Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@19:14:31 GMT

بی‌اطلاعی کارگران از یک سامانه پر زرق و برق کارگری

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۴۹۵۰

بی‌اطلاعی کارگران از یک سامانه پر زرق و برق کارگری

خبرگزاری فارس_ شهرکرد؛ زینب رحیمی|جلسه تمام شد، جلسه‌ای در اتاق آقای مدیر، با پذیرایی لاکچری؛ اداره را برای رسیدن به خبرگزاری ترک کردم، چند قدمی را پیاده آمدم تا به ایستگاه تاکسی برسم، قبل از ظهر بود اما گرمی هوا با ساعت روی دستم جور در نمی‌آمد.

جلوتر که آمدم رسیدم به میدان امام حسین(ع)؛ راستش هر بار که از آنجا رد می‌شوم قلبم تیر می‌کشد، بغض می‌کنم و در دلم دعا می‌کنم هیچ مردی شرمنده زن و بچش نشه!

اما این بار یکم عمیق‌تر به صحنه‌های جلوی چشمم نگاه کردم پیرمرد 70 ساله، جوون 30 ساله، پدربزرگی با دست آتل شده و چشمی که از ظاهرش پیدا بود خیلی توان دیدن ندارد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با کیسه‌های برنجی که برای آن‌ها حکم کیف دارد دور میدان نشستن و یا حتی دراز کشیدن.

تصور کردم که این‌ها جسم‌شان اینجاست، اما فکرشون پیش خانواده، دغدغه‌ دارن که الان اول مهره و بچشون روپوش مدرسه، گوشی و یا حتی مداد و خودکار می‌خواد، اون یکی مریضه و پولی برای درمان نداره، یکی هم به فکر اینه که شب که رفت خونه جواب سوال بابا برام چی‌ خریدی رو چی باید بده.

تو همین فکر و خیالا بودم، سرم رو که بالا آوردم دیدم وسط میدان ایستادم و یه صدای خسته آروم میگه خواهرم ما اینجا ارزون می‌گیریما، اثاث‌کشی داری یا بنایی؟ چندتا کارگر می‌خوایی؟

من اما همینجور مات و مبهوت بهشون نگاه می‌کردم، مونده بودم که چی باید جواب بدم، چطوری این نگاه‌های امیدوار را ناامید کنم.

یه دفعه یادم افتاد به مصاحبه چند روز پیشم که با آقای نورالله نیکبخت داشتم، گفته بود برای حل شدن مشکلات کارگران استان و سامان‌دهی‌شون یک سامانه جامع برای اولین بار تو کشور راه‌اندازی کردن و الان تو مرحله ثبت‌نام هستن.

یه لحظه به سرم زد ازشون در مورد این سامانه بپرسم، ذهنم رو آماده کردم و گفتم: سلام، من خبرنگارم، میخوام در مورد سامانه جامع کارگری ازتون بپرسم.

با شنیدن این جمله حالشون گرفته شد و هر کدوم یه مدل غر زدن، دو سه نفر هم سکوت کردن، سرشون رو پایین انداختن و لبه جدول نشستن.

دیدم هیچ کدوم راغب به حرف زدن نیستن مجدد رفتم جلو و تک تک پرسیدم، آقا شما از سامانه خبر دارید؟ کسی از شما رفته برای ثبت‌نام؟ گفته بودن میان حضوری هم بهتون توضیح میدن هم ثبت‌نامتون می‌کنن، کسی اومده؟

هیچ اطلاعی از سامانه نداریم

اما کارگرا انگار دل پری از این وعده‌ها داشتن، یکی گفت «ای بابا تا حالا هزار تا سامانه طراحی کردن به چه درد می‌خوره بیان مشکل ما را حل کنن»، و همگی به اتفاق گفتن از این سامانه هیچ اطلاعی نداریم.

شنیدن این حرفا برام عجیب بود چون آقای نیکبخت خیلی از این سامانه و اطلاع رسانیشون به کارگرا گفته بود، پس چرا گفت همه اطلاع دارن؟ چرا گفت حضوری ثبت‌نامشون می‌کنن؟

احتمال دادم کارگرای میدان شهدا از این سامانه خبر داشته باشن و ممکنه ثبت‌نام از اونجا شروع شده باشه یه دربست گرفتم و از غربی‌ترین نقطه شهر به شرقی‌ترین نقطه رفتم.

این جا هم جمع زیادی منتظر کار به صورت پراکنده نشستن، رفتم جلو این بار بدون معطلی قبل از اینکه فکری در مورد مشتری بودنم کنن خودم رو معرفی کردم و ازشون خواستم در مورد سامانه حرف بزنن اما این‌ها هم راغب به مصاحبه نبودن و من را به هم معرفی می‌کردن تا فرد دیگری صحبت کند.

تا اینکه همه متفق‌القول گفتند با اون آقا صحبت کنید، این همه کاره ماس؛ همینجوری با چشم داشتم رد دست‌هاشون را دنبال می‌کردم که دیدم یه مرد حدود ۴۰ ساله از آن طرف میدان‌‌‌ داره میاد سمت ما، بفرمایید خانم؛ مجدد معرفی و سوالم رو مطرح کردم و گفتم شما چیزی از این سامانه می‌دونید؟

نه گوشی داریم نه سواد

نه سامانه چی، مجبور شدم یه دور کامل سامانه و مزایاش رو با صدای بلند براشون توضیح بدم، همون کاری که انجمن کارگری قرار بود انجام بده بعد از تموم شدن حرفام گفت، «خانم ما نه سواد داریم نه گوشی این سامانه به چه درد ما می‌خوره اصلا چطوری باید ازش استفاده کنیم، حالا گیرم که یاد گرفتیم فک کردید ما را می‌فرستن برای کار؟ نه خواهر آشناها تو اولویتن».

دیدم بازهم مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها بیشتر از استقبال از این طرح بود سعی کردم بیشتر توضیح بدم شاید متقاعد بشن، گفتم آقایون این طرح برای خودتون بهتره، دیگه نیاز نیست بیایید سر میدان، دیگه بیمه و بقیه مزایا را بهتر دریافت می‌کنید، آقای نوبخت گفته.... یکیشون حرفما قطع کرد و گفت «این جناب نوبخت نگفت جریان وام‌ها به کجا رسید؟»

ماجرای وام چی شد؟

گفتم کدوم وام؟ یکی دیگه تکمیل کرد «دو سال پیش گفتن ۴ میلیارد دادن به انجمن که از اون پول به ما وام بدن الان ما دو سال بیشتره که ثبت‌نام کردیم هرچند دوتا ضامن کارمند می‌خواست و کسی قبول نمی‌کرد ضمانت کارگر جماعت را بکنه اما با بدبختی جورش کردیم و همچنان منتظر وام هستیم».

اون یکی حرفش رو قطع کرد و گفت «بابا کجای کاری، من کرونا گرفتم کی خرجم رو داد؟ کدوم بیمه! من تو خونه خوابیدم تا خوب شدم باز اومدم سر میدان!»

دلت خوشه‌ها؛ این مدیرا نشستن پشت میزشون و برا ما تصمیم می‌گیرن اگه واقعا دلشون می‌سوزه برای ما چند ساعت بیان اینجا ببینن در طول روز چند نفر از این صدتا بدبخت میره سرکار

 

«دلت خوشه‌ها این مدیرا نشستن پشت میزشون و برا ما تصمیم می‌گیرن اگه واقعا دلشون می‌سوزه برای ما چند ساعت بیان اینجا ببینن در طول روز چند نفر از این صدتا بدبخت میره سرکار، چندتامون یه ماهه هیچ پولی نداریم، چطوری پول نون و آبمون رو در میاریم نه اینکه پشت میز و زیر کولر برامون سامانه طراحی کنن».

یک جفت گوش برای شنیدن

یه لحظه با خودم فک کردم چی شد اینا که تا گفتم خبرنگارم گارد گرفتن و راغب به مصاحبه نبودن چرا الان دارن حرف می‌زنن، چرا اونی که بیشتر جبهه گرفته بیشتر داره درد‌ دل می‌کنه، خودم به خودم جواب دادم شاید خیلی وقته که منتظر یه جفت گوش برای شنیدن حرف دلشون بودن، برای اینکه فقط کمی از مشکلاتشون بگن، توقع باز شدن گره‌هاشونو نداشتن فقط کمی توجه و مهربونی از سمت مدیرا براشون کافی بود تا دیگه فک نکنن کارگر تو این مملکت فراموش شده.

آقای مدیر اداره کار که وقتی فهمیدی کارگرا با رسانه‌های محلی مصاحبه کردن به جای اینکه مشکلشون رو حل کنی نیرو فرستادی و بشون تذکر داده بودی دیگه با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنن، آخرین باری که خودت شخصاً رفتی تو میدان کی بوده؟ فک کردی بچه این کارگر شب چطوری سر روی بالشت می‌ذاره؟

شنیدم مجموعه تفریحی برای کارگران در حال افتتاح هست اما یه سوال آیا کارگری که پول نداره نون بخره اول به فکر سیر کردن شکم زن و بچه، کرایه خونه و دوا درمونه یا به فکر استخر شنا و زمین ورزشی رفتن!

خلاصه هزار و یک سوال دیگه تو ذهنم داره می‌چرخه که امیدوارم به ذهن مدیران و معاونان اداره کار و انجمن‌های رنگارنگ کارگران هم خطور کنه و با پاسخ دادن به این سوالات بغض و نگرانی‌ام برای کارگران تمام شود و هیچ کارگری شرمنده همسر و بچه‌اش نشود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگر چهارمحال و بختیاری گوش کارگران ساختمانی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۴۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری

محسن مولوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۲۴۲ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۲۰ تشکل شامل ۱۹۰ تشکل کارگری و ۳۰ تشکل کارفرمایی فعال و ۲۲ تشکل دیگر غیرفعال است.

وی تاکید کرد: تمامی کارفرمایان موظفند از اول فروردین‌ماه امسال ماهانه پنج میلیون ریال به‌عنوان حق تاهل کارگران در راستای قانون جوانی جمعیت محاسبه و پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید

تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان

مولوی اضافه کرد: پارسال هفت هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری با هدف رعایت ایمنی در محیط کار و پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارگران استان انجام شد.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۴۵ دوره آموزشی برای دو هزار و ۳۵۲ کارگر و کارفرما در چهارمحال و بختیاری برابر افزون‌بر ۲۰ هزار نفرساعت برگزار و همچنین دو هزار و ۴۸۰ فقره مشکل بین کارگران و کارفرمایان این استان در هیئت‌های حل‌اختلاف رفع شد.

مولوی گفت: در حال حاضر ۱۰۵ هزار کارگر در این استان بیمه هستند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۳۴ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری در سه هزار و ۲۷۶ تعاونی این استان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • مسوولان مشکلات قشر کارگری را احصا و رفع کنند
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • کمترین تنش کارگری سال گذشته استان، مربوط به شهرستان کرمان
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد