته اولیه شکلگیری کانون مذهبی شهر است و در واقع میعادگاه مذهبی مردم شهر خرم آباد در ایام عاشورا و تاسوعا و اعیاد مذهبی است .
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان تصریح کرد: بقعه «امامزاده زیبا محمد» در ۴۰ کیلومتری شرق خرمآباد واقع شده است؛ این امامزاده با توجه به اسناد باستان شناسی به دست آمده از قرن هفتم هجری قمری واجب التعظیم است و معجزاتی از این امامزاده به عنوان برادر امام رضا (ع) و کرامات او در متون کهن سخن به میان آمده است؛ «امامزاده زیبا محمد» یکی از امامزادههایی واجب و تعظیم برای مردم منطقه است ومردم محل برای آن احترام خاصی قائل هستند و کسانی که منطقه بیشه برای گردشگری میآیند به زیارت این امامزاده میروند.
منبع: خبرگزاری شبستان