Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهدی میرقراچولو  مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) فعالیت اقتصادی زودبازده است که به سبب هزینه‌های پایین آن درصد سوددهی بالایی دارد و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان بسیار مناسب است.

میرقراچولو با بیان اینکه در این استان کارآفرینانی موفق در این راستا وجود دارد که حتی تولیدات خود را صادر خواهند کرد گفت: این افراد مشتریان خاص خود را در بازار پیدا کرده اند و می‌توانند در این زمینه کار را رونق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  سقف پرداختی تسهیلات برای پرورش ماهیان زینتی را با توجه به میزان تولید یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: متقاضیان حتی می‌توانند در آکواریم کوچک در خانه این طرح را ایجاد کنند که درآمد خوبی نیز خواهد داشت زیراکه هزینه‌های پرورش ماهیان زینتی نسبت به ایجاد سایر مشاغل بسیار پایین است.

میرقراچولو با بیان اینکه تولید لارو ماهی بسیار ارزان تمام می‌شود گفت: به طور مثال یکی از تولید کننده‌ها برای پرورش هر قطعه لارو ۱۵۰ تومان هزینه کرده است در حالی که هر قطعه را بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسانده است.

او گفت: یکی از پر سودترین بخش‌های آبزی‌پروری، پرورش ماهی‌های زینتی است که امروزه از گردش مالی بالایی در دنیا برخوردار است، ماهیان زینتی، این موجودات رنگارنگ، علاوه بر زیبایی که به دکوراسیون خانه‌ها می‌دهند، زمینه اشتغال‌زایی و درآمد را برای بسیاری از خانواده‌ها به همراه دارند.

بیشتر بخوانید 

فعالیت ۱۸۰ مزرعه پرورش ماهی در خراسان شمالی

میرقراچولو افزود : در سال‌های اخیر با توجه به رواج آپارتمان‌نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بازار ماهی‌های زینتی در کشور رونق گرفته و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است، به‌طوری‌که امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهر‌ها چندین مغازه به خرید و فروش این آبزیان اشتغال دارند.

او افزود: امروز رونق و تولید ماهی زینتی، نمونه‌ای از صنعتی سودآور است که برخی از جوانان علاقه‌مند به این حرفه، دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و همچنین بانوان از طریق آن امرار معاش می‌کنند که زمنیه رونق آن با توجه به میزان مصرفی آب کم در استان نیز وجود دارد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ماهیان زینتی از ۶۱۵ هزار قطعه در سال ۹۲ اینک به حدود ۱۰ میلیون رسیده این درحالی است که استان ظرفیت و پتانسیل بیشتری در این زمینه دارد.

میرقراچولو گفت : هم اینک ۶ تولید کننده دارای مجوز مزرعه تولید ماهیان زینتی در این استان فعال است که علاوه بر این، تعدادی پرورش دهنده این نوع ماهیان هم به طور غیر رسمی فعالیت دارند.

او  افزود: این استان بخشی از ماهیان زینتی مورد نیاز خود را از استان‌های خراسان رضوی و گلستان تامین می‌کند که از جمله آن، ماهی قرمز شب عید است در حالی که جوانان و بانوان می‌توانند در محیط‌های کوچک اقدام به این کسب و کار پر سود کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان تولید ماهی در این استان بدون احتساب ماهیان زینتی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز سه برابر شده است.

او گفت : هم اینک در سبزوار که خطه کویری است جوانان زیادی به تولید و پرورش ماهیان زینتی روی آورده و با این فعالیت گامی در مسیر خوداشتغالی برداشته‌اند که حتی این این شهرستان را به قطب تولید تبدیل کرده اند این در حالی است که ظرفیت ایجاد مزارع و آکواریم پرورش ماهیان زینتی در خراسان شمالی بالا است، اما تاکنون مغفول مانده است.

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی خراسان شمالی ماهی های زینتی جهاد کشاورزی خراسان شمالی پرورش ماهیان زینتی مدیر امور شیلات تولید ماهی پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مجید الهی راد گفت: : ۴۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند .
وی همچنین با بیان اینکه خرید به قیمت روز از مددجویان خریداری می شود، .افزود: ۷۰ بافنده فرش زیر پوشش این نهاد حمایتی بیمه هستند.
به گفنه الهی راد درآمد ناخالص حاصل از هر مترمربع فرش برای بافندگان بین ۳ تا 5 میلیون تومان است.
رئیس اتاق بازرگانی بجنورد در آماری اعلام کرد: در خراسان شمالی ۲۶ هزار بافنده فرش فعالیت دارند که به‌نوعی سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند.
از این تعداد بافنده پنج هزار بافنده فرش ترکمن هستند.

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود