Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها، دغدغه‌های فرهنگیان پیرامون موضوع رتبه‌بندی، شکل جدی‌تر به خود گرفته است؛ البته در خلال موضوع رتبه‌بندی و مسائل صنفی معلمان، گروهی هم در حال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند و تلاش دارند مسائل صنفی معلمان را به اتفاقات و جریان‌های سیاسی گره بزنند!

اما آنچه شاکله اصلی گلایه فرهنگیان را به خود اختصاص داده است، بحث رتبه‌بندی معلمان است که تاکنون بارها و بارها اعلام شده که اجرا شده است ولی خیلی زود مشخص شد که نه تنها رتبه‌بندی اجرا نشده بلکه تنها افزایش حقوقی بوده است که به سایر کارکنان دولت بدون هیچ منت و قاعده‌ای پرداخت شده بود!

* رتبه‌بندی معلمان در سند تحول آموزش و پرورش

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است؛ در راهکار 2- 10 - بر«استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه( نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راهکار 3- 11 نیز بر «ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی به رشته‌های تربیت معلم با تأکید
بر تقویت انگیزه‌های معنوی و مادی معلمان از قبیل برقراری حقوق و دستمزد در دوران تحصیل، ارتقای سطح آموزشی و تجهیزاتی مراکز ذیربط، ایجاد نظام بازآموزی مستمر علمی و تسهیل در ادامه تحصیل با توجه به رتبه‌بندی معلمان راهکار» تأکید شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به موضوع رتبه‌بندی به طور مستقیم اشاره شده است و همین موضوع باعث شد که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش به تدوین لایحه نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب منابع انسانی آموزش و پرورش پرداخت.

در آن نظام رتبه‌بندی معلمان به همترازی معلمان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها اشاره شده است و رتبه‌هایی همانند «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» مطرح شد اما خب این موضوع آن زمان به سرانجامی نرسید.

* چرا رتبه‌بندی تاکنون اجرا نشده است؟

برای اولین بار، رتبه‌بندی معلمان در زمان وزارت علی‌اصغر فانی اجرا شد که پایه و اساس آن، قانون مدیریت خدمات کشوری بود؛ آن زمان مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه شد و عنوان شد که آیین‌نامه‌ای در این خصوص به تصویب می‌رسد اما این روند خیلی طول کشید و در نهایت در دوره وزارت محسن حاجی‌میرزایی تصویب شد.

نکته قابل توجه در رتبه‌بندی معلمان این بود که این آیین‌نامه مورد توافق نمایندگان مجلس نبود و معتقدند بودند که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را تهیه کرده و به مجلس برای تصویب ارائه می‌کرد.

البته رتبه‌بندی معلمان خیلی دوام هم نداشت و در آخرین ماه سال 98 با اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری برای تمام کارکنان دولت و و البته فرهنگیان، عملا دیگر رتبه‌بندی در کار نبود و به قولی، هوا شد!

بعد از این جریان، تلاش برای ترمیم رتبه‌بندی صورت گرفت اما عملا این رتبه‌بندی چیزی جز افزایش مبلغی به حقوق فرهنگیان نبود که آن هم با قاعده رتبه‌بندی سند تحول در تعارض بود؛ این موضوع موجب شد که واقعا دولت به فکر تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان بیفتد و در نهایت این لایحه تدوین و در دولت تصویب شد و 17 اسفند 1399 برای طی مراحل قانونی به مجلس ارائه شد.

* چرا لایحه رتبه‌بندی در مجلس به طول انجامید؟

لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان به رغم آنکه با استقبال نمایندگان مجلس مواجه شد اما در کمیسیون تخصصی‌اش با تغییرات عمده‌ای مواجه شد که این تغییرات موجب شد، بار پیش‌بینی شده برای لایحه چندین برابر شود و در نهایت در کمیسیون ماندگاری طولانی داشته باشد.

علی الهیار ترکمن معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، مرداد امسال در این خصوص گفت: آن چیزی که الان در مجلس بحث می‌شود به نظرم بالای 80 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد چون 5 رتبه پیش‌بینی شده است و با رتبه‌ های همسان خود در دانشگاه‌ها به نوعی همسان‌سازی می‌شود و هم‌ترازی ایجاد می‌کند که 80 درصد پرداخت شود.

الهیار ترکمن تأکید کرد: این صحبت‌ها در حرف خیلی خوب است اما در عمل باید دید که آیا نظام اجرایی کشور می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر. البته ابهامات زیادی هم دارد. مثلاً بگوییم مربی معلم یعنی همه معلمان را با مربیان وزارت علوم همسان کنند. الان هم وزارت علوم هیأت علمی مربی ندارد. هر کسی که وارد هیأت علمی در وزارت علوم می‌شود، با دکترا می‌رود و استادیار می‌شود اینکه می‌گویند مربی، منظورشان چیست؟ یا یک جا می‌گویند با آموزشیارمربی که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، همسان شود. آن هم باز عدد خاصی را قائل نمی‌شود. 

وی افزود: حالا فرض را بر این می‌گذاریم که با مربیان این همترازی ایجاد شود، با مربی پایه چند؟ مثلا معلمی داشته باشیم که فوق لیسانس داشته باشد با 20 سال سابقه با یک معلم فوق لیسانس 5 سابقه، آیا پایه‌های مربیان وزارت علوم هم همتراز می‌شود؟ ارتقاهای بعدی چه شکلی است و اینها همه چیزهایی هست که باید به آن توجه شود و جزو ابهامات طرح است.

معاون توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: حالا فرض را بر این بگذارید که این طرح مصوب و اجرا شود، بعدا بخواهند هر چیزی که برای وزارت آموزش و پرورش و یا برای وزارت علوم یا در حوزه‌های دیگر تصویب کنند، یک زنجیره‌ای را به وجود می‌آورد که در برابر همین زنجیرها مقاومت می‌کند. مثلا فرض کنید می‌خواهند به آموزش و پرورش عددی را اضافه کنید، می‌گویند بروید بررسی کنید که آثارش در وزارت علوم چیست. چون این، 80 درصد آن است و متناسب با آن باید ببینند که آثارش روی همسان سازی حقوق بازنشسته‌های این مجموعه  چیست؟ بعد می‌آیند می‌بینند نمی‌توانند اجرا کنند، محدودیت فضای اجرا به وجود می‌آید.    

* افزایش حقوق مشخص نیست

بالاخره لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و حالا ارقام مختلف بین ۳ تا ۶ میلیون پیرامون افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی مطرح می‌شود.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تکذیب اعلام خبر میزان افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: مطلبی به کذب پیرامون میزان افزایش ناشی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان در فضای مجازی منتشر شد که ضمن تکذیب آن تصریح می کنم که مسئولان آموزش و پرورش، همواره در تلاش اند تا حق مسلم فرهنگیان، پیرامون طرح رتبه بندی معلمان را  که قریب به ۱۰ سال است به تأخیر افتاده؛ پیگیری و هرچه سریع تر به نتیجه رسانند.

احمدی لاشکی ضمن تشکر از مجلس، دولت و فرهنگیانی که در این زمینه صاحب نظر هستند؛ اذعان کرد: با وجود تمام تلاش های صورت گرفته، هنوز میزان دقیق ارتقای ارقام احکام حقوقی فرهنگیان مشخص نشده است و همچنان در حال رایزنی با نمایندگان ملت هستیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که لایحه ۹ بندی طرح رتبه بندی معلمان به زودی در مجلس مطرح خواهد شد، گفت: تعدادی از نمایندگان خواهان بررسی سریع  این لایحه شدند و قرار است تا لایحه مذکور تا هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

احمدی لاشکی گفت: تاکنون رقم دقیقی از میزان افزایش احکام حقوقی ناشی از اجرای رتبه بندی معلمان، مشخص نشده  است و هدف ما از اجرای این طرح، در درجه اول ارتقای جایگاه و منزلت معلمان و فرهنگیان است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: نتیجه طرح رتبه بندی صرفاً از سوی مجلس شورای اسلامی، در هفته های آینده اعلام و از طریق پورتال رسمی وزارت آموزش و پرورش به فرهنگیان اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش رتبه بندی طرح رتبه بندی معلمان وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان لایحه رتبه بندی موضوع رتبه بندی اشاره شده افزایش حقوق وزارت علوم سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسورات حقوق دانشجو معلمان به میزان خدمات دریافتی می شود

رضامراد صحرایی در ششمین حضور وزارت آموزش و پرورش در پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد:مهم است که رابطه بی واسطه با مردم داشته باشیم و در خدمت آنها باشیم و اگر توانایی انجام کارها را داشتیم، انجام دهیم. این روزها کشور مملو از شوق سپاس از معلم است، معلم به تعبیر رهبر انقلاب معمار آینده کشور است، معلم در مقام افسر سپاه پیشرفت کشور و کسی که از گوهر وجود بچه ها چنان ظرفیتی می سازد که آینده کشور را تضمین کنند.

وی با اشاره به گرامی داشت روز معلم در سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: در تفحص های شهدا، از یک دانش آموز شهید، کتابی در دست کشف شد و آن کتاب به آستان قدس رضوی تقدیم شد. کانون تربیت در هر کشوری، آموزش و پرورش است، فردا هم مانند سال قبل در روز ۱۲ اردیبهشت توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب با تعدادی از معلمان نمونه به نیابت از همه معلمان را خواهیم داشت روز معلم، روز عید معلمان است.

در ادامه بانویی از خراسان رضوی درباره آزمون جذب معلمان با استفاده از سهمیه بومی گفت: اتفاقی که در محاسبه نمرات آزمون افتاد با آنچه در دفترچه ثبت نام رخ داد کاملاً متفاوت بود.

صحرایی در پاسخ به این درخواست این بانوی متقاضی آزمون جذب معلمی گفت: این اتفاق عجیب است و هر آنچه در دفترچه آمده باید حتما اجرا شود این موضوع را حتما پیگیری می کنم چون دفترچه های ثبت نام بر مبنای قوانین بوده است اگر سال قبل برای همه دروس نمره بومی لحاظ شده امسال چرا برای اختصاصی ها فقط محاسبه شده است؟ این دفترچه‌ها میثاق ما در آموزش و پرورش با سازمان سنجش است.

ماجرای نامه صحرایی برای کاهش کسورات حقوق دانشجو معلمان

در ادامه دانشجو معلمی که تعهد خدمت در استان فارس دارد ولی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در تهران است درباره کسورات از حقوق دانشجو معلمان سوالاتی داشت، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ گفت: سال ۹۱ گفته شده بود که ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان برای خدمات رفاهی باشد این مبنا در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و این موضوعی است که ما هم طرفدار دانشجو معلمان هستیم و معتقدیم هر خدماتی به سایر دانشجوبان داده می شود باید به دانشگاه فرهنگیان هم داده شود اما سازمان برنامه می گوید دانشجویان فرهنگیان تعهد خدمت دارند و بورسیه هستند و به دانشجویان بورسیه خوابگاه تعلق نمی گیرد.

وی افزود: این مسئله مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است که رئیس آن رئیس جمهور است و باید این رأی در هیئت امنای این دانشگاه تصویب شود کسی که نامه من را در فضای مجازی منتشر کرده، پیگرد قانونی دارد و موضوع را به پلیس فتا اطلاع می دهیم، نامه جدید داده‌ایم که کسورات از حقوق دانشجو معلمان به میزان دریافت خدمات باشد و این موضوع به زودی در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب خواهد شد؛ اما در حال حاضر چون به دانشجویان بورسیه، خدمات داده نمی شود، دانشگاه فرهنگیان مجبور است از حقوق دانشجویان بابت خوابگاه و تغذیه کسر کند.

در ادامه پاسخگویی برخط وزیر آموزش و پرورش، معلمی از یکی از مدارس روستایی صعب العبور خواهان برقراری فوق العاده ویژه بود که وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال ۸ معلم نمونه کشوری معلمان روستایی بودند. معلمان شاغل در روستاها زحمات زیادی می کشند، ما به جد دنبال احیای حق ایاب و ذهاب معلمان روستایی هستیم اما در خصوص فوق العاده ویژه باید گفت در حال حاضر هم این بند در فیش حقوقی هست اما ۱۰۰ درصد نیست و براساس قانون ۱۰۰ درصد فوق العاده ویژه به ۲۰ درصد کارکنان دولت تعلق می‌گیرد.

صحرایی با اشاره به اینکه سایر دستگاه‌ها نیز به دنبال اعمال رتبه بندی هستند، تاکید کرد: چون ۵۵ تا ۹۰ درصد با رتبه بندی به حقوق معلمان افزوده شد الان برخی کارکنانی که رتبه بندی ندارند مانند کارکنان بخش آی تی یا حقوقی که رتبه بندی ندارند، فوق العاده ویژه می‌گیرند اما حاضرند فوق العاده ویژه را بدهند ولی ذیل رتبه بندی بیایند.

وی افزود: با اصلاح حق التدریس کاری می کنیم که حقوق آنها بیشتر شود الان حق التدریسی ها یک صدم کارکنان رسمی ما حقوق می گیرند، من هم خودم از روز اولی که معلم شدم در سال ۷۴، وارد روستا شدم؛ در آن زمان سعی می کردیم با دو شیفت کار کردن یا با ۱۲ ساعت اضافه کاری، مشکل معیشتی را حل کنم، همه اهتمام ما این است که به گونه ای که می توانیم به معلمان خدمت کنیم.

خط و نشان صحرایی برای رییس سازمان نوسازی

در ادامه مدیر یک مدرسه شبانه روزی دخترانه از استان گیلان نسبت به مشکلات بودجه‌ای مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم ملاحظاتی داشت که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به مشکلات ساختمانی این مدرسه، موضوع را بلافاصله به رییس سازمان نوسازی مدارس منتقل و وی را مامور کرد در اسرع وقت تا کمتر از ۱۰ روز کاری آینده این موضوع پیگیری شود، وی همچنین دستور داد تا ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان هدیه به دانش آموزان محروم این مدرسه شبانه روزی جهت تغذیه آنها واریز شود؛ و گفت: این هدیه، ماحصل دغدغه مندی شما به عنوان مدیر مدرسه بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پرداخت همه مطالبات معلمان تا پایان اردیبهشت+ فیلم
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • واریز ۳ مطالبه معلمان تا پایان اردیبهشت
  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
  • هدیه روز معلم امشب به حساب معلمان واریز می‌شود
  • «هدیه روز معلم» امسال چیست و کی به حساب فرهنگیان واریز می‌شود؟
  • توضیحات صحرایی درباره کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • کسورات حقوق دانشجو معلمان به میزان خدمات دریافتی می شود
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)