Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@05:23:35 GMT

اسرائیل؛ پشت پرده تحولات آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۴۷۸۰

اسرائیل؛ پشت پرده تحولات آذربایجان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ عماد آبشناس در تحلیل خود نسبت به تحولات اخیر در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان و واکنش های صورت گرفته توسط دو کشور گفت: آنهایی که به مسائل منطقه وارد هستند می دانند آذربایجان در حد و اندازه ای نیست که بخواهد برای ایران ایجاد مزاحمت کند.

وی با بیان این که به نظر می رسد اسرائیل پشت سر این مسائل هست، اظهار کرد: در واقع به دلایل مختلف آذربایجان را تحریک می کند تا هر طور شده ایران را وارد درگیری کرده و آنها بخواهند به حمایت از آذربایجان وارد عرصه شوند وگرنه که آذربایجان به تنهایی این توانمندی را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: این اتفاق قمار بزرگی است که آذربایجان انجام می دهد و ممکن است به نابودی اش منجر شود. شاهد بودیم که ترکیه و اسراییل در سوریه چه کردند. اما آذربایجان چنین قدرتی ندارد که بخواهد در برابر یک اتفاق ایستادگی کند.

وی ادامه داد: در مساله قره باغ هم این ها تصور می کردند که بتوانند علیه ایران اقدامی انجام دهند و اسرایل و ترکیه پشت پرده این اتفاقات بودند و شاید ارتش آذربایجان در بسیاری از زمان ها ورود نکرد. اما ایران از آذربایجان حمایت کرد و در برابر حق و حقوق آنها ایستاد در نتیجه نقشه ای که آنها کشیده بودند نقش بر آب شد.

آبشناس تصریح کرد:  پس از این اتفاقات شاهد تحرکات دیگری در این منطقه بودیم که ماجرای توقیف کامیون های ایرانی یکی از آنها بود. مساله دیگر هم این است که ترکیه با هر نقشه ای شده تلاش می کند تا با همکاری آذربایجان بخشی از ارمنستان را اشغال کرده و ارتباط ایران و اروپا به طور کامل قطع شود همان طور که می دانید مدتهاست تلاش می کنند تا مسیر جاده ابریشم از ایران دور شده و از طریق ترکیه به اروپا کشیده شود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در پی این تحولات به نظر می رسد آذربایجان با ترکیه دراین گونه موارد همکاری می کند و شاید هم دستورالعمل ترکیه را اجرامی کند. مشاهده کردیم که اسراییل یک سری پایگاه در این منطقه مستقر کرده تا امنیت ایران را به خطر بیاندازد. حتی برخی از عملیات های تروریستی که صورت گرفت توسط پایگاههای اسراییلی هدایت شده بود. نمونه آن مساله شهادت شهید فخری زاده که تحقیقات نشان داد پهپادهایی که برای ترور آماده شده بودند از آذربایجان و توسط اسراییل وارد کشور شده بودند در واقع پایگاه جاسوسی اسراییل در آذربایجان آن را هدایت کرده بودند.

آبشناس خاطر نشان کرد: ایران تلاش کرد تا از طریق دیپلماتیک مسائل را حل کند اما گویا باکو مساله را درک نکرده که در حال بازی با آتش است. ترکیه و پاکستان را برای مانور نظامی در دریای خزر دعوت کرد در حالی که طبق پروتکل کشورهای حاشیه خزر این اجازه را ندارند که از سایر کشورها برای برگزاری چنین مانورهایی در این محدوده دعوت کنند. در واقع آذربایجان این توافق را زیر پا گذاشته است. بنابراین مانوری هم که ایران در شمال غرب کشور انجام داده می تواند شروع واکنش های ایران به شمار رود.

پربیننده ترین باکو: هیچ نیروی ثالثی در مرز با ایران حضور ندارد اردوغان: مرزبندی‌های جعلی در شرق مدیترانه را نمی‌پذیریم واکنش علی اف به حضور اسرائیل در مناطق مرزی جمهوری آذربایجان دلیل برگزاری رزمایش در شمال غرب کشور چیست؟ ماجرای یک دعوای قدیمی بین ایران و افغانستان توافقاتی مهمی صورت گرفت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که ترکیه با قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و حمایت کامل از غزه می تواند روابطی را که از دست داده، احیا کند، گفت: به نظر می رسد اردوغان به دنبال این است به جای قطر، میانجی گری میان حماس و اسرائیل را به دست آورد و نقشی در این مساله ایفا کند.

به گزارش ایسنا، به دنبال فشارهای سیاسی درونی و بیرونی نسبت به سیاست‌های ترکیه در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نهایتا این کشور تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی و تجاری خود با رژیم صهیونیستی را قطع و یا به حالت تعلیق در آورد.

وزارت بازرگانی ترکیه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

«رجب طیب اردوعان» رئیس‌جمهور ترکیه هم درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم. کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالاهای اسرائیلی وارد کرده است.

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در پی تداوم جنایت‌های این رژیم در غزه اظهار داشت: این که هر دولتی روابطش را با اسرائیل به هر میزانی قطع یا کم کند و یا به حداقل برساند خبر خوشایندی است و چه بهتر که چنین اتفاقاتی تبدیل به یک مدل یا الگو در جهان شود.

وی افزود: این که اردوغان دیر تصمیم به چنین کاری گرفت جای انتقاد دارد و از این که به هر حال اقدام کرد هم جای تشکر دارد، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی اخیر خود خطاب به مردم و بخش‌های اقتصادی کشورش گفت این ضرر را تحمل کنید آنچه مهم است انسانیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره این که چرا در این مقطع زمانی ترکیه چنین کاری را انجام داد؟ گفت: پس از شکست حزب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه، آن ها یکسری آسیب شناسی‌هایی را انجام دادند و این حرکت دلایل گوناگونی داشت؛ نخست این که حمایت کامل نسبت به مساله فلسطین نداشتند، مساله دیگر این که چون قطر تصمیم گرفت در میانجی‌گری صلح میان حماس و اسرائیل نقشی نداشته باشد، ترکیه تلاش می‌کند تا او این نقش را ایفا کند، قابلیتش را هم دارد، در واقع ترکیه به دنبال این است که برخی از پرستیژهای بین‌المللی از دست رفته‌اش را به دست آورد.

باقریان تصریح کرد: اگر حماس دفترش در قطر را به حالت تعلیق در آورد محل بعدی برای برگزاری اقدامات و گفت‌وگوها استانبول خواهد بود. به نظر می رسد اردوغان مجبور است در آینده نزدیک معادله ای در روابطش با آمریکا، حماس و یا اسرائیل برقرار کند، معادله‌ای که درصدهای آن را اردوغان تعیین می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره‌ای که اسرائیل نسل‌کشی انجام می‌داد روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با این رژیم برقرار بود و بسیاری از مسلمانان از درون جامعه ترکیه دور شدند لذا حمایت از غزه و قطع حمایت از اسرائیل می‌تواند روابطی که از دست داده را احیا کند.

تظاهرات چهار روزه در ترکیه علیه تجارت با رژیم اسرائیل


این کارشناس مسائل بین الملل با طرح این پرسش که آیا قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل تداوم خواهد داشت یا خیر؟ گفت: تمام این موضوعات به کریدور گاز مربوط است زیرا در تاریخ ۲۴ می قرارداد گازی با انگلیس به اتمام می‌رسد و ترکیه تلاش دارد این قرارداد گازی جدید را دنبال کند که می‌تواند با چند کنسرسیوم انجام شود، در واقع اگر بازبینی در قرارداد گازی انجام شود ترکیه یکی از طرف‌های خواهان آن خواهد بود.

باقریان همچنین به اهداف اردوغان از قطع روابط تجاری با اسرائیل اشاره کرد و گفت: این تحولات به پایان نسل کشی و برقراری آتش بس ارتباط دارد، این که آمریکا بتواند با اعمال فشار، برقراری آتش بس را فراهم کند خیلی زیاد است و ترکیه هم تلاش می کند هر چه زودتر به آتش بس برسند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت پرده کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی
  • فیدان: تنش بین اسرائیل و ایران با حمله به سفارت آغاز شد
  • هراس نتانیاهو از صدور حکم بازداشت/ اسرائیل منتظر تحولات در جبهه‌های همزمان است
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • شطرنج ماهرانه تهران در فرایند دیپلماتیک جنگ غزه
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود