Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحاد اسلامی از احزاب شناخته شده کردستان عراق است که بدون ائتلاف با احزاب دیگر پا به عرصه انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی این کشور گذاشته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اتحاد اسلامی کردستان سال 1994 تاسیس شده است، حزب اسلامگرای اهل سُنت که در ادبیات سیاسی این منطقه به حزبی نزدیک و طرفدار اخوان المسلمین مصر شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلاح الدین محمد بهاالدین صادق دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان است که از سال 1994 – منهای یک دوره چهار ساله دبیرکلی محمد فرج – این منصب را در اختیار دارد.

اتحاد اسلامی در دوره‌های گذشته به عنوان حزبی شناخته می‌شد که بخش اعظم هواداران آن را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کردستان عراق تشکیل می دادند، همچنین حزبی است که بر خلاف دیگر احزاب کُردی، در مناطق اربیل و دهوک به عنوان مناطق تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی دارای هواداران خاص خود است.

این حزب اسلامی به دلایلی در سال 2018 در دو انتخابات پارلمانی عراق و اقلیم کردستان متحمل شکست سنگینی شد. در انتخابات پارلمانی عراق با ریزش نزدیک به 50 درصدی آرای خود مواجه و تنها موفق به حضور دو نماینده در بغداد شد. همچنین در انتخابات پارلمان محلی اقلیم نیز شمار نمایندگان این حزب از 10 نماینده به عدد 5 کاهش یافت.

پس از چنین شکستی و برگزاری کنگره هشتم در سال 2019، اتحاد اسلامی انتخابات پارلمانی 2021 عراق را به عنوان نخستین آزمون پس از دوره تجدیدنظر در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود، پیش رو دارد، امید این حزب اسلامی به فعالیت‌هایی است که فراکسیون پارلمانی آن در اربیل به عنوان دفاع از حقوق عامه و انتقاد از احزاب حاکم داشته است.

در تبلیغات انتخابات کنونی پارلمان عراق برنامه و راهبرد مشخصی برای عبور از شکست‌های سال 2018 و کسب موفقیت‌های گذشته اتحاد اسلامی کردستان مشاهده نشده و همین امر ناظران مسائل کردستان عراق را به این نتیجه رسانیده است که ممکن است شعارهای کنگره هشتم اتحاد اسلامی و بازگشت به دوران طلایی گذشته محقق نشود.

از سوی دیگر، به مانند دیگر احزاب کوچک عراق، اتحاد اسلامی کردستان نیز از تاثیرگذاری قانون جدید انتخابات این کشور بر میزان آرای خود در حوزه‌های انتخابیه مختلف مصون نخواهد بود.

حزبی که یکی از طرفداران اصلی برگزاری رفراندوم سال 2017 اقلیم کردستان بوده است هنوز هم دارای خط فکری مشخصی نیست، زمانی از طرفداران و رهروان اصلی اخوانیزم در اقلیم کردستان بوده و همانگونه که اشاره شد در سال 2017 نیز از احزابی بود که با حمایت از رفراندوم مسعود بارزانی بر طبل ملی گرایی در این منطقه می‌کوبید.

عدم توان رسانه‌ای و اقتصادی شاید یکی از عمده نقاط ضعف اتحاد اسلامی کردستان در این دوره از انتخابات عراق باشد. حزبی که در مقایسه با دیگر احزاب مطرح کُردی هنوز هم نتوانسته است منبع درآمدی مشخصی داشته باشد در زمینه رسانه‌ای نیز با وجود پیشینه کافی، از کاروان نوآوری‌ها و تاثیرگذاری‌های رسانه‌ای بر جامعه مخاطبین اقلیم عقب مانده است.

یکی دیگر از انتقاداتی که علیه این حزب اسلامگرای کُردی مطرح شده، این است که هر چند خود را مخالف وضعیت موجود در اقلیم کردستان نشان می‌دهد اما استراتژی مشخصی برای ابراز این مخالفت و جذب آرای معارض مردمی ندارد و بیشتر در نقش یک میانجیگر در میان دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی ظاهر شده است.

اتحاد اسلامی کردستان در مقایسه با دیگر احزاب اسلامی از پیشینه فعالیتی سازماندهی شده‌ای برخوردار است، مبلغان مذهبی مطرح و شناخته شده‌ای دارد که می‌توانند در چنین موقعیت‌هایی فریادرس حزب متبوع خود باشند.

حزبی که با هدف جبران شکست انتخابات دوره گذشته پارلمانی عراق پا به عرصه انتخابات این دوره گذاشته است بر اساس نتایج نظرسنجی یک موسسه خارجی در اقلیم کردستان ممکن است دارای یک الی دو نماینده در بغداد شود.

نگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات پیش روی عراق/ بخش اولنگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات پیش روی عراق؛ ائتلاف کردستان/ بخش دومنگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات عراق؛ جماعت عدالتخواهی/  بخش سومنگاهی به مهمترین جریان‌های سیاسی کُردی در انتخابات عراق؛ نسل جدید/ بخش چهارم

 

انتهای پیام/.

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحاد اسلامی کردستان اقلیم کردستان کردستان عراق دیگر احزاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌های فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • صعود تنیس باز مازندرانی به جمع ۳۲ بازیکن برتر
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • صعود نوشاد به جمع ۳۲ بازیکن برتر
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران