Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@09:44:35 GMT

هشدار محققان به والدین

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۴۳۸۵

هشدار محققان به والدین

یک مطالعه جدید هشدار داده است که کودکان در صورت استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل الکترونیکی در شب کمتر می‌خوابند و کیفیت خواب ضعیف‌تری دارند.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، کودکانی که از وسایل الکترونیکی در شب استفاده می‌کنند کمتر می‌خوابند و خواب ضعیف‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه جدید هشدار داده است که کودکان در صورت استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کمتر می‌خوابند.

تیم دانشگاه دانمارک جنوبی ۴۹ مطالعه را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بررسی کرد و دریافت، افراد بین شش تا ۱۵ سال بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در کودکان زیر پنج سال، تلویزیون و تبلت عامل اصلی خواب کوتاه‌تر بوده‌اند. ۴۹ مطالعه مورد بررسی شامل کودکانی از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، نیوزلند و دیگر کشورهای غربی بود.

متخصصان ارتباط استفاده از رسانه‌های الکترونیکی، از جمله نوع و مدت زمان رسانه، با الگوهای خواب را بررسی کردند.آنها بین استفاده از وسایل الکترونیکی و تاخیر در خواب و کیفیت پایین خواب در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ارتباط پیدا کردند، در حالی که زمان تماشای صفحه نمایش در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله با مشکلات به خواب رفتن آنها مرتبط بود.

به گفته محققان، افراد بین شش تا ۱۵ سال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بازی‌های ویدئویی، رایانه‌ها، تلفن‌ها، استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون را مقصر می‌دانند.به گفته آنها، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کیفیت پایین خواب نوجوانان نیز مقصر است.

لیزبت لوند، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «مهم است که کودکان و نوجوانان به اندازه کافی بخوابند تا از عواقب منفی سلامتی جلوگیری کنند؛ ما همچنین درک می کنیم که رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی ما هستند اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که والدین ممکن است بخواهند میزان تعامل فرزندان خود با رسانه‌های الکترونیکی را برای بهبود بالقوه خواب تنظیم کنند».

یک مطالعه قبلی همچنین هشدار داده بود که صرف بیش از یک ساعت در روز برای تماشای برنامه‌ها بر روی دستگاه‌ها ممکن است این خطر را داشته باشد که کودکان نوپا دچار مشکلات احساسی و رفتاری شوند. این مسائل شامل بیش فعالی، تمرکز ضعیف، محدوده توجه کوتاه و مشکل در برقراری ارتباط با سایر کودکان و ایجاد دوستی است.

آخرین تحقیقات در مجله «BMC Public Health» منتشر شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان هشدار محققان والدین فضای مجازی سلامت رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود