Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلستان یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می‌رود و به گفته کارشناسان دانه‌های روغنی این منطقه از شمال کشور با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری (۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا اعم از ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه به صورت دیم رفت که ۷۰ هزار تن محصول از این سطح با توجه به وجود خشکسالی برداشت و روانه کارخانه های روغن کشی شد.

همچنین سال گذشته از ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول سویا در گلستان حدود ۲۴ هزار تن محصول برداشت شد.

سالانه حدود پنج میلیون تن محصول در حوزه‌های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع تولید می‌شود و همچنین تولید روزانه ۸۰۰ تا ۷۰۰ تن مرغ گوشتی، توان تولید جوجه یک روزه برای صادرات، تولید تخم مرغ، پای مرغ، گیاهان دارویی از جمله زعفران، میگو و مرکبات و ادوات کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های محسوس این استان شمالی به ‌حساب می‌آید.

این استان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان ۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان کشاورزی گلستان بر  این باورند توسعه کشاورزی در این استان مستلزم تعریف نقشه راه  علمی با تکیه بر موارد کلیدی مانند افزایش بهره‌وری آب و توسعه کشاورزی حفاظتی با هدف حفظ رطوبت خاک و افزایش موادعالی آن است.

همچنین از نگاه فعالان حوزه کشاورزی، تامین بذر غنی شده برای محصولات راهبردی مانند گندم و جو می‌تواند باعث پایداری تولیدات کشاورزی در گلستان شود و در کنار آن توسعه صنایع تبدیلی، تقویت صادرات، نوسازی ماشین آلات، ارائه آموزش به کشاورزان برای شناخت بهتر نوع خاک برای کشت محصول مناسب از دیگر راهکارهای قرارگیری این استان در مسیر خودکفایی بیشتر در تولیدات غذایی است.

لزوم اقتدار غذایی 

به گفته وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم ، در حوزه امنیت غذایی بین کشورها رقابت وجود دارد، دنیا شرایط امنیت غذایی خود را ارتقا داده و حوزه "امنیت غذا" در این دوره به "قدرت غذا" تغییر شکل داده است و گاهی اقتدار غذایی از اقتدار نظامی مهمتر است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در جلسه ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین اظهارداشت: دسترسی به غذا کمتر و نسبت به گذشته گرانتر شده است، به همین دلیل بین کشورها از این ناحیه رقابتی در جهت امنیت غذایی شهروندان ایجاد شده است، چین در زمینه خرید و ذخیره سازی اقلام غذایی از بقیه جلوتر بوده و ید طولایی دارد، دنیا شرایط امنیت غذایی خود را ارتقا داده است و حوزه امنیت غذا امروز به حوزه "قدرت غذا" تغییر شکل داده است، کشورها امروز فقط به دنبال امنیت غذایی مردم خود نیستند، می خواهند صاحب قدرت غذا شوند.

ساداتی نژاد بیان کرد:  اقتدار ملی کشورها به اقتدار غذا وابسته شده که در معاملات، تجارت و ارتباط سیاسی کشورها حائز اهمیت است و در کنار دیگر دیپلماسی‌ها، "دیپلماسی غذایی" به عنوان یک مفهوم و بعد فعال بین المللی مطرح است تا جایی که گاهی در حوزه عمل اهمیت اقتدار غذا از اقتدار نظامی هم مهمتر است.

اتخاذ چنین رویکردی به اعتقاد کارشناسان در همه استانها ضروری است چرا که مناطق مختلف کشور با برخورداری از موقعیت های ویژه آب و هوایی و داشتن ظرفیت های مطلوب برای توسعه محصولات کشاورزی و در مجموع می توان راهبرد اقتدار غذایی را محقق کرد.

کشاورزی یکی از عناصر مهم ایجاد تمدنهای بزرگ است

کشاورزی یکی از عناصر مهم در به وجود آمدن تمدن‌های بزرگ است و ایران به عنوان کشوری صاحب تمدن کهن، پیشینه‌ای درخشان در زمینه کشاورزی دارد به طوری که این بخش ۸۰ درصد نیازهای غذایی جمعیت کشور را تامین می‌کند و یک چهارم اشتغال مربوط به آن است.

براساس اطلاعات فائو، ایران در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا دارای رتبه‌های اول تا دهم می‌باشد به عنوان نمونه سهم ایران در محصولات باغی ۱۵ و محصولات زراعی هفت محصول است.

ایران با داشتن ۱۵ محصول باغی مهم دارای مقام جهانی است و از نظر تنوع تولید محصولات باغی بعد از کشورهای چین و آمریکا به طور مشترک با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده و از نظر صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰ محصول دارای رتبه‌های اول تا دهم جهان است و در مجموع ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان دنیا در تعدادی از محصولات شناخته می‌شود.

لزوم افزایش تولید چند برابر در بخش کشاورزی

به اعتقاد کارشناسان، امروز افزایش تولیدات در بخش کشاورزی و ارزآوری از این طریق مهمترین راهکار برای مقابله با فشارهای اقتصادی علیه کشور محسوب می‌شود اگرچه بخش کشاورزی با وجود تلاش‌های فراوان و گسترده‌ای که برای به حداکثر رساندن تولید در این بخش صورت گرفته اما هنوز از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی برخوردار است که می‌تواند تولیدات آن را به ۲ تا سه برابر میزان کنونی افزایش دهد.

بخش کشاورزی با افزایش ۲ تا سه برابری میزان تولیدات قادر خواهد بود به تنهایی قسمت قابل توجهی از نیازهای ارزی کشور را با صادرات در بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و آبزیان و صنایع غذایی پاسخگو باشد و بدین ترتیب آنچه امروزه کشاورزان کشور نیاز دارند ترسیم نقشه راهی برای افزایش اقتدار غذایی و هموار کردن عرصه تولید است.

نقشه راه کشاورزی در دست تدوین است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از در دست بررسی بودن طرح امنیت غذایی در مجلس خبر دادو گفت: با تصویب آن، مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید ترسیم خواهد شد.

محمدجواد عسکری با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ رقم خورده است، تصریح کرد: در راستای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به طور ویژه برنامه داریم و نیاز است که بانک کشاورزی نیز با جدیت ورود کند.

وی فضای بخش کشاورزی را فضایی شکننده توصیف کرد و گفت: کارشناسان بخش کشاورزی باید دغدغه اول و آخرشان رفع مشکلات این حوزه باشد.

توسعه کشت گلخانه موثر در ارتقای اقتدار غذایی

مدیر جهاد کشاورزی کلاله، توسعه کشت گلخانه‌ای را در افزایش تولید در واحد سطح موثر دانست و گفت: شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.

علی علیزاده، افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد به صورت غیرمستقیم در هر هکتار، ارزش افزوده بالا به دلیل تولید بیشتر و ثبات قیمتی آن در بازار و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره روی آن را از جمله مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای در گلستان برشمرد.

وی اظهارداشت: افزایش تولید محصولات زراعی راهبردی مانند گندم و کلزا، در کنار ارتقای کشاورزی حفاظتی و کشت بدون شخم با حداقل عملیات مکانیکی و تجهیز مزارع به سامانه آبیاری نوین در بهبود امنیت تولیدات کشاورزی در استان موثر است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کلاله، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به کاهش ضایعات در تولید، جابجایی و مصرف کمک می‌کند و همچنین نقش تحقیقات در شناسایی کشت محصولات خاص هر منطقه و ایجاد نژادهای پربازده، حفظ کاربری اراضی و کاهش هزینه‌های اولیه در تولید محصولات گلخانه‌ای و اصلاح کشاورزی سنتی از دیگر نیازهای کمک به خودکفایی بیشتر در بخش محصولات زراعی و باغی است.

تهیه سند جامع راهکار رسیدن به اقتدار غذایی

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اولویت‌ها برای رسیدن به اقتدار غذایی در استان، تهیه و تدوین سند جامع و آینده نگر برای توسعه بخش کشاورزی در کنار عمران و آبادی روستاهاست.

محمدشریف شریفزاده افزود: تحقق این مهم نیازمند در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های استان در بخش کشاورزی است و در این سند باید توان اکولوژیکی تولید در کنار دانش و فناوری نوین و فرصت‌های ناشی از توسعه سرمایه انسانی از جمله در قالب تربیت دانش آموختگان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی سازمان یافته در قالب شرکت‌های نوآور و تعاونی‌ها، تولید، جمعیت، بازار و عوامل عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود. 

نیاز به تشکیل فرماندهی منسجم استانی 

وی ادامه داد: علاوه بر تدوین سند که اطلس توسعه کشاورزی را رقم می‌زند نیاز به تشکیل یک فرماندهی منسجم استانی با ماموریت راهبری یکپارچه امور این بخش با همکاری و تعامل همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، به‌ویژه نظامات صنفی و اتحادیه‌ها و نهادهای واسط و تسهیلگری همانند نظام مهندسی است. 

این کارشناس حوزه کشاورزی اظهارداشت: در واقع نیاز است زیست بوم نهادی بخش کشاورزی ذیل این فرماندهی واحد پیکربندی و هماهنگ شود.

شریفزاده افزود: همچنین به لحاظ سرمایه انسانی، برای توسعه مهارت آموزی و ارتقای دانش و مهارت‌های کشاورزان نیاز است با هماهنگی چند دستگاه شامل جهادکشاورزی، نظام صنفی، دانشگاه علوم کشاورزی و البته مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مقدمات سطح بندی و ارتقای مهارت کشاورزان فراهم شود.

تحقق زنجیره تامین و عرضه پایدار کشاورزی با محوریت تعاونی روستایی

وی تحقق زنجیره ارزش و زنجیره‌های تامین و عرضه پایدار در کشاورزی استان با محوریت سازمان تعاون روستایی و البته بخش خصوصی را از دیگر راهکارهای توسعه کشاورزی برشمرد و گفت: با ایجاد این زنجیره ضمن کاهش دلالی، نهاده با قیمت مناسب و در زمان مناسب به‌دست بهره بردار می‌رسد و محصول طبق پیش بینی تقاضای بازار تولید و با قیمت منصفانه عرضه می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تغییرات کاربری اراضی کشاورزی و خرد شدن آنها در استان یک معضل است که موجب شده صرفه اقتصادی ناشی از اقتصاد مقیاس محقق نشود. 

ضرورت توجه به الگوی کشت

شریفزاده افزود: برای این منظور شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی‌های تولیدی اگر بر پایه خواست مردم شکل گیرند می‌توانند زمینه ساز یکپارچگی در بهره برداری در عین استقلال در مالکیت باشند و همچنین تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها می‌طلبد که با کمک مراکز تحقیقاتی و نیز دانشگاه، ارقام جدید و الگوهای کشت آب اندوز جایگزین شوند.

وی گفت: شکل گیری کسب و کارهای کشاورزی می‌تواند جایگزین خوبی برای نظام‌های بهره برداری سنتی باشند که بحمدالله در استان روندی رو به رشد دارد و در قالب استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان با همکاری مراکز رشد و پارک علم و فناوری نیاز به زیست بوم استارت آپی قوی در استان هستیم.

وی اظهارداشت: مقوله دیگر بحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تامین مالی کافی در زنجیرهای ارزش این بخش است که تحقق آن نیاز به اولویت بندی فرصت‌های سرمایه گذاری و معرفی به سرمایه گذاران همراه با ارائه مشوق‌های مناسب دارد.

این استاد دانشگاه علوم کشاورزی گرگان ادامه داد: البته سیاست دولت و استان نباید صرفا پرداخت وام باشد همانند طرح توسعه کشت گلخانه‌ای که پایدار نیست بلکه باید زمینه ساز هدایت درست سرمایه گذار باشد.

شریفزاده تاکید کرد: تعاملات منطقه‌ای استان با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی اقتصادی از یک سو و پیشبرد کشاورزی فراسرزمینی از سوی دیگر با کمک اتاق بازرگانی راهبرد کلیدی برای تحقق امنیت و اقتدار کشاورزی است.

وی افزود: همچنین توانمندسازی کشاورزان از طریق خدمات حمایتی نظیر آموزش‌های ترویجی، اطلاع رسانی و مشاوره و نیز پوشش بیمه‌ای مناسب و تسهیلات اعتباری برای احیا زیرساخت‌های زراعی می‌تواند موجب تاب آوری و ماندگاری این افسران عرصه کشاورزی شود.

به اعتقاد کارشناسان، وزیر جهاد کشاورزی قبل از تایید صلاحیت نیز برنامه دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را بر افق و چشم انداز اقتدار غذایی در خاورمیانه ریل گذاری کرد که با اجرای این برنامه پیشنهادی که برمبنای شناسایی ۱۶ چالش و ارائه ۲۵ راهبرد مانند تصمیمات علمی و حذف نگاه غیراقتصادی و غیرتجاری تنظیم شده امید است در چند سال آینده کشور به اقتدار غذایی دست یابد.

همچنین کارشناسان امر معتقدند که دولت جهادی سیزدهم می تواند با برداشتن موانع فراروی و تامین نیازهای مربوط، توسعه روز افزون بخش کشاورزی را بیش از پیش  برای هر کدام از استانهای کشور رقم بزند تا اقتدار غذایی استانی برای نخستین بار در کشور شکل بگیرد. 

استان گلستان دارای ۱.۹ میلیون نفر جمعیت است که در گستره تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع سکونت دارند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس توسعه ایران جهش تولید کشاورزی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس توسعه ایران وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس توسعه ایران جهش تولید کشاورزی گلستان محصولات کشاورزی اقتدار غذایی بخش کشاورزی تولید محصولات توسعه کشاورزی افزایش تولید جهاد کشاورزی تولید محصول امنیت غذایی برای توسعه گلخانه ای توسعه کشت امنیت غذا ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید

یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از سهم اندک بخش تعاون در اقتصاد ایران، توسعه تشکل‌های تعاونی محور را به عنوان راهکاری موثر برای افزایش مشارکت مردم در امر تولید دانست.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عبدالمجید شیخی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موضوع تعاون در اسلام و نقش تعاونی‌ها در اقتصاد اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با کارگران به موضوع مشارکت مردم در امر اقتصاد اشاره کردند و حتی ایشان در آن جلسه بر تاسیس تشکل‌های تعاونی‌ها تاکید ویژه‌ای کردند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: در قرآن مجید از مسئله تعاون به عنوان یک کار خیر و پسندیده تعبیر شده است. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ و التَّقوی و لا تَعاوَنُوا عَلَی الإثمِ و العُدوانِ».


وی تصریح کرد: اقتصاد تعاونی یک راهکار علمی، عقلی و عملی برای مشارکت مردم در اقتصاد است. متاسفانه در شرایط کنونی سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به شدت پایین است. در حال حاضر سهم این حوزه از ساختار اقتصادی ایران به طور میانگین ۲ تا ۳.۵ درصد برآورد شده است.


شیخی گفت:عمده قضاوت‌های صورت گرفته از بخش تعاون معطوف به وضعیت فعلی تعاونی‌ها است. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور در زمان تحلیل جایگاه بنگاه‌های دولتی، خصوصی و تعاونی و همچنین مقایسه آن‌ها با یکدیگر شرایط کنونی تعاونی‌ها را در نظر می‌گیرند، در صورتی که چنین تصوری کاملاً غلط است. متاسفانه تعاونی‌های کشور چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در شرایط مطلوبی قرار ندارند.


این کارشناس اقتصاد اسلامی متذکر شد: در حال حاضر ماهیت تمامی تعاونی‌های کشور صرفاٌ به تعاونی‌های تولید کننده صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی خلاصه شده است؛ لذا، برای بهبود این بخش باید به سمت گسترش بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنیم که به جای ساخت کالا‌ی معمولی و سپس توزیع آنها، محصولات دانش‌بنیان را تولید و در نهایت صادرکنند.


وی تاکید کرد: تبدیل برخی از تشکل‌های فعلی به تعاونی و یا تاسیس تشکل‌های نوپای مربوط به این بخش، کمک شایانی به توزیع درآمد خواهد کرد. پس از این اقدام، رفع موانع مربوط به صدور مجوز‌ها و سپس توسعه برخی فعالیت‌های اقتصادی مانند مشاغل خانگی از دیگر موارد مهمی است که منجر به توسعه تعاونی‌های فردی، جمعی و سپس حوزه تعاون خواهد شد.


شیخی با انتقاد از دیدگاه برخی از اقتصاددانان در مورد ایجاد تعاونی‌های جدید گفت: برخی صاحب‌نظران اقتصادی بر این باورند که تاسیس این نوع بنگاه‌ها به معنای افزایش تصدی دولت در حوزه تعاون است؛ این گزاره درست نیست، زیرا بخش خصوصی هیچ گاه برای خود رقیب قدرتمندی همچون تعاونی‌ها را ایجاد نمی‌کند؛ لذا، مسئولیت ایجاد این نوع بنگاه‌های اقتصادی صرفاً بر دوش بخش عمومی یا همان دولت است.


این کارشناس اقتصاد اسلامی خاطرنشان کرد: خلق تعاونی‌های جدید توسط بخش عمومی به معنای مالکیت دولت بر آن‌ها نیست، بلکه به منزله مدیریت آن توسط دولت است.


وی در پایان و در پاسخ به این سوال که توسعه تشکل‌های تعاونی محور تا چه حد می‌تواند در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه موثر واقع شوند، گفت: ساده‌ترین راه برای کمک‌رسانی به این قشر، توسعه و تجمیع تعاونی‌هاست. در حال حاضر عموم مردم توانایی خلق اشتغال ندارند، اما می‌توان با بهره‌برداری از نخبگان حوزه کار و تعاون این هدف را محقق ساخت. توسعه پنل‌های خورشیدی و رشد تعداد مزارع گلخانه‌ای از جمله نمونه‌هایی هستند که ازطریق آن می‌توان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه حمایت‌های لازم را به عمل آورد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: تعاون ، تعاونی ، مشارکت مردم ، رشد تولید ، اقتصاد اسلامی ، عبدالمجید شیخی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9h

دیگر خبرها

  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی